Jak připravit na sezónu kola a elektrokola? Důkladná prohlídka se vyplatí

6. duben 2023

Konečně tady máme jaro, které přímo vyzývá cyklisty k prvním jarním vyjížďkám. Jak kola a také elektrokola na sezónu připravit?

„Důkladná prohlídka kola se vyplatí. Zejména, pokud zimu strávilo ve společných prostorách panelových domů. Může se totiž stát, že si z něj někdo něco „půjčil“. Pak se rozjedete z kopce a zjistíte, že vám chybí brzdová destička nebo nějaký šroub,“ radí plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Proto je nejlepší vzít si kolo někam, kde ho můžete umýt (vodou se šamponem na kola nebo saponátem). Při mytí je důležité se podívat, jestli není prasklý rám, jestli jsou v pořádku pláště, zda mají správný tlak nebo jestli v kole nechybí dráty. V žádném případě kolo neumývejte tlakovou vodou – wapkou. Může vytlačit z nábojů a ložisek mazací tuk. Na důkladnou prohlídku je lepší kolo zavézt do servisu.

V servisu si nechte zkontrolovat vytažení řetězu. Zpravidla vydrží kolem 1500 km, u elektrokol méně. Většina kol má přehazovačku. Řetěz je úzký, vytahuje se, a pak si na kolečkách „vyjede“ vlastní rádius. „U nového řetězu pak kolo při záběru třeba do kopce ‚střílí‘ a musí se vyměnit drahá kolečka v přehazovačce. Nový řetěz stojí zlomek jejich ceny. Na řetěz jsou speciální čisticí a mazací prostředky,“ doporučuje cyklista.

Brzdy potřebují kapalinu

Důležitá je kontrola brzdových gumiček a sjetí ráfků, u kotoučových brzd kontrola kotoučů a destiček. To šikovný kutil zvládne sám. Pokud má hydraulické brzdy, měl by zajet do servisu, protože se na kola používá velké množství druhů brzdových kapalin. Kapalina by se měla měnit 1–2x ročně. Tím, jak brzdíte, se do kapaliny nasávají nečistoty a vlhkost.

Kontrolu tlumičů Antonín Bartoníček doporučuje také svěřit servisu, který má na to patřičné vybavení. Speciální nářadí je drahé, a proto se servis v tomto případě vyplatí.

Akumulátor u elektrokola dobíjejte

U elektro kol je údržba stejná. Ale tato kola váží mnohdy přes 20 kg, a proto jsou nároky na kontrolu a kvalitu řetězu a brzd o to náročnější. Akumulátor, pokud jste se o něj starali, jak uvádí návod a během zimy ho několikrát dobili, by měl být v pořádku. Stačí ho dobít. Stářím akumulátoru se snižuje jeho kapacita. Většinou akumulátory vydrží 4–5 let. Akumulátor změří v servisu, případně nabídnou nový nebo články vymění a nabídnou i větší kapacitu – tedy i dojezd.

Výměny nebo repase se pohybují od 10 000 do 20 000 Kč. Akumulátor nabíjejte do „plna“ po každé vyjížďce. Nikdy nenechte akumulátor vybít, je pak většinou neopravitelný a padá i záruka výrobce. To platí i pro zimní uskladnění.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio