Karel Novák - kapelník skupiny George & Beatovens

16. duben 2012

Hostem talk show Tandem Jan Rosáka byl kapelník skupiny George & Beatovens Karel Novák, který vám mimo jiné prozradil, s kolika přestávkami funguje kapela už čtyřicet sedm let nebo jak se připravuje na nahrávání desky včetně dramaturgie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den vám z Tandemu přeje Jan Rosák. Občas se mi tady s mými hosty stane, že máme společné historické zážitky takříkajíc. Jsou to události, které se pevně vepsaly do našich životů a určily naše budoucí životní směřování. Můj dnešní host třeba po shlédnutí filmu Perný den přišel domů, sčesal si před zrcadlem vlasy do čela a byl definitivně ztracen. Jeho osudem se stala hudba. A tím hostem je kapelník skupiny George & Beatovens Karel Novák. Já vás vítám a zdravím.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že to takhle bylo nějak?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Je to tak přesně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a George & Beatovens jsou zase neodmyslitelně spojeni se jménem Petra Nováka. Karel Novák mu napsal mimochodem i tuhle písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ta melodika inspirovaná Beatles je tam jasná samozřejmě. Karel Novák, který je hostem Tandemu, kapelník skupiny George & Beatovens, je takříkajíc odsud, tady od nás z Karlína.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Ano, přímo Karlíňák. Tady na Křižíkově ulici jsem prožil celý mládí. Chodil jsem tady do školy, začínal jsem tady s houslema, k čemu mě maminka tvrdě vedla. Zatímco ostatní hráli fotbal, tak já jsem cvičil na housle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cejtil jste to jako příkoří, nebo vás to bavilo?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Ze začátku mě to nebavilo, hrozně mě to votravovalo samozřejmě. Dělal jsem i podvody, že jsem vedle v místnosti něco natočil na sonet duo a pak jsem to pouštěl, jako že cvičím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to je jako Josef Abrhám ve Vrchní, prchni, jak předstíral, že hraje na housle.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Podobně, no. No, ale musím říct, že právě časem se mi to začínalo líbit, ta muzika. Vono člověk, když už to trošku začíná umět, tak ho to baví, že jo. Ale definitivně, říkám, jsem tý muzice propadl s těma Beatles, ten rockenroll, Semafor. To mě jako stáhlo a teda taky Antonín Dvořák. No, nevím, jak je to možný, ale to mě prostě strašně vzalo, takový ty houslový sonáty a vůbec.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dáte si je občas ještě?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To ne, já už to neumím, já jsem na to nehrál léta. Já jsem potom přešel, díky těm Beatles jsem přešel na kytaru, na baskytaru a díky jazzu z baskytary na kontrabas. A abych se na kontrabas něco naučil, tak jsem šel do hudební školy, no a posléze na konzervatoř a zase s tou vážnou muzikou. No a když jsem skončil státní konzervatoř, tak jsem měl dilema vlastně, kterou muziku hrát. A to za mě rozhodla Jana Kratochvílová, která mě oslovila tenkrát, abych jí postavil kapelu. Tak jsem ještě asi dva roky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V kterým roce to bylo?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To bylo v roce 79.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je let. A vždycky jste chtěl dělat muziku? Nikdy nic jinýho?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Trošičku jsem s výtvarnem, taky nějakou grafiku trošku dělám a tam taky vlastně jsem s tím koketoval. Ale, pozor, jsem ještě vyučenej, než jsem šel na tu konzervatoř, tak jsem se vyučil elektromechanikem sdělovacích a zabezpečovacích zařízení speciálně určených pro pražské metro, obor 0507. No jo, jenže já jsem se vyučil a metro teprve začínali stavět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak se nebylo kde uplatnit.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Takže jsem v Hloubětíně ve vozovně dva roky opravoval ty zesilovače a mikrofony, s kterýma se hlásejí stanice. No a pak jsem zjistil, že tudy cesta nevede a udělal jsem zkoušku na konzervatoř.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo, no, ale tahle ta znalost a tyhle vědomosti a schopnosti, ty vám potom byly, jako když je najdete, když vznikaly kapely, že jo.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, hlavně teď, když hrajeme v klubu, tak hrajeme na svůj aparát a já to i odzvučím, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, to je úžasný, to se ušetří v podstatě. No, ale když už ty kapely vznikaly, tak to byla taková pionýrská doba. Tady konkrétně v Karlíně vznikaly úžasný kapely, který jsou zapsaný v historii naší.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, dokonce se mnou do školy chodil Jirka Korn, teda byl asi vo čtyři roky vejš. Vlasta Třešňák vo dva roky vejš. No a potom, možná lidi ho nebudou tolik znát, ale Mirek Vitouš. A to je do dneška světovej kontrabasista. Jako ten hrál s Vederyport, se Zavinulem a takhle. To je vopravdu špička. Jeho táta hrál saxofon u E.F. Buriana v orchestru. Jako hodně lidí takhle tam bylo. No a pionýrskej dům, dneska dům dětí a mládeže za kostelem v Karlíně, tam jsme byli pečený vařený, protože ty kluby modelářský a takhle, to vopravdu fungovalo. No a byla tam i aparatura, takže tam zkoušely kapely. To byla, já nevím, v takovým šedesátým sedmým roce kapela Mikej, kde byl Jirka Korn právě nebo tam zkoušeli Hips, pozdější Apolo Beat, Donaldi, že jo. Tam Guma Kulhánek začínal, basista skvělej. Pavel Černocký zpíval Rolling Stones vlastně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tam by na tom pionýráku tehdejším mohly klidně bejt na takový bronzový desce vyjmenovány všechny kapely, je to v podstatě kus historie českýho bigbeatu.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, určitě, určitě.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes kapelník skupiny George & Beatovens Karel Novák. A řekl bych, že George & Beatovens tak, jak jsem před chvilkou říkal jiné názvy kapel, že jsou v podstatě tvůrci historie českého bigbeatu, české popmusic vlastně, tak George & Beatovens k nim nepochybně patří možná ještě víc, protože na rozdíl od těch kapel, které už jsou minulostí, já nevím, Matadors, Miky, tak samozřejmě dávno, Hips a podobně, tak George & Beatovens v podstatě s malinkými přestávkami fungují sedmačtyřicet let. To je neuvěřitelný.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, s jednou malou přestávkou. To bylo, když Petr Novák v šedesátým devátým roce na bratislavské Lyře vyhlásil minutu ticha za Palacha, tak skončil asi na dva, na tři roky, no, na čtyři téměř, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a to berete tu přestávku v úvahu?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Ani ne. No, tak ne, to počítáme jako, tu počítáme, protože voni jako kapela kluci tenkrát sice nesměli nebo nesměli, von jim to nikdo nezakázal, ale nikdo je nepozval. Ale Panton dodržel smlouvu a během tý doby udělali tři desky s Pantonem. Takže, vlastně fungovali. Ty původní tři desky: Kolotoč Svět, Modlitba za lásku a Ve jménu lásky vlastně se udělaly v tý době, když George & Beatovens nejezdili po koncertech, protože nemohli, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký je recept na tu dlouhověkost kapely? To samozřejmě by rádi možná muzikanti, spousta muzikantů věděla. Tak třeba, já nevím, Rolling Stones to vědí a Petr Janda to ví, že jo.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, tak jako vono v tý kapele se poměrně ty lidi i střídali. Jako tam nejdéle sloužící do dneška je tam Standa Staněk, kytarista, kterej hraje v tý kapele vod sedmdesátýho devátýho roku. Druhej nejdéle sloužící jsem já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vod kterýho?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Já jsem vod osmdesátýho druhýho, takže vlastně třicet let, v srpnu začínám třicátej první rok v týhle kapele, no. No, ale jako samozřejmě ty lidi se měnili. Ta dlouhověkost je zaručená vždycky tím, když ty muzikanti tam nemají nějaký svoje ambice sólový. Když se najednou začne hrát a vono to začne fungovat, tak si ten, kdo tam brnká baskytaru, řekne, tak já bych taky mohl bejt jako nějaká ta hvězda. Ale ne, je to prostě, musí ta kapela makat na toho člověka, kterej stojí vepředu. A pak to vydrží dlouho, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vy jste dlouho takhle makali na Petra Nováka a rádi určitě, že jo. 

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, ježíšmarjá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když Petr Novák odešel, tak to vypadalo, že nastane možná zlom.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, vono to téměř nastalo. Vlastně my jsme, Petr na tom byl dost špatně už zdravotně, tak jsme chtěli hosta. Tak jsme říkali, kdo by k tomu šel. Nejblíž byl vlastně Karel Kahovec, oni spolu původně začínali, že jo. Na původní nahrávce Povídej Karel Kahovec zpívá druhej hlas a takhle, takže oni spolu začínali vlastně ve Flamengu. Ale když Karel přišel s těma Paní v černém, Poprava blond holky, zase to byly hity, tak jsme rok jezdili. Bohužel po tom roce Petr umřel, no a tak jsme říkali, co dál. Tak to necháme padnout. První rok jsme hráli, když Petr umřel, asi šestkrát za rok. Jako to nefungovalo, no. A tak se postupně těm pořadatelům to dostalo do podvědomí, že to funguje i dál. No a musím říct, že dneska tak vokolo těch sto představení jezdíme ročně a docela to funguje zase.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Což je dobře a my fanoušci, kteří máme George & Beatovens rádi, tak to samozřejmě kvitujeme s povděkem a rádi si poslechnem třeba teď jeden takovej důkaz toho, co jste tady před chvilkou, Karle, říkal, že Karel Kahovec vlastně s Petrem Novákem už vystupovali spolu taky. Takže si jednu písničku, ve které je oba dva uslyšíme, teď dáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem a v něm je dnes hostem kapelník skupiny George & Beatovens Karel Novák, který sice s George & Beatovens už je opravdu drahná léta. Ale mě zaujalo, co jste tak zmínil jenom tak jako unpassant, tak jako mimochodem, že jste v podstatě kdysi byl vyzván Janou Kratochvílovou, abyste jí postavil kapelu. Jana Kratochvílová, to je opravdu osobnost, o které si zaslouží trošičku popovídat. To přece bylo úžasné zjevení na naší scéně.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, to bylo. To jsem zestárnul vo dvacet let tam s ní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to? Neřízená střela.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Neřízená střela, přesně tak. Ale bylo to skvělý zase v tom, že ohromně nadaná byla, takže byla to radost s ní spolupracovat v týhle tý oblasti, ale nebyla to radost jako v tom zázemí, prostě byla těžko zvladatelná. Byly to jako krásný, ale i krušný dva roky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak Jana potom odešla do Británie.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, ještě potom měla kapelu Heval, když my jsme se rozešli, no a potom zmizela do tý Anglie. A musím říct, že jako málokdo se tam docela prosadila. Já vím, že jsem poslouchal jednu desku, kterou tam natočila, a bylo to výborný a i se to tam docela prodávalo, nejenom tady.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když jste dělali tady, tak to byla ta éra těch slavných písniček?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Ty původní slavný písničky, kdy Hádej, na co tě mám, Song a takovýhle, tak to dělali s Frantou Janečkem s Krokama. Voni se potom rozešli. Já jsem jí postavil tu kapelu, to jsme samozřejmě hráli, tyhle ty její písničky. No, ale udělali jsme Hej, kočí, První váhavé svítání, Trailer BX 60. Jako docela zase to byly věci, který fungovaly potom dál a zase je vzala ta další kapela, co s ní hrála.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste se jmenovali?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To se jmenovalo Motor, tahle kapela.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to byla éra Motoru, aha. 

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, my jsme teda byli skoro pořád na Slovensku, protože ona byla populárnější na Slovensku než tady. To pamatuju, jsme hráli ve Zvolenu v kulturním domě, vona měla něco ještě v Praze, takže letěla letadlem. Nějak byly nějaký špatný povětrnostní podmínky, přiletělo pozdě, takže jak ten kulturák byl nabitej, už asi třičtvrtě hodiny jsme měli začínat a vona teprve přijela a ty lidi se chovali, když se tam objevila, jako kdyby přijeli Beatles. To byl ohromnej zážitek pro nás vopravdu, co ty lidi tam dělali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já se pamatuju, že kdysi přišel takhle Karel Zich na fotbal a říkal: Kluci, já jsem včera slyšel teda vopravdu zpěvačku mladou, nějaká Jana Kratochvílová. To je něco neuvěřitelnýho, to je famózní. Ale to je teda číslo. 

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
S Karlem Zichem jsem taky hrál. Krátce teda jenom, protože po revoluci se Karlovi rozpadla kapela, zůstal mu bubeník a klávesák a nám zůstal basista, coby já, a kytarista, tak jsme to dali dohromady, hráli jsme s Petrem Novákem coby George & Beatovens a se Zichem jsme hráli coby Flop. Udělali jsme poslední jeho desku potom.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Karel Zich byl úžasnej zpěvák.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, Karel byl výbornej.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I Karel Novák, kapelník skupiny George & Beatovens, jako každý host má tu exkluzivní možnost, aby si udělal radost a vybral si něco, čím uděláte radost sobě i nám.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, tak je to hrozně složitý si vybrat z klasiky českýho humoru, protože je tam hromada nádherných věcí. No, ale tak dovedu si představit, co si lidi tady asi tak vybírají, tak abych byl trošku jinej, myslím si, že kdybych si vybral Bohdalovou s Dvořákem, takže to nebude tak frekventovaný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to teda nebude. Je to škoda, nebo je to zvláštní.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Je to zvláštní, ale byly to senzační scénky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. A ve své době nesmírně populární, takže si zaslouží, abychom je zpopularizovali i dneska.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každý muzikant pochopitelně poslouchá především muziku své kapely, případně když je autorem tak jako Karel Novák, kapelník skupiny George & Beatovens, tak musí poslouchat i svoji muziku, hlavně tedy, když ji nahrává. Ale neuzavírá se určitě dobrý muzikant ani před vlivy jaksi z vnějšku. Koho vy rád posloucháte?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tak já, abych řekl pravdu, tak čím jsem starší, tak tím víc zase inklinuju k tý vážný muzice. I když jako jakžtakž sleduju to dění, ale to nový už moc, už mě to, abych řekl pravdu, moc nebere, no. Už končím někde u Stinga třeba nebo takhle. Ale když si chci vopravdu udělat hezkou chvilku, tak si pouštím Debussiho, Ravela, Dvořáka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten Dvořák, to jste o tom mluvil, že to je váš velikej oblíbenec.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Dvořáka miluju. Já si nedovedu představit lepší skladbu, než je Novosvětská symfonie. A zažil jsem s ní krásný věci. Takhle vážná muzika, když se hraje, tak je to úplně něco jinýho, než když se poslouchá. Když jsme byli s orchestrem konzervatoře v Itálii a byli jsme, jmenovalo se to Fiesole, takový předměstí Florencie, a v kostele, kde bylo asi šest set lidí, jsme hráli, druhá půlka byla Novosvětská symfonie. A ty Italové byli takový trošku skeptický, když bylo na plakátu napsáno, že tenhle orchestr mladejch lidí hraje jenom českou muziku. Ale pro nás bylo zadostiučinění, když z těch šesti set lidí při druhý větě, to je taková ta pomalá, že jo, tak asi tak polovina brečela. To byl neuvěřitelnej zážitek. V bigbítu jsem to nezažil, tohle to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak opravdu nepamatuju se, že by někdo, a jo, pozor, pamatuju se, když jsem já měl slzy ve vočích, když jsem byl tady ve Vysočanech na Paulu McCartneym. Tak to se mi vtlačila do voka.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tam jsem byl taky, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky jste měl určitě vlhký zrak, to je jasný. Ale dokážu si představit, že v té Itálii to musel být fakt zážitek.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, byl, to bylo vopravdu neuvěřitelný. Ještě jsme tam měli jeden koncert. To bylo zase Voltaire, se to jmenovalo, takový malý městečko. To bylo v nějakým sedmdesátým šestým, sedmým roce. A když jsme přijeli, tak jsme mysleli, že jsme v Benešově. Tam byla komunistická vláda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, radnice.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Radnice, no, no. A tam všude vlály rudý vlajky a to nás hrozně překvapilo. A hráli jsme tam venku a vono foukalo. A nám to bralo noty a ty lidi běhali a ty noty nám drželi. To bylo nádherný taky. A ten koncert za moc nestál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestlipak se ta artificiální muzika, že jo, se tomu tak říká správně, se nějak projevuje jaksi inspirací v písničkách, který vy píšete?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To já osobně nedokážu posoudit, nevím. To by musel někdo jinej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli třeba nějakej motiv do toho nezapracujete?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To snad ani ne. Ne úmyslně. Tak jako většinou já ty písničky, co jsem dělal, tak většinou bylo, že mi někdo dodal text a na to jsme dělali noty. Dělali jsme jednu nádhernou věc s Michaelem Žantovským. Jmenovalo se to Memento podle Radka Johna, v podstatě ty drogy, mladý lidi. Mělo to bejt původně dvojalbum, ale to nevyšlo, takže se to trošku vořezalo. Tam bych řekl, že jsem napsal nejlepší písničku svýho života, jmenuje se to Moře. A jako, že bych se inspiroval někdy ve vážný muzice, to ne.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten, kdo někdy dělal bigbít a nebo vůbec hrál v nějaké kapele, navíc ještě třeba jako můj dnešní host Karel Novák některou kapelu vedl, tak ví, že udržet kapelu jaksi pohromadě je docela těžké. Už jste mluvil o tom, Karle, že nesmí být v podstatě příliš moc takových těch utilitárních zájmů těch muzikantů, aby každý z nich neměl pocit, že je válcován a že sám by měl na víc, tak jako se to stalo bohužel s Beatles, že se nakonec jaksi takhle rozešli. I když tam to bylo třeba i z jiných důvodů. Ale byla někdy skupina George & Beatovens třeba v takovém ohrožení někdy?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tak v podstatě se taky rozpadla jeden čas, jako když přišel vlastně Láda Klein do skupiny, kterej to po tom Petrovým zákazu nebo von to ani nebyl zákaz, ale prostě taková ta nevšímavost, tak přišel Láďa Klein z Olympiku a dal to dohromady. Byl tam vlastně Slávek Janda, bratr Petra Jandy, že jo, a byl tam Pelíšek na bicí. A voni začali mimo to ještě dělat svoje, no a potom jako Abraxas vlastně začali působit sami a vod Petra odešli, takže Petr zastavil, vzal nový lidi, tam přišel Standa Staněk, novej kytarista, přišel bubeník Hubert Tojbr z Plzně, bohužel už nebožtík dneska. A na tomhle se to rozpadlo, že kluci si udělali svojí kapelu prostě, no. Ale prosadili se a bylo to dobrý. Petr nikdy neměl problémy s tím, aby dal dohromady dobrý muzikanty, protože tam bylo jasný, že si zahrajou dobrou muziku a taky si i vydělají.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když byl Viktor Sodoma u nás hostem Tandemu, tak si nesmírně pochvaloval, že nezažil, aby někde byly takový hezký vztahy, jako jsou ve vaší kapele George & Beatovens.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, tak já nevím. Tak Viktor s námi dělá už asi šest let jako host a je to, tak jako jsme se tam sešli asi slušný lidi trošku nebo já nevím. Je to vopravdu v naprostý pohodě, i když je to trošku takový, že já vždycky říkám, v týhle kapele, kdyby bylo potřeba žehlit, tak žehlím já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik hrajete koncertů měsíčně?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tak osm, deset, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jezdíte po celé republice? Jezdíte ještě na Slovensko jako třeba s Janou Kratochvílovou?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Na Slovensko, loni jsme byli v létě, letos jedeme taky počúvat Janské jezero, festival. Banská Štiavnica mám dojem, že to je. Ale nejvíc jezdíme severní Moravu. Teď v březnu jsme byli Hradec nad Moravicí, Opava, dvakrát v Ostravě, v Přerově, Štramberk. Hodně jezdíme tu severní Moravu, tam je výborný publikum.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vypadá, když takhle kouknete z jeviště dolů do hlediště, vaše publikum? Jsou tam šedý hlavy?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, bohužel vypadají trošku jako my, no. Ale jako jsou docela i mladý se objeví, ale teda osmdesát procent jsou vlastně naši vrstevníci, ty, který s tou kapelou stárnou, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já, když jsem byl tuhle na koncert Johna Majala tady v Praze, tak jsem se rozhlídl a říkám, tak tady je to správný publikum, samá šedá hlava.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Je to tak, no. To je nejvíc patrný, když hrajeme, my hrajeme hodně rockenrolly, teď připravujeme dokonce rockenrollovou desku jenom, nahráváme. Vašek Kotrh, předseda takový jako síně slávy českýho rockenrollu, pořádá akce na Vltavský a tam hrajou třeba Cadillac, my, Mefisto. A tam přijde třeba šest set lidí a to se začne hrát a po dvou taktech je plnej parket a jedou vopravdu Holanďana, tancujou ten rockenroll, jak mají. No, ale jsou to teda všechno důchodci, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale čilý důchodci.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, ježišmarjá.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velice zajímavé obsazení měli George & Beatovens v téhle té písničce, kterou samozřejmě zazpíval Petr Novák, to jste poznali. Ale jestlipak byste poznali toho bubeníka, který ho provázel? Karle, prozraďte.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
To byla taková náhoda, že v tý době s náma hrál na klávesy Michal Pavlík, který dneska hraje v Čechomoru na dudy a na cello. A von dlouhý léta dělal s Davidem Kollerem a byly tam takový složitější party na bicí a David se k tomu tak nějak jako přichomejt, takže vlastně s námi na týhle tý desce asi pět písniček hrál David Koller, jedna z nich byla tahle ta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a teď jsme u toho, abyste nám řekl, co chystáte? Co je před George & Beatovens a před vámi?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, před námi, ježíšmarjá, krematorium.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by byl hezký titul nějaké velké desky.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tak my teďka připravujem desku, která bude mít titul Rockenroll tady bude, i když my už tady nebudeme. Budeme dělat klasickejch asi čtrnáct rockenrollů, tak dvě třetiny z toho bude zpívat Karel Kahovec, asi třetinu Viktor Sodoma.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Podle čeho vybíráte? Jak děláte dramaturgii téhle desky?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
No, tak podle toho, jak se jim to hodí do pusy ta která věc. Samozřejmě třeba Viktor zpívá skvěle Tutti fruti nebo Sweet Little Sixteen, ale zase jsou věci, který mu moc nejdou, který mu nesedějí, no tak podle toho by to bylo dobrý. To se snažíme to dělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všecko bude, jak říkáte klasika, tak anglicky?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Všechno anglicky, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I Karel bude zpívat anglicky?

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
I Karel, všechno. Tak my hrajeme na koncertech, běžně hrajeme Blues /nesrozumitelné/, Tutti fruty, Beatles nebo, já nevím, Viktor zpívá That´s all right, mama. No, jako my toho hrajem hodně a lidi to chtějí, lidi to chtějí a říkají, kde to koupíme na cédéčku. A my říkáme, my jsme rockenrolly nikdy nenatočili. Tak jsme se teďka rozhodli, že to uděláme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale když je na pódiu Karel Kahovec, tak určitě chtějí Paní v černém a určitě chtějí Blond holku.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Tak my samozřejmě hrajeme celej, Karel měl to období toho bigbítu ze začátku, což je Paní v černém, Poprava blond holky, Svou lásku jsem rozdal, Snad jednou ti dám. No, ale potom dělal taky deset let s Country Beatem Jirky Brabce, že jo, a tam vznikly písničky jako Modřínů háj, To se budem prima mít. To musíme taky hrát, to by mu dámy neodpustily, kdyby nezazpíval Modřínů háj. No a potom jsme udělali desku už sami, kde jsou zase nějaký novější věci, jako třeba Daleko od slunečních skal, taková pomalá věc. Většinou nám to všechno, tyhle ty věci textoval Pavel Vrba, kterej teda už taky bohužel není mezi námi. I s Petrem Novákem jsme dělali hodně s Pavlem Vrbou. Čas letí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čas letí a k vám možná přiletí, spíš přijedou po ose George & Beatovens, myslím do vašeho koncertního sálu, případně divadla. A vy si zase užijete skvělou muziku, kterou bude z pódia řídit kapelník George & Beatovens Karel Novák. Karle, děkuju za vaši návštěvu.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Já vám taky děkuju za pozvání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ať se daří.

Karel NOVÁK, kapelník skupiny George & Beatovens
--------------------
Zdravím posluchače.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.