Jan Schmid - herec, režisér, textař, výtvarník a scenárista

24. listopad 2011
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Schmid v Tandemu

Jan Rosák pozval herce, režiséra, textaře, výtvarníka a scenáristu Jana Schmida do talkshow Tandem. Dozvěděli jste se, který malíř měl na něho největší vliv a jaká atmosféra panuje u nich v divadle. Prozradil mimo jiné, který z našich autorů vážné hudby byl přítomen na jeho divadelních zkouškách.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den, milí posluchači, náš Tandem je opět připraven vystartovat. Za řídítky sedí jako vždycky Jan Rosák. A těším se, že se dnes společně zase pobavíme a navíc dozvíme něco zajímavostí. Dnes hlavně divadelních. Po čase totiž zase přivítám muže mnoha profesí, režiséra, výtvarníka, herce, spisovatele, moderátora, dramatika a pedagoga a ředitele Divadla Ypsilon, profesora Jana Schmida. Já vás vítám, dobrý den. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Děkuji. Dobrý den. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mám radost, že jste přijal naše pozvání a na přivítanou si dáme písničku. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Letí to, letí. Profesor Jan Schmid byl u nás na Tandemu před pěti lety, to je neuvěřitelná doba zase. A vy k nám přicházíte vždycky v období nějakých výročí. Tehdy jste slavil sedmdesátku, letos pětasedmdesátku. Navíc loni oslavila Ypsilonka 45, takže to vypadá, že procházíte teď obdobím slavných výročí. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Já si to tak neuvědomuju, ale jestli chcete, tak teďka spolu oslavíme to pětileté výročí v Tandemu, že ano. Tak proč neslavit tyhle ty věci? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak oslavíme to prací, jak se to dělávalo na 1.máje.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Takže, když se zeptáte, já odpovím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě. Jak vnímáte těch 45 let Ypsilonky? Jestliže se něco daří udržovat na takhle vysoké úrovni, tak to už musí za tím něco bejt. Já bych řekl, že vím, co za tím je. Jste za tím vy, protože vy jste takový tmelící element celé té Ypsilonky, na ni se nabalují nejrůznější osobnosti a události a dramata. Ale co si myslíte, že vás pojí pořád? Protože spousta, mimochodem třeba i Beatles se rozpadli, že jo, a vy pořád ne. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, ale raději bych začal tím, na co jste narazil, co třeba drží lidi dohromady. Tak asi v tý Ypsilonce, až se tomu divím, že panuje jakási, řekl bych, buď přírodní z jedné strany, ale z druhé strany rodinná pohoda, takže neznám, že by tam někdy byla, maximálně prostě v nějakém hodně kritickém, krizovém období nějaká ponorková nemoc. To prostě se tam nevyskytuje. A i ti, co odešli z divadla, já myslím dokonce i ti, co umřeli, že se tam nějakým způsobem vrací. Nebo máme je v paměti a vlastně pořád nějakým způsobem tam jsou. Ale hlavně ti, co třeba opravdu odešli z angažmá z nějakých důvodů, tak stejně pořád ten kontakt je, jako kdyby to byli příbuzný a pořád se vraceli do té rodiny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem byl nedávno na představení Vinobraní a když jsme potom seděli v klubu, tak i tam je to vidět prostě, jak se ti herci se tam soustřeďujou rádi, ještě si spolu popovídají.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to mám taky rád tady to a potom vlastně i ta sláva jednotlivců, která je skutečně je a nedá se prostě nějak zpochybnit, ta některá jména v divadle. Ale v tom divadle to vlastně neplatí, tam mezi sebou oni se nenechají jeden druhým, aby ta sláva byla jenom falešná. To opravdu musí za tím vždycky něco bejt. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, zrovna v tom představení Vinobraní se o to pokouší ten první herec souboru v podání Jirky Lábuse, se o to trošku snaží, aby, myslím ta figura, že jo, aby se prosadil a zdůrazňuje svoje zásluhy a tak. Jak je to směšný krásně. I v tomhle kontextu je to. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
To je pravda. A potom tam Petr Vacek s Martinem Dejdarem mají podobný problém a to jim tam jde jako lajtmotiv celou tou inscenací. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že tohle to je úžasný na Ypsilonce, že všechny ty osobnosti, které jste teď vyjmenoval a je jich tam ještě víc určitě, které by jedna každá sama o sobě vydala za hodně a vydá za hodně a jsou to slavní herci, tak se podřídí tomu kolektivu neuvěřitelným způsobem. To je asi vaše zásluha, ne?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to je pravda. Já se na to dívám trošku i na ten soubor a celej jeho vývoj jako na zahradu, skutečně jako na něco přírodního, co má nějaké vazby mezi sebou a stačí to zalejvat nebo kypřit půdu a chovat se vlastně k těm lidem tam, kde jsou ty jejich Achillovy paty, protože každej nějako má, tak vlastně ji využít, zneužít i pro to divadlo. Takže, každý je tam trošku sám sebe léčen, že to divadlo vždycky je trošku terapie. A na druhé straně vlastně tam přichází na věci, které překračují ty stropy, který taky každý máme, někam do těch vyšších sfér, do těch vyšších dimenzí, kde prostě ten vývoj je zaručen. To znamená být pořád nějak na alespoň na prostředku nebo skoro na špici toho vývoje společnosti, té doby, která je. Aby člověk nebyl vlastně jenom tažen tím průměrem potom, tím, co už se uděje, ale vždycky nějak byl na tom začátku. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dneska bude cestovat profesor Jan Schmid, šéf Divadla Ypsilon. Já jsem už měl v Tandemu /porucha ve vysílání/ Synkové a všichni zdůrazňovali hodně, když jsem se jich na to cestování ptal, protože to my tady rádi si povídáme o cestování, to, že jsou skvělé zájezdy jaksi divadelní, když jede Ypsilonka někam. To nepochybuju, že i vy byste rád zdůraznil. Ale co vy jako cestovatel? Jste jako Jan Schmid, jste cestovatel?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Já myslím, že moc cestovatel nejsem, ale já jsem pozorovatel. Já vlastně cestuju, i když jdu, třeba když jsem sem ráno šel, tak jsem cestoval. Totéž je třeba, když člověk jede do jižní Afriky, jenom jsou tam nějaký posuny mentální a tak dále, ale to pozorování, to vidět a slyšet, to platí všade stejně. A tady, když jdu každý den kolem stejných věcí, tak jsou stejně každej den úplně jiný ty věci. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to určitě, to nepochybně. Jako takovýhle cestování je výsadou lidí, kteří jsou obdařeni schopností pozorovat trošičku. Protože jsou tací, kteří jdou vedle vás a mají skloněnou hlavu a jdou rutinně někam prostě za svým cílem. To je škoda. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ano, ale to je předpoklad pro to, aby, když vyjedete do skutečné ciziny, někam, kde je to třeba exotické nebo docela jiné mentálně než tady, tak když nemáte tyhle ty předpoklady, tak ani tam z toho nic nemáte. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě. A byla nějaká země, která vás vyloženě okouzlila?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Asi bych řekl, že Tchaj-wan, to bylo úžasný. Tam se nám. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste byl v Tchaj-wanu?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, tam jsme byli docela dlouho a byl to moc krásnej zájezd. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte s Ypsilonkou?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, ano, s Ypsilonkou. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To tady nikdo nezmínil, o Tchaj-wanu ne, to jste premiérovej teda, no. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Aha. No, tak tam jsme byli s inscenací, myslím si, že, já to ani už nepamatuju, s čím jsme to tam byli, ale pravděpodobně nějaká opera anebo Praha stověžatá. A pamatuju si, že, bylo to tak dobře přeložený, tam běhaly titulky po stranách, jak oni to čtou, ne jako tady v opeře nahoře, ale na bocích a opravdu se smáli tam, kde měl Jirka Lábus něco v češtině a tady jsme zvyklí, že se tam vždycky lidi zasmějou. A když jedeme zájezdy zahraniční, no, záleží taky na tý mentalitě, když jedeme do Itálie nebo do Španělska nebo do Anglie, tak tam je různej, i když je to v Evropě, různě reagujou, třeba nereagujou vůbec na ten stejnej vtip, přestože ho mají přeložený nebo se to hraje anglicky. Ale tady to reagovalo, jako kdybychom byli v Čechách. Dokonce ještě, bych řekl, příznivěji, přestože to bylo překládaný. Dokonce pak tam za mnou přišel nějakej režisér, Číňan a říkal: "Jakto, že vy tak dokonale znáte čínské divadlo? To jsou principy čínského divadla." Ale já vůbec to čínské divadlo neznám nebo jenom tak povrchně ze školy nebo ze zájmu nebo spíš japonské divadlo. Ale ten základní princip asi ani bych teď neuměl pojmenovat. A von mi tam říkal o tom střihu a o té práci montážní a v několika plánech současně a ve velký stylizaci a zároveň s prvky naturalismu. No, to jsem koukal opravdu jako blázen, když říkal, jmenoval ty věci, s kterýma tak rád pracuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak to je neuvěřitelné, že se to takhle sešlo. Stalo se někdy, že byste opravdu narazili na bariéru prostě nepochopení? Protože jste toho absolvovali víc těch zájezdů, že by třeba někde vaše poetika, váš humor vůbec nenašel pochopení? 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ne, tak to se nepamatuju, to se nestalo. Někdy prostě to divadlo je úspěšnější, někdy je méně úspěšné, ale aby se nepochopilo. Dokonce můžu říct opačný případ, my jsme mnohokrát byli ve Finsku a tam nechtěli ani překlad nebo maximálně nějaký seznámení s nějakou synopsí úplně před tím představení, jinak při tom nic, protože vlastně z těch gest, z pohybu, z toho, že se tam hodně zpívá, tak měli větší zážitek, než kdyby je tam to přímé, přesné tlumočení narušovalo. Tam jsme prostě už pak nikdy nic netlumočili. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To teda koukám s otevřenejma očima, protože si nedovedu představit, že bych já koukal na finský představení a nikdo by mi to nepřekládal, jestli bych teda věděl, která bije. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ale pravda je, že u nás ten jazyk není to první.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ano, u Ypsilonky je něco jiného na prvním místě. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je profesor Jan Schmid, vůdčí osobnost Divadla Ypsilon. Ale kdybych měl vyjmenovat ještě všechny další jeho profese a funkce, tak to by bylo zase na dlouho. Už jsem to udělal v úvodu a trvalo to hodně dlouho. Ale i z titulu těch všech spíš profesí, třeba z funkce moderátora se setkáváte se zajímavými lidmi nepochybně, když moderujete třeba s Janem Lukešem v České televizi literární magazín Třistatřicettři, tak já si myslím, že vy jste se potkal se spoustu zajímavých lidí, měl jste příležitost si s nimi popovídat nebo je aspoň zahlédnout. Ale je někdo, kdo vám uniknul nebo kdo vám pořád ještě uniká, že byste se s ním opravdu rád potkal, říkáte si, to by bylo zajímavý setkání.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, ale to já mám takový sny pořád, to mi neříkáte vůbec nic novýho. Já mám nějaký věci rád, ale voni třeba dávno nežijou, já se s nima už nikdy nemůžu setkat, protože to je třeba i nějaký století mezi náma. Ale já přesto nebo když jsem dělal, ještě začnu jinak, když jsem dělal Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany, tak přece jenom jsem nechtěl, aby to v žádným díle nebyla parodie, naopak abysme šli k těm kořenům nebo k tomu, co se mu nepovedlo nebo co těžko překonával, když tu operu psal a narážel třeba i s tím libretem na různý nedůslednosti, které tam už v tom libretu taky byly, na který jsem taky přišel, tak jsem vlastně si zprostředkoval, že při těch zkouškách seděl každý den na zkouškách Bedřich Smetana. Já ho měl takhle za zády a já jsem vždycky s ním i třeba mluvil, a to už i v souboru věděli, že jsem asi blázen, že si povídám se Smetanou, jestli tohle ještě je možný, nebo ne. A von řekl třeba, že jo, ale nevím, jak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stalo se, že někdy taky ne?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Taky řekl, že ne, samozřejmě, to víte, že jo, protože v té improvizaci, když se ta práce rodí, ta improvizace, to není, že to všechno vymýšlíte, ta improvizace je metoda, že je to věc, která už je, že znovu přivedete na svět v trošku jiné optice a tam potom je podíl každého ze zúčastněných, že nějakým způsobem se v tom také v tom představení realizuje. No a někdy bysme mohli narazit nebo se nesejít i s tou dobou Smetanovou nebo třeba s nějakými otázkami národnostními a českými, které tam fungovaly a dneska už nefungujou, tak to bylo nutný, aby von tam seděl. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Seděl vám Oskar Nedbal taky za zády, když jste dělali Vinobraní?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to ani ne. Takhle ne. Ale tam byla zase jiná souvislost. Ale s ním jsem se opravdu hrozně chtěl setkat, protože jemu se nesmírně ublížilo v české kultuře, protože to byl dokonalej dirigent, vynikající dirigent České filharmonie. Pro moderní hudbu tenkrát udělal strašně moc, ani ne kolik napsal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zametali s ním. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ano. A pak mu nemohli nic odpustit, když odešel do Vídně nešťastně vlastně až před vznikem republiky, tak toho mi bylo líto, tak proto jsem vlastně i tu inscenaci dělal. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já mám za to, že mnoho interpretů, kteří působí v Ypsilonce včetně jejího principála, profesora Jana Schmida, už patří mezi klasiky českého humoru a jednou je budeme, doufám, tady také citovat, budou si je vybírat a už si je také vybírají někteří naši hosté. Ale Jan Schmid si vybral mezi klasiky toho hodně klasického, já bych řekl přímo krále komiků. Je zajímavé, že v hrách Ypsilonky jste ho ještě nikdy necitovali, jestli se nepletu, Vlastu Buriana. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to je. Ale možná, že částečně ano. Teď hrajeme inscenaci o Masarykovi, Masaryk mezi minulostí a dneškem, TGM se to prostě jmenuje. A to je taková koláž z doby kolem vzniku republiky a také, není to životopis Masaryka, ale je tam například smích vlastně Buriana. Právě proto, že to byla tak krásná věc a já jsem zažil Vlastu Buriana jako naprostého chudáka po II.světové válce. Když jsem byl malej, tak jsem ho viděl v Karlíně, jak hrál a vopravdu všichni si šeptali ty diváci, já tomu jako dítě nerozuměl: To je ten Burian, co. A teďka byl zavřenej a tak dále. Tak vlastně jsem ho viděl hrozně skleslýho proti těm filmům a to mi zůstalo jako nějaká strašná věc, nějaký strašný ublížení, protože to byl tak asi zřejmě bezprostřední člověk. A potom jsem zažil v Liberci, když už začínala Ypsilonka, tak než on umřel, tak tam měl mít vystoupení, když už jako byl, mohl zas oficiálně vystupovat. No a pak ho tam s pistolí, to jsem viděl, vyhnali z jeviště, který bylo plný, to bylo v přírodě, velký jeviště plný lidí, hlediště plný lidí a přišli tam nějaký pánové s pistolí v ruce a přerušili to představení, že to není vhodný, a tak se to nějak pojmenovalo, tak jsme šli všichni domů. Tak proto já jsem vždycky si představoval v krizovejch chvílích i svých ten jeho smích. Vždycky se mi vybavil ten smích, a tak jsem ho tady tenkrát tak litoval, a taky jsem si myslel, že von by se měl smát a vona ho ta manželka vodvedla jako vohnutýho takovýho chudáka. To na mě hrozně zapůsobilo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je smutný, tím končit nebudeme. Já se vás zeptám, víte, co má společného Ypsilonka s Vlastou Burianem? Oba se narodili v Liberci, Ypsilonka a Vlasta Burian se narodili v Liberci.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ano, to je pravda, tak to je dobrý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrý, to je, myslím, hezké pojítko. Tak si dáme ten smích, na ten se těším. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Profesor Jan Schmid je principálem Divadla Ypsilon. Ale kromě je také sám hercem. Za vámi je spousta hezkých rolí i ve filmech. Víte, co mě zaujalo, ale hodně tedy, když jsem si to uvědomil? Že vy se vůbec v rámci Ypsilonky neprosazujete, že se nehrnete na jeviště. Proč? Vždyť.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, ale to já myslím, já jsem v podstatě postava anonymní, já to mám i z toho výtvarného umění, čím jsem vlastně začal. Já jsem celý dětství kreslil a pak, když jsem vystudoval vysokou školu, tak jsem měl rád středověký umění, lidový umění, dětský kresby a za tím nikdy neviděli žádnej podpis, někde to bylo jako princip dokonce, že to zůstalo jako anonymní nebo že přece jenom ten umělec nemůže za to sám, je vždycky něčeho prostředníkem, nechci rovnou říkat někde shůry a od pána Boha, ale rozhodně to je z nějaké vyšší moci, člověk je nadán k tomu. A těch lidí průměrných je hrozně moc. A myslím si, že i v nich je spousta lidí k něčemu nadaných, ale vůbec se to nikdy neprojevilo, protože prostě ten impuls nějak nepřišel. Tak já jsem vlastně začal hrát v divadle proto, že jsem chtěl ukázat, jak si to představuju, aby se to dělalo, aby to vypadalo jinak než ve škole a taky tak svým způsobem jsem to učil na tý divadelní fakultě. A ta anonymita je něco, co, myslím, že nám v dnešní době, tak hrozně medializovaný chybí, aby byla spíš práce a smysl a účel těch věcí nebo nějaká výpověď a potom teprve to jméno. Protože třeba, když jsem dělal sklo, tak tam nemůžete podepsat vázu, nebo i když je to artefakt, je to výstavní věc třeba jenom, ale vždycky potom ten podpis je někde na tý výstavě na cedulce vedle toho. Obraz můžete podepsat. Tak to jsem vždycky měl rád, tak proto vlastně jsem hrál tak účelově. A protože mí kamarádi byli třeba Evald Šorm nebo Věra Chytilová a ty lidi různí, spolužáci z té doby, tak jsem třeba hrál i ve filmech a taky jsem to tak bral a taky jsem žádnou hereckou kariéru nedělal. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V podstatě už není šance, že bychom vás viděli v nějaké hře Ypsilonky na jevišti?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ale to úplně ne, protože teďka zrovna jsme se rozhodli dělat takovou volnou dramatizaci improvizovanou, takže nebude žádný text, podle mé knížky, která se jmenuje Život v závorce. A to jsou taková 50.,60.léta v Jizerských horách, kde já mám chalupu a kam jsem taky celou tu dobu jezdil nebo když jsme byli v Liberci, tak jsem tam často pobýval. A je to o jedné samotě lesního dělníka, kterej vlastně se nemusel bát ničeho, protože byl tak na dně v tom režimu, že mohl říkat, co si myslí a nikdo ho nezavřel. Tak o tom je, vlastně o tom společenství těch lidí, kteří něco uměli. Tam měl chalupu třeba režisér František Vláčil a různí intelektuálové, ti s ním hrozně kamarádili, protože von byl nějak od přírody moudrej, ale voni taky samozřejmě, ale vlastně znali tu míru, aby se mohli realizovat v tom režimu, tak už některý věci nemohli, že jo, museli bejt takzvaně taktičtí a cvičit s tím režimem. A von byl ten příklad, jako vytvářel takovej deštník v tý době nad sebou, takový aspoň malý svobody v tý nesvobodě tenkrát. Tak vo tom je ta knížka. A já to asi budu hrát toho pamětníka, něco mezi tím Vláčilem a sebou. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale takhle, jak to líčíte, tak to vypadá tak nostalgicky, až smutně, ale v Ypsilonce jsme zvyklí spíš na srandu. Bude tam sranda?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to určitě bude, to bude rozhodně legrace, ale hlavně to bude možná i návod, protože lidi jsou pořád stejní, na to, jak přežít i dneska různé věci. Ono se to nebude úplně opírat o tu dobu tenkrát a o ty konkrétnosti, které už jsou vlastně skoro zapomenutý. Lidi jsou pořád stejný.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přečetl jsem si, že Janu Schmidovi řekl kdysi v době jeho mládí Jan Zrzavý, že jste člověk, který ví, co chce a ani o tom neví, protože ví, že to má. To se mi moc líbí. To je jedna taková hezká pravda, hezké moudro, které vás asi provází celým životem. Ale chci se vás zeptat, jestlipak vzpomínáte na lidi, kteří vám v životě hodně pomohli a bez kterých by to prostě nebylo ono a bez kterých byste to vůbec nedotáhl tam, kde jste třeba.

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, to určitě, to se nedá zapomenout, to spíš vidím jako rys současnosti, že se zapomíná na to, odkud jsou ty impulsy, kde vznikly ty motivace. A tam jsou právě třeba důležité osobnosti nebo i méně důležité, že je nikdo nezná, ale třeba učitel na střední škole třeba rozhodne o vašem osudu, protože má na vás velkej vliv nebo ve vás něco probudí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se vám stalo zrovna?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
To se mi rozhodně stalo. A to byla úplně shoda jako se Svěrákem, kterej píše v jedné povídce, že měl učitele po válce, my jsme stejně staří, který měl za pasem pistoli a takhle chodil. Já měl taky takovýho učitele. Ten chodil s pistolí a s houslema a ve vysokejch botách jezdeckejch a tu pistoli skutečně měl nabitou a takhle nás vyučoval. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle, jak si ho představuju jako toho Třísku v Obecní škole, jo?

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Ano, úplně tohle jsem zažil. Jenomže ten navíc ještě měl housle a tím smyčcem nás třeba mlátil po hlavě nebo něco v nějaký pozornosti nebo nám vyhrával a dával nám čas na to, abychom nějaké věci pochopili, znova je nevysvětloval a hrál třeba 10 minut. A my jsme ani nedutali. To byla zvláštní výchova. No, tak tenhle člověk, ten určitě něco zvláštního, syntetickýho, jako lidskýho, takovýho pravěkýho, že už takhle ty lidi museli bejt, takhle jsme museli vypadat někdy před miliony let, tomu věřím. Pak samozřejmě jsou to lidi třeba známý. Mě asi nejvíc na škole, když jsem studoval, tak na mě měl asi největší vliv Jan Bauch, malíř, s kterým jsem se velmi spřátelil. Vo tom ani neumím víc říct, protože to byl taky vliv podobně, jako jste jmenoval toho Jana Zrzavého, kde se to ani nedá popsat slovy. To bylo takový zvláštní působení, že si nepamatuju, co by mi kdy řekl, ale vždycky se něco probudilo. Nebo jsem měl takový příhody, že jsem třeba měli večerní akt, kreslili jsme nějakou paní a von nás korigoval. A já jsem prostě jenom tak kreslil, jak jsem to viděl. A von přišel a říkal: "Vždyť ty ruce jsou, větší by měly bejt." A začal do toho čmárat a najednou byly ruce na stejným papíře větší než celá půlka těla horní a von to takhle zvětšoval a říkal: "J v těch rukách vidím nějakou ohromnou sílu." A pak se zamyslel a říkal: "Já jsem se zbláznil. Víte co, vyhoďte to z vokna." A já jsem to vyhodil z okna, já byl jak očarovanej. A dole si hrály děti. Naštěstí na tý škole se nikomu nic nestalo, když jsem vyhodil tu desku vod toho stojanu. Ten Bauch měl vliv opravdu všemožnej a všestrannej. A nakonec s těma rukama měl pravdu. Vždyť přece věci, které chceme vidět, tak jsou větší než ty, které nechceme vidět. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nevím, jestli jsme dneska bilancovali těch 75 let profesora Jana Schmida anebo jestli jsme si jenom tak povídali o tom, co v podstatě je pro něj důležité a není, ale každopádně měl bych určitě zmínit to, co děláte, že vydáváte knížky, několik knížek jste vydal, děláte televizní pořady, dokumenty, samozřejmě divadelní hry a režie, ale taky moderujete a připravujete literární magazín Třistatřicettři v České televizi. Je to pro vás taky důležité tohle to, nebo je pro vás pořád prvotní ta režie? 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
No, ono všechno souvisí se vším. A to je, myslím, taky velmi důležité, že děláme ten pořad literární revue Třistatřicettři. Hlavně možná z důvodů, jak se dneska zdá ten náš život tak placatý a takovej jako spíš docela mnoho věcí vychází hloupě, protože prostě jde jenom o ten trh a o to, že média zajímá vlastně jenom něco, co je skandální nebo co prostě jakoby se na tom taky dá vydělat a vzbudit pozornost hlavně na sebe a tak dále, tak potom když děláme tenhle ten pořad a jezdíme po republice, tak vidíme, že to bohatství je ohromně veliký těch lidí, kteří tady něco dělají systematicky, pořádně a vlastně se o nich ani pořádně neví anebo prostě ani je nenatočila nikdy televize a jsou to třeba spisovatelé. Třeba ne až tak známí, ale důležití nebo historikové, kteří to podhoubí zase historie a mapování téhle té doby dělají a bez nich by to vůbec, ta budoucnost nebyla možná. A vo nich vlastně dohromady nikdo neví, jenom ta odborná veřejnost, protože ta média vlastně tohle to vůbec nezajímá. Tak já můžu dosvědčit, že to bohatství po téhle stránce v téhle zemi je ohromně veliký.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že se o tom přesvědčí diváci vaší literární revue Třistatřicettři, ale hlavně diváci, kteří přijdou na Ypsilonku. A to vřele doporučuju, protože potom poznáte Jana Schmida i po té hlavní stránce, to znamená jako autora, jako velkého, dobrého ducha Divadla Ypsilon. Vřele doporučuju, zajděte do Ypsilonky. A panu profesoru Janu Schmidovi děkuju za dnešní návštěvu, za váš čas a těším se na další jednak televizní, ale hlavně divadelní počiny. Díky a na shledanou. 

Jan SCHMID, režisér, výtvarník, herec, spisovatel, moderátor, dramatik, pedagog, ředitel Divadla Ypsilon
--------------------
Na shledanou, děkuju. To to uteklo.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio