Herec Michal Pavlata jako synonymum pro rozhlasovou hru a dabing. Nevěříte?

03267526.jpeg
03267526.jpeg

Rodák z malé moravské vesničky Kvasice na Kroměřížsku vyrůstal jinde – na venkově u Jablonce nad Nisou. Na přání otce se začal připravovat na hereckou dráhu. Recitoval a už jako dítě vystupoval v Severočeském kabaretu.

Michal Pavlata byl nejen vynikající herec, ale také fejetonista, dlouholetý spolupracovník Českého rozhlasu, člen umělecké rady Lyry Pragensis, autor řady scénářů pro pořady o pop music a také autor textů písní např. skupiny Rangers. Vydal také dvě knihy a vyučoval na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze.

Vystudoval pražskou DAMU a ještě před dokončením studií pohostinsky účinkoval v Hudebním divadle v Karlíně a v Činoherním klubu. Studium zakončil absolventským představením Milenci z kiosku v divadle Disk. Po absolutoriu nastoupil do Středočeského divadla působícího v Kladně a Mladé Boleslavi (1967 až 1969), kde vynikl ve hrách Rozmarné léto a Svatá Jana. Mezitím také absolvoval vojnu v rámci Armádního uměleckého souboru.

Michal Pavlata

Téměř čtvrt století pak strávil na prknech pražského Divadla E. F. Buriana (1969 až 1992), po jeho zániku hrál krátce v Městských divadlech pražských (1992 až 1994), od roku 1994 působil v Činoherním klubu. Na divadle našel uplatnění v řadě rolí různorodého charakteru (Deskový statek, Podivné odpoledne Zvonimíra Burkeho, Bez roucha, Maska a tvář, za zmínku pak stojí odborníky ceněná hra Osiřelý západ). Za roli Waltera Colea, zvaného Teach, ve hře Davida Mameta Americký bizon získal Cenu Sazky a Divadelních novin za rok 2006. Za tutéž roli a za postavu Tupolského v McDonaghově Panu Polštáři byl jmenován do širších nominací na Cenu Thálie.

„Samozřejmě, že jako každý herec, i já chtěl tohle povolání dělat proto, abych byl slavný. No, a teď jezdíme na zájezdy třeba v sestavě Chýlková, Žilková, Polívka, Vetchý, Nárožný... a já. A protože nepiju, tak mě tam všichni mají za jejich šoféra. Přistupuje k tomu pak někdy i moc tisku, protože když si diváci přečtou moje jméno v programu, občas se zeptají: Nejste náhodou příbuzný toho novináře? Nebo nejste to snad přímo vy, Mistře?“

Luba Skořepová a Michal Pavlata při na táčení hry Karla

S dabingem přišel poprvé do styku v 70. letech, kdy mluvil v českých filmech za neherce nebo zahraniční umělce – namluvil například Jiřího Korna v pohádce Honza málem králem. Nejširší uplatnění pak našel po roce 1989, kdy došlo k mohutnému přívalu zahraničních filmů a seriálů. Počet Pavlatových dabingových rolí se počítá na tisíce.