Marta Boháčová - operní pěvkyně a pedagožka

20. duben 2011

Jan Rosák pozval do talk show Tandem operní pěvkyni a pedagožku Martu Boháčovou. Dozvěděli jste se, co dělala po studiu na pedagogickém gymnázium, s kým hrála a zpívala v televizním zpracování opery Komedianti a prozradila, jak vzpomíná na své role v Národním divadlu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den a hezkou chvilku u rádia přeje všem pravidelným, ale i náhodným posluchačům Tandemu Jan Rosák. Vy, kdo nás posloucháte denně, tak víte, že Tandem je pro 2 a samozřejmě ani dneska neudělám výjimku. Naproti mě usedla dáma, která za svého dlouholetého působení v Národním divadle ztvárnila desítky významných rolí v oborech koloraturního, později lyrického sopránu, hostovala třeba také v Berlínské státní opeře, v sofijském Národním divadle, v městském divadle v Basileji, v Teatro Regio v Parmě, v Moskvě a v dalších evropských městech. Velmi si vážím návštěvy operní pěvkyně, paní Marty Boháčové. Dobrý den.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuji. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Gratuluju samozřejmě také k životnímu jubileu, které slavíte v těchto dnech. Ovšem my právě toho jubilea trošku využijeme, že se vrátíme hned po úvodní melodii na úplný začátek.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě, že v úvodu zazpívala, jak jinak, Marta Boháčová, můj dnešní host v Tandemu. Jenom bychom měli upřesnit, že to byla Pamina z Kouzelné flétny a vy jste říkala, paní Marto, že se vlastně uzavírá takový nějaký kruh. Jak jste to myslela?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. Já vám chci hlavně poděkovat, že jste mě pozvali do Tandemu, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potěšení na naší straně.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No moc mě to těší, ... protože jak jste právě řekl, de facto rozhlas stál u kolébky mých úplných začátků. Tady v karlínském rozhlase jsem v roce 58 dělala konkurz do pěveckého sboru Československého rozhlasu, sbormistr Jan Kasal a z 98, 3 kola byly, mezi 15 posledními jsem se umístila já a Květa Koníčková, že nás vzaly. No, nevím dodneška, jak jsem došla domů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi v mátohách.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Úplně. Dodneška nevím, jak jsem se dostala domů, byla jsem strašně šťastná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, říkáte uzavřel se kruh, tak ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... já myslím, že ten kruh ještě zdaleka není uzavřen, ale tak jaksi se potkávají určité jaksi přímky, protože jste se znovu ocitla tady v karlínském rozhlase, i když v jiném ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To mě právě napadlo, když jsem sem vešla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... studiu trošičku. Ale já bych se chtěl vrátit, paní Marto, ještě mnohem dál, to znamená, na úplný začátek do Brna, tam, kde jste se narodila.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, to musíme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaké bylo vaše dětství vlastně v Brně?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, to musíme zmínit, protože většina rodičů dnes si láme hlavu s tím, co to dítě, kam ho dáme, kam se vrtne, čím se bude zabývat. A kdyby pozorovali bedlivě ty děti, tak ony už vlastně od dětství vědí, co budou dělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak někdy.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Jenom my to nevnímáme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Někdy to není tak vyhraněné, jako to třeba bylo u vás, viďte?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
U mě to bylo vyhraněné, protože moje nejprvnější vzpomínky jsou, jak jsem zpívala do hrnku jako do mikrofonu. Maminka ušila sukýnku krepovou a já jsem dělala zpěvačku. A když přišel do kin film Madla zpívá v Evropě se Zdeňkou Sulanovou, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... tak jsem tam byla, na mou duši, denně, celý týden za korunu jsem chodila, vždycky jsem to proplakala a došla jsem tak daleko, že jsem jí napsala. Zdeňka Sulanová, s pomocí matky určitě, to jsem sama nezvládla, mě poslala fotografii s věnováním a já jsem dlouhá léta prostě byla v zajetí této Madly, která prostě svým zpěvem okouzlila Evropu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to nepochybně.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A když potom v pozdějších letech vysílali opět tento film, no, tak jsem si ho celej proplakala samozřejmě. No a teď teda k těm rodičům. Otec hrál na housle, matka velice dobře zpívala, takže když při práci si zpívali, hráli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ne profesionálně, ne, ne, ne.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, ne, ne, profesionálně ..., jedině možná na půl profesionál byl můj dědeček, který měl v Sebranicích kapelu dechovou, jak se to tenkrát na vesnici dělalo, a tam prostě hrál na všecky nástroje. Tak možná v těch genech něco bude.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je docela možné.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A potom jsem přišla na základní školu do Brna. Učitelka Sedláčková vedla dětský sbor, kde jsem zpívala sólička a dodneška ten sbor funguje pod jménem Kantiléna jejího syna Ivana Sedláčka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tam někde na stěně ve zkušebně určitě je vaše fotografie jako nejslavnější členky.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já jsem čekám na to uzavření toho kruhu, že se ještě s panem Sedláčkem jednou setkám a zavzpomínáme si na ty doby a na jeho matku. Potom jsem přišla do pedagogickýho gymnázia, kde prostě učitel hudby založil Horácké dívčí trio. Já jsem zpívala první hlas a dokonce jsme získali v roce 55 zlatou medaili na Štrasburském festivalu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krásný. Já bych tuhle tu fázi vašeho povídání touhle tou zlatou medailí, protože líp to nejde, zakončil a další si necháme na další chvíle našeho dnešního Tandemu s Martou Boháčovou.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vzpomínky Marty Boháčové v dnešním Tandemu jsme před melodií, která právě dozněla, uzavřely tou zlatou medailí ze Štrasburku. Ale ono to tak vypadá, že ten váš život, ta kariéra byla tak zcela jasně narýsovaná. Tam nebyly vůbec žádné odbočky, že byste třeba nikdy zauvažovala o tom, že byste chtěla dělat přece jenom něco jiného než zpěv?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Byly, byly, byla odbočka, byla odbočka, když jsem dokončila to pedagogické gymnázium, tak jsem musela jít učit samozřejmě. Učila jsem 3 roky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste učila?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Mateřskou školu 2 roky, ředitelka v Mušově a Dunajovicích, no, na jižní Moravě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste byla ředitelka?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ředitelka, mladá holka ředitelka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo nakročeno ke kariéře učitelky teda.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano. A potom ještě 1 až 5 taky v Mušově. No a když jsme teda skončili to gymnázium pedagogický, tak jsme neměli uplatnění jako trio, tak jsme se přifařili k souboru Radost brněnskému, a tam jsem se seznámila s mým manželem, který nás dostal pod ochranu jako hudební skladatel a psal pro nás úpravy lidových písní, nacvičoval nás, no a byl z toho teda sňatek v roce 56. Narodily se nám 2 děti, Hanka a Jaromír a teprve po těch dětech jsem já šla studovat AMU na doporučení dirigenta Jiráčka, který mě vytáhl jako sólistku sboru rozhlasovýho. Řekl: Vy byste si měla udělat papír na to zpívání, vždyť vy máte jenom pedagogický gymnázium, tak nechcete to zkusit? Tak jsem to zkusila, profesor Zdeněk Otava, náš národní umělec, mě připravil na zkoušky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slavná postava, ano.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Karel Jernek to připravil herecky, zazpívala jsem Barču, Skřivánčí píseň. Vzali mě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řeknu vám, to je, paní Marto, ale opravdu skoro jako z pohádky, protože ono to potom, když ..., sice jste se seznámila s mužem, který jaksi vám mohl nastartovat kariéru, ale přece jenom 2 děti, teď jste učila, to vypadalo, že zůstanete někde jako ředitelovat na nějaké škole, ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... budete spokojená matka 2 dětí, ale najednou prostě tam brnkl ten zpěv - múza.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, to jste řekl velice dobře, protože já jsem chtěla učit dál samozřejmě. Ale nebylo místo v Praze a můj muž dostal místo jako dirigent vojenského souboru a já jsem chtěla samozřejmě být s ním a ne, aby on byl v Praze a já v Brně. No, tak jsem chtěla učit, ale nabídli mi jenom družinu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je samozřejmě, no, no.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A to jsem nechtěla. Tak tím jsem se dostala do toho, na to předzpívání do toho rozhlasovýho sboru.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale je zajímavé, že to učení v podstatě jste zúročila později, až když jste vy začal učit zpívat jiné žáky.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A jak, a jak. Přesně tak. Víte, to je tak v životě, už každý z nás to určitě zná podle svýho života. Něčemu se strašně bráníte, chcete dělat něco úplně jinýho a ono to pořád nejde, nejde, nejde a někam vás to šibuje. A tak se to stalo i mě, že když jsem přijela ze studií v Itálii, tak ředitel konzervatoře Jan Tausinger: No, musíte učit, musíte ... Já, moje profesorka Korinská v Bratislavě říkala: Marta, ne, zničíte si hlas, to je brzy. On tak dlouho, dlouho jako mě přemlouval, až já jsem říkala: Já to jenom zkusím, jenom tak na rok. A když tak potom bysme viděli dál. No a takhle mě chytl drápkem, mě to začalo bavit, takže od roku 74 jsem učila 12, 13 let do 87 na Pražské konzervatoři, na AMU jsem učila 12 let, a sice od roku 87 do roku 94 a kromě toho se mi dostalo teda opravdu velké, velké cti, že jsem učila ve Frankfurtu nad Mohanem na vysoké škole zpěv 10 let. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je operní pěvkyně, paní Marta Boháčová. Slaví v těchto dnech jubileum, čili já si myslím při takovém jubileu, paní Marto, je docela hezké se obrátit zpátky a podívat se na tu řadu, skoro až nepřehlednou řadu vašich skvělých rolí, třeba v Národním divadle. Zkuste zavzpomínat, na co jste byla zvlášť jaksi pyšná, co jste tak ráda, v čem jste se dobře cítila?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No, to je krásná otázka. Moc jsem milovala Mimi v Bohémě, předtím jsem zpívala ještě Musettu, protože mě režisér v ní viděl, tak jsem prostě musela a potom ta Mimi, ta mě doslova přirostla. Potom jsem moc, moc milovala Micaelu v Carmen, tu jsem dokonce dělala s Obrazcovovou a Atlantovem, když tady hostovali, tak se pořídil i snímek. A co byla moje velmi slavná role, to byla Liu v Turandot, protože tu Liu se mnou připravovala profesorka Fambri v Římě na Santa Cecilii. Také velmi úspěšná moje role byla Gilda v Rigolettu, protože díky té Gildě jsem se já dostala na stáž do Itálie. Tam byl kulturní atašé při premiéře Gildy Rigoletta, teda aby posluchači věděli, Verdi, Rigoletto, role Gildy. A potom mě poslal na dalším představení kytici s vizitkou, abych se přihlásil. No samozřejmě, že jsem byla překvapená, přihlásila, vzala jsem si k tomu Ladislava Vachulku, to byl profesor na konzervatoři, který mluvil perfektně italsky, ten šel se mnou a Italové, že by chtěli pro mě něco udělat, že jsem se jim tak líbila, že jsem byla prostě okouzlující Gilda a jaký bych měla přání. No a profesor Vachulka byl moudřejší než já, já byla zaskočena, tak ten řekl: No, nemohla by jet do Itálie na nějakou stáž. No a jo, to může, zkusíme zařídit pro ni stipendium.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Takže mě zařídili stipendium. A já jsem byla v Římě u tý Fambry na Santa Cecilii a delší dobu jsem byla v Palermu na vysoké škole v Teatro Massimo, kde učila Gina Cigna, dramatická sopranistka z dob Toscaniniho. A tam byla velká výhoda, že jsem mohla vysedávat v tom sálečku, když ona učila i ty druhý. Takže já jsem místo trajdání po městě, co dělali ti druzí někteří, tak já tam seděla, seděla, poslouchala ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A hltala a hltala.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Hltala, hltala, jak to dělá, jak učí mezzosoprán, jak učí tenora, prostě jsem si to se snažila co nejvíc vstřebat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, já mám takový pocit, když třeba filmař by se chtěl něco naučit, tak by měl jet třeba do Hollywoodu a když se chce něco naučit operní pěvec, tak stoprocentně do Itálie.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Přesně, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak jste se tam cítila? To jste ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ohromně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A neměla jste trošičku trému, že zrovna jedete k těm mistrům?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, to vám byla tak nádherná atmosféra, za prvé jsme všichni drželi pohromadě, tak úžasný kolektiv, že sobota, neděle, my jsme měli pronajmutý byt 3, 4pokojový, každý měl svůj pokoj a příslušenství bylo společný a sobota, neděle se pouštěla jedna opera, třeba Maškarní ples v různým provedení a teď jsme o tom diskutovali. No bylo to nádherný. A denně jsem tam chodila do opery a 6x za sebou jsem slyšela komedianty z Mario del Monacem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to jsou věci.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To už byl na sklonku teda kariéra. A nicméně ta Gina Cigna se mnou vypracovala Traviatu a Gildu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to pro vás byla taková vysoká škola.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. 

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Nejvyšší, jaké se mě mohlo dostat, protože jsem byla za to velmi vděčná a dalo mi to strašně moc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste si třeba odtamtud hlavně odnesla, co, techniku zpěvu, nebo techniku, já nevím, nastudování opery?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, dobrá otázka. Víte, co nejvíc jsem si odnesla? Ona se v té krátké době, co jsem byla v té, v tom studiu, nemohla zabývat tak do detailů technikou, ale když jsem jim předzpívala, to musel každý, kdy přišel nový, zazpívat něco, tak mě řekla: Complimenti per vostra professoressa!

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jako kompliment pro vašeho profesora.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Poklonu pro vaši profesorku. Ona, to bylo pro profesorku Korinskou, ke které jsem jezdila 10 let, která mě předělala z německé školy na italskou školu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Anna Korinská z Bratislavy.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, v Bratislavě. Takže ona vlastně do techniky moc nemluvila, spíš jako se soustřeďovala na interpretaci ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výraz. 

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... toho italského repertoáru. Víte, ten styl. A to, když vidím, že tady u nás teď dělají italský opery a že jim tam chybí portamento, aby lidi rozuměli, to je zvláštní styl spojování dvou tónů, to jsou takový triky určitý, který ty italský opery musí mít. Anebo přesně odlišuje staccato and legato. Když jsem já ji zazpívala, ona mi řekla tvrdě úplně: Co to je? Co to je? Já jsem zůstala zděšena. No, to není nic. Já povídám: Jak to, proč to není nic? A ona mi řekla: To není ani staccato ani legato, to je něco mezi tím. Čili oni byli jako velice choulostiví na to, aby se dodržoval zápis, co ten skladatel tam napsal. Když tam napsal oblouček, tak to bylo evidentně legato, když tam byly tečky nad těmi notami, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to bylo staccato.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... tak to bylo staccato.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je operní pěvkyně, paní Marta Boháčová. Teď bych vás chtěl vyzvat, abyste byla tak laskavá a řekla nám o vaší lásce, co se komiků týče, co se týče klasiků českého humoru.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No, to je hezký, že se na to ptáte, protože já mám úžasnou vzpomínku na paní Jiřinu Šejbalovou. Ta mě učila na AMU herectví, byla velmi, velmi náročná, protože byla odosobněná úplně od všeho zpívání, od tvoření tónů a od všech možnejch grimas, co lidi většinou dělají. Ona se soustředila na ten herecký projev a připravovala se mnou pro operní studio od Ivo Jiráska Medvěda, a to je podle Dostojevského, si naši posluchači jistě vzpomenou, jak to hrál Werich se Zázvorkovou ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S paní Zázvorkovou.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A já jsem vždycky skončila herectví a očima jsem visela na jejím výraze, co řekne. No, Martičko, je to dobrý, ale není to popová. A to mě opakovala několikrát, mě už se to zdálo i v noci. V čem to může být, proč to není ta popová? Tak až jsem se naštvala doslova, tak jsem byla trošičku taková dryáčnická. No, no, no, no, to je ono.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili do toho dryáku.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak paní Šejbalovou tady bohužel nemáme v žádném takovém hezkém záznamu, abychom ji oslavili, což by si zasloužila. Ale zmínila jste Jana Wericha, co kdybychom si dali?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, buďte tak hodný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výborně. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zazpívala Marta Boháčová, host dnešního Tandemu. Co jsme to teď slyšeli, paní Marto?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
My jsme poslouchali teď z mého cédéčka árii Neddy z Komediantů od Leoncavalla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já mám takový pocit, že jste tohle to taky zpívala v televizi.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Což si myslím, že nebylo až tak úplně obvyklé, samozřejmě ve zvuku, byla použita vaše nahrávka, ale i v obraze. Protože ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... já mám takový pocit, jestli náhodou v tomhle tom neměla, v tom dobrém slova smyslu, právě Jiřina Šejbalová, že vás tak připravila, že vy jste byla schopna na rozdíl třeba od jiných operních kolegyň předvést taky hereckou akci.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to tak?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano, to máte plnou pravdu, protože to herectví v dnešní době moderní se nedá podceňovat. Divadlo je od slova dívati se, takže musíte, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně. 

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... nemůže tam stát jak tvrdý Y, ale musíte taky předvádět něco. A je pravda, že to herectví od ní mi dalo hodně moc, ale v případě konkrétně těch komediantů, to byl i režisér Ladislav Štros, který ohromně nás herce vedl. Jiří Zahradníček, náš velice slavný tenor, který má letos 10. výročí úmrtí, ten zpíval Komedianty, můj kolega René Tůček, který slaví se mnou jubileum, ten zpíval Silvia. My všichni jsme hráli a zpívali. Jedinej, kdo teda byl jako taky hlavní role Tonio, tak to hrál pan Hanus a zpíval ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
František Hanus, ano.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, mistr. ... a zpíval ho pan Richard Novák. No, byla to velmi krásná práce, ráda na to vzpomínám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to nebyla ale jediná práce, kterou jste v tomto smyslu dělala.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No, měla jsem ještě to štěstí, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně. 

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... že jsem mohla udělat i Rosinu v Lazebníku sevillském, to jsem taky hrála a zpívala, potom Dona Pasquala, to byla taky nádherná, to dělal Hylas, režii. Potom zmiňovanej Medvěd, jak už jsem vám předtím říkala, jak mě Šejbalová drezurovala na té popové, že to není popová a Mirandolina, zajímavá inscenace. Tam bylo vícero /nesrozumitelné/ od Martinů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste potom taky propůjčila svůj hlas spoustě věcí, ve kterých vás třeba jaksi, protože někteří režiséři na tom bazírovali, že si nahradili jaksi v obraze ...

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, přesně tak. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... renomovanými herci. Ale těch bylo taky spousta. A já se vás chci zeptat, paní Marto, co myslíte, nechybí dneska náhodou třeba v televizích uvádění třeba podobných oper a takhle?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Pane Rosák, tohle je kapitola, která by nám vystačila na nejméně jeden pořad.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na dlouho, viďte?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Protože to je, to tlačí všecky lidi, kteří mají rádi operu, operetu, klasickou hudbu. Té je v televizi strašně málo. Pořád se všechno věnuje jenom SuperStar.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Amatérům. Nevím proč a je to velká škoda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Realitě, no, no.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
A kdyby aspoň ty starý inscenace víc vysílali, tak by to trošičku nahradili, ten hlad po tomto tématu. A jak jste říkal, tak jsem i hodně jako natáčela jenom zvuk, a to bych rozdělila na 2 kategorie, na opery a i operety. Tak například opera Faust a Markéta od Gounoda, kterou režíroval Petr Weigl, hrála Vášáryová Magda Markétku a Kňažko hrál jejího milýho Fausta ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On takhle obsadil i Rusalku těmi dvěma herci, ano, ano.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No, tyhle ..., byli úžasní, to je bez debat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jeho kmenoví herci.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. A za tu nahrávku jsme my dostali, já, Zahradníček a Tonda Švorc jako Mefisto cenu v Itálii, za nahrávku. Ta je opravdu moc povedená. No, potom bych ještě se zmínila o Čertově stěně. Tam jsem dostala za nahrávku k roku české hudby ocenění ministra kultury a Manon Massenetova, která se málo hraje. A z těch operet bych jmenovala aspoň Polskou krev, Rosemary, no a Giudittu, to hrála Carmen Maierová velmi dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste jí propůjčila svůj hlas.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže se někomu daří a Martě Boháčové se dařilo na tuzemských scénách, tak se o tom dozví samozřejmě dříve či později i v zahraničí, zvlášť, když Marta Boháčová zářila na naší první scéně, tedy v Národním divadle v Praze. Potom jste, paní Marto, byla pozvána k různým hostováním, což si myslím, že je samozřejmě pocta, ale může to být taky jaksi veliká tréma, aby člověk nezklamal jaksi před cizím publikem, mezi cizími kolegy, pod vedením cizích dirigentů a režisérů. Jaké bylo vlastně první vaše hostování, kam jste prvně vyjela?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No, já bych vám to řekla pro přehled, je to asi tak, že v té době byl Pragokoncert, který se de facto o umělce staral. To znamená, že jim vytiskl propagační leták, nabízel je, kde byla poptávka a potom je tam vyslal. A když uspěli, tak se opakovala tato hostování. A samozřejmě, že procenta, co se platí dneska manažerům, se dávaly Pragokoncertu. To je logika věci. Takže já jsem měla spoustu jednorázových jako, kde jsem byla jenom jednou a kde jsem byla i několikrát. Tak například v Irsku jsem byla 3 týdny, v Itálii, v NDR, tam jsem v Berlíně ve Státní opeře jsem měla dokonce svůj kostým i paruku a když se hrála Turandot, tak mě pozvali jako Liu. To byla teda pro mě velká, velká čest a moc ráda jsem tam byla, protože ten kolektiv byl úžasný. V Maďarsku, v Rumunsku, v Bulharsku jsem vystupovala ve Violetě, to znamená Traviata, v Rigoletto Gilda, Rosina, Lazebník, Micaela, Carmen, Mimi Bohéma. A několikrát jsem byla v Sovětském svazu, zejména v Oděse. A to byla zajímavá příhoda ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tam je nějaká dobrá scéna?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Tam je vynikající divadlo. Architekt, který stavěl Burgtheater ve Vídni, tak ten stavěl Oděskou operu. Úžasná akustika. Když jsem ležela na zemi obličejem na zem ve druhém jednání Traviaty, tak jsem zpívala bez doprovodu orchestru a bylo to slyšet až na balkón. To byl pro mě docela šok. Venku byly čtyřicítky tepla, vevnitř byla klimatizace, úžasné. Protože to bylo většinou v létě, červenec, srpen, když mělo Národní divadlo prázdniny, tak já jsem tam vyjela. Jela jsem jednou, už nevím, která to byla opera první, ale důležité je, že jim vybouchl nějaký sólista, který měl hostovat po mě. To znamená, že divadlo zvýšilo vstupné a potřebovalo hosta. Přišel za mnou ten intendant a povídá: Prosím vás, nemohla byste se ještě zdržet a ještě nám udělat nějaký představení, my máme už vyprodáno a vstupné je na hosta a byly by velký komplikace. No a teď jsem říkala: No a v čem měl hostovat? No měl to být José v Carmen. Já povídám: No, to můžu udělat, já mám Micaelu v repertoáru. No a to bylo moje velký štěstí, protože jsem jim vytrhla trn z paty, tudíž já jsem tam byla jako doma. Já jsem v Oděse 16x hostovala.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zpívala nám Elvíra svou árii z Verdiho opery Ernani. Myslím si, že všichni znalci a příznivci a přátelé opery si přišli teď na své. Ale řekněte mi, paní Marto, proč jste vybrala pro dnešní pořad zrovna tuhle tu Elvíru, protože mám pocit, že to není opera, která by se hrála každou sezónu.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ta se hraje velmi málo a já jsem sama nedoufala, že to vůbec zazpívám. Když jsem jednou přijela k profesorce Korinské do Bratislavy na hodinu, tak mi ji zahrála v podání Sutherlandové. A já jsem říkala: No, to nemůžu v životě zazpívat, to ne, to je příliš těžký. A paní profesorka: Ale ano, Marta, to zazpíváte a moc se na tom neučíte. No, tak tahle věta - moc se na tom naučíte - ta mě trošičku jako popíchla, že jsem se do toho dala a studovala jsem ji opravdu dost dlouho. Protože tam jsou takové záludnosti, ani ne tak jako sluchově pro posluchače, jako pro krk, víte, pro hlasovou techniku. No a tak to je takovej úkol docela, kterej vás pobídne zase, abyste pokročila vejš. A této zásady potom jsem použila i v pedagogické činnosti, že jsem vždycky říkala žákům: Tady v naší zkušebně, kde se učí, musíme zpívat vždycky těžší věci, než s těmi, s kterými jdete ven. Protože určitá procenta jdou dolů, nervy, tréma, a tady musíme zpívat těžší věci. A když ty těžší tady zvládnete, zvládnete velmi lehce před publikem i ty lehčí. To je taková dobrá psychologie.e

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že na to jdete skvěle a že si můžou všichni vaši žáci a žákyně gratulovat. Ale paní Marto, vás čeká 24. dubna velice příjemná, taková krásná příležitost ve Státní opeře, viďte?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. To jsem ráda, že jste se zmínil, protože velmi si toho vážím. Budou dělat pro mě Bohému jako benefiční představení, protože v této Bohémě jsem zpívala s velkou láskou Musettu i Mimi. A k 70tinám před 5 lety mi Národní divadlo dělalo Rusalku, taky jako benefiční, a to bylo moc krásný, protože tam zpívali dokonce moji 3 žáci. A já jsem tu první žínku zpívala snad úplně, úplně nejčastěji a ve všech možných inscenacích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ať si to užijete, to vám přeju samozřejmě.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuju. Ale já mám za sebou moc krásný pořad u Valšů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, myslíte Setkání s legendami, že jo?

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, Setkání s legendami české opery, které mi připravilo Národní divadlo se Státní operou. To bylo moc hezké, to bylo jako, představte si, jako křeslo pro hosta. Byly tam ukázky cédéčkový i dévédéčkový, byli tam žáci, promlouvali ke mě. No, vychutnávala jsem si to, i když mi to teda dalo velkou přípravu, ale nakonec, víte, zpočátku jsem řekla, nebudu to dělat, je to zbytečný, co bylo, bylo, žijeme teď, dělej jenom, co je teď. Ale jakmile jsem se do toho začala zahrabávat, do těch svých materiálů a teď jsem zjistila: Jejda, tohle jo, tohle bylo, jo tohle nesmím zapomenout, tohle bylo úžasný ..., tak jsem byla vlastně vděčná, že mě přinutili se zamyslet nad tou svojí kariérou a vůbec životem, protože ono se to nedá oddělovat, ta práce profesionální od života. Víte, to jde ruku v ruce. A já jsem měla opravdu velký štěstí, že můj muž mě podporoval. Ten chtěl mít zpěvačku a i když jsem nevydělávala žádný peníze, po vysoké škole jsem měla 1500 a dotovala jsem soukromý hodiny pořád ze svýho, nikdy mi to nevyčetl, vždycky úplně mlčky mě to dotoval a říkal: Ne. A nakonec dbal na to, abych jezdila i do Vídně k Italovi Francu Tovinimu, tenorovi italskýmu. Říkal: Musíš dál pracovat na sobě, musíš se zdokonalovat. A to nebylo teda docela levný. A za to má on můj velký, velký dík, protože 4,5 roku už není mezi námi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo hezké vyznání na konec té vaší velice příjemné návštěvy. Já si myslím, že jste si taky moc rádi, stejně jako já, poslechli o skvělé kariéře a velice plodném krásném životě Marty Boháčové, naší slavné operní pěvkyně, která dnes byla hostem Tandemu. Paní Marto, moc vám děkuju za vaši návštěvu. Přeju pevné zdraví a ať se všecko daří.

Marta BOHÁČOVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuji moc za hezké povídání. Ať se vám taky daří. Na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.
Spustit audio