Herec Michal Pavlata jako synonymum pro rozhlasovou hru a dabing. Nevěříte?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03267526.jpeg

Rodák z malé moravské vesničky Kvasice na Kroměřížsku vyrůstal jinde – na venkově u Jablonce nad Nisou. Na přání otce se začal připravovat na hereckou dráhu. Recitoval a už jako dítě vystupoval v Severočeském kabaretu.

Michal Pavlata byl nejen vynikající herec, ale také fejetonista, dlouholetý spolupracovník Českého rozhlasu, člen umělecké rady Lyry Pragensis, autor řady scénářů pro pořady o pop music a také autor textů písní např. skupiny Rangers. Vydal také dvě knihy a vyučoval na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze.

Vystudoval pražskou DAMU a ještě před dokončením studií pohostinsky účinkoval v Hudebním divadle v Karlíně a v Činoherním klubu. Studium zakončil absolventským představením Milenci z kiosku v divadle Disk. Po absolutoriu nastoupil do Středočeského divadla působícího v Kladně a Mladé Boleslavi (1967 až 1969), kde vynikl ve hrách Rozmarné léto a Svatá Jana. Mezitím také absolvoval vojnu v rámci Armádního uměleckého souboru.

Michal Pavlata

Téměř čtvrt století pak strávil na prknech pražského Divadla E. F. Buriana (1969 až 1992), po jeho zániku hrál krátce v Městských divadlech pražských (1992 až 1994), od roku 1994 působil v Činoherním klubu. Na divadle našel uplatnění v řadě rolí různorodého charakteru (Deskový statek, Podivné odpoledne Zvonimíra Burkeho, Bez roucha, Maska a tvář, za zmínku pak stojí odborníky ceněná hra Osiřelý západ). Za roli Waltera Colea, zvaného Teach, ve hře Davida Mameta Americký bizon získal Cenu Sazky a Divadelních novin za rok 2006. Za tutéž roli a za postavu Tupolského v McDonaghově Panu Polštáři byl jmenován do širších nominací na Cenu Thálie.

„Samozřejmě, že jako každý herec, i já chtěl tohle povolání dělat proto, abych byl slavný. No, a teď jezdíme na zájezdy třeba v sestavě Chýlková, Žilková, Polívka, Vetchý, Nárožný... a já. A protože nepiju, tak mě tam všichni mají za jejich šoféra. Přistupuje k tomu pak někdy i moc tisku, protože když si diváci přečtou moje jméno v programu, občas se zeptají: Nejste náhodou příbuzný toho novináře? Nebo nejste to snad přímo vy, Mistře?“

Luba Skořepová a Michal Pavlata při na táčení hry Karla

S dabingem přišel poprvé do styku v 70. letech, kdy mluvil v českých filmech za neherce nebo zahraniční umělce – namluvil například Jiřího Korna v pohádce Honza málem králem. Nejširší uplatnění pak našel po roce 1989, kdy došlo k mohutnému přívalu zahraničních filmů a seriálů. Počet Pavlatových dabingových rolí se počítá na tisíce.

autor: Stanislav Zdílna
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?