Byli jsme u toho: Focení jídla? Jeden velký podvod!

Fotograf Karel Kyta

Také vás někdy napadlo, proč je jídlo na reklamních fotkách hezčí než ve skutečnosti? Může za to nejen um kuchařů, ale také fotografové, triky a podvody, kterých využívají. Jaké praktiky se používají v reklamách na jídlo, prozradila šéfredaktorka časopisu Gurmet Jitka Rákosníková a fotograf Karel Kyta.

Než se začne fotit, musí se něco uvařit, upéct, usmažit nebo jen umíchat. Chce to prý prvotřídní suroviny. Když fotíte třeba jen jeden plátek hovězího, stejně ho koupíte na vaření 1,5 kg a pak vyberete ten nejhezčí. A pak musíte znát triky, co a jak ošálit. Jídlo nesmí vypadat moc načinčaně, aby člověka neodradilo od vaření. Každý, kdo čte kuchařku, si musí říct, že to bude mít taky takové.

Orosená sklenice plná chemie

Ale stejně se někdy šálí. Třeba se více rosí sklenice piva, aby vypadala ledovější. Na rosení sklenic piva dokonce existuje speciální skupina lidí, kterým se říká beer stylisté. S nimi se setkal při své práci i fotograf Karel Kyta. Musel přitom používat speciální emulzi s glycerinem. Ten se totiž na sklenici rozprostře tak, že vypadá jako kapičky vody a sklenice je rázem orosená a vydrží i delší čas při focení.

Uzené v chlebu

Zmrzlina, co se nedá jíst

Velmi těžko se fotí jídla choulostivá na teplo. Příklad za všechna představují zmrzliny. U nich je fotografování naprosto specifické. Používá se dokonce úplně jiných látek a věcí, než je zmrzlina. Milosrdnější variantou je použití tvarohu místo smetany. Tvaroh je totiž pevnější a vydrží déle. Ale pokud chceme fotit skutečnou zmrzlinu, jde to, ale musíte počítat, že se po pár sekundách rozteče.

Další fígle

Šálí se různě, například hamburger v reklamě je nedopečený, aby vypadal šťavnatější, čokoláda vznikla ze speciální umělé hmoty, aby byla lesklá, anebo kostky ledu v nápojích jsou ze skla. Kouř nad šálkem čaje pochází ze suchého kouře jako na koncertech a i pěně na cappuccinu se dá pomoci, když do ní nasypete trochu kypřícího prášku.

Když se fotí zeleninová polévka, používá se jako vložka syrová zelenina, která má ostřejší hrany, než ta vařená. Gulášová polévka se dává do falešně hlubokých talířů, aby maso vystoupilo nad hladinu. Do guláše se zas přidá více papriky, aby byla omáčka červenější.

Focení s šéfkuchaři

Potíž někdy nastane, když se fotí se skutečnými kuchaři, kteří jsou zruční a na fotografa moc rychlí. Často se musí zastavit a práce udělat pomaleji. Pokud jsou v záběru i ruce při práci, musí se záběr tvořit zrcadlově obráceně, aby vypadal přirozeně. Navíc se často jídlo vaří dvakrát. Poprvé kvůli tomu, aby se zachytily fáze přípravy. Po nich je ale jídlo už nepoživatelné a nevzhledné. Proto se vaří ještě jednou, kvůli výsledné fotografii naservírovaného jídla.

Syrová zelenina jako vložka do polévky

Obecně platí, že se vaří pokud možno ze skutečných potravin, využívá se čerstvých suroviny a fotí se opravdová jídla.