Mgr. Jiří Růžička - ředitel Gymnázia Jana Keplera

Jiří Růžička v Tandemu
Jiří Růžička v Tandemu

Ředitel Gymnázia Jana Keplera Mgr. Jiří Růžička byl v talk show Tandem Jana Rosáka. Od něj jste se například dozvěděli, jak nahlíží na státní maturity, jak dlouho je už na škole a jaké je jeho know-how.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den všem příznivcům Tandem přeje Jan Rosák. Dnes bych si dovolil začít takovým malým vtípkem, který můj host možná už několikrát slyšel. Maminka budí svého syna a říká mu: "Jiříčku, vstávej, už je ráno." "Ale mně se ještě nechce," říká Jiříček. "Ale, Jiříčku, musíš vstávat, musíš jít do školy, abys tam nepřišel pozdě." "Ale já do školy dneska nechci," vymlouvá se Jiříček. A maminka na to: "Musíš, Jiříčku, seš tam ředitelem." Tak to jsem si dovolil v nadsázce naznačit, kdo bude dnešním hostem Tandemu. Vítám ředitele prestižního Gymnázia Jana Keplera v Praze, magistra Jiřího Růžičku. Dobrý den.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Hezký den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak doufám, že jste se neurazil.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Neurazil. I když jsem Jiříček. Maminka už mi to bohužel neříká.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli se vám taky někdy nechce do školy, tak možná, že se to dneska dozvíme, ale začnem s tím po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak abych navázal na ten úvod, kdy jsem si dovolil ten vtípek s malým Jiříčkem, kterýmu se nechce do školy, tak se ředitele Gymnázia Jana Keplera v Praze, magistra Jiřího Růžičky zeptám, chodil jste rád do školy jako kluk?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Nevzpomínám si, že bych nechodil rád, ale nevzpomínám si, že bych chodil rád. Prostě mám takový pocit, že těch 9 let strávených na základní škole proplynulo, proběhlo kolem nás a zcela jistě jsem v té době měl absolutně jiné zájmy, než byla škola. Zcela jistě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě. Kde jste absolvoval?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já jsem bydlel ve Vršovicích. Trošku mi to připomíná ten krásně opravený Karlín, to byla ještě krásná čtvrť Vršovice. Za naší ulicí končila Praha, pak někde v dáli se v 50.letech postavila moje milovaná Slavia stadion. A jinak tam byly louky a nikde nic. Takže ze školy jsme přišli domů, hodili jsme tašku do předsíně, ani jsme nelezli do bytu a vrátili jsme se večer, že jo. Takže škola kolem mě proběhla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkáte milovaná Slavia, to znamená, že fotbal tvořil podstatnou část nebo sport vůbec jaksi vašeho dětství?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Sport to určitě k mému dětství patřilo. A říkám milovaná Slavia, tak to myslím doopravdy. Na Slavii samozřejmě fotbalovou jsem chodil, chodím a doufám, že chodit ještě nějakou dobu budu, i když jsme si vytrpěli své za ta léta. Ale já jsem dělal, pak jsem dělal závodně atletiku a skákal jsem o tyči a běhal jsem 110 metrů překážek. A to jsem všechno dělal za Slavii v takových těch slavných atletických dobách Slavie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když jsme u toho, dotáhl jste to daleko hodně?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Tak daleko, já si myslím, že to, co bylo, je dávno pasé. Ale jestli je daleko, že jsem reprezentoval nebo vyhrál mistrovství republiky, já myslím, že to tak daleko není, ale bylo to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, prosím pěkně. A jaký, abychom mluvili v cifrách, jaký máte rekord ve vejšce, teda v tý tyči?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, ve skoku o tyči jsem naskákal před těmi, kolika, asi 30, co 30, 40 lety asi 4,80 a překážky jsem běhal taky docela rychle, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
4,80? No, tak to jste.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Dneska je to chabý výkon. Dneska to skáčou i ženský skoro.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jo, téměř. Isinbajeva, nevím, kolik má rekord.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Ta má přes 5 metrů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta má přes 5, no. Časy se samozřejmě mění, no. Ale sportujete do dneška?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Sportuju, sportuju a sportuju rád a neumím si nějak představit, že bych nesportoval. Jednak mi to trošku pomáhá se odreagovat od těch mých starostí a jednak potřebuju pohyb jako kapr vodu, potřebuju pohyb.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já vám docela rozumím, protože mám ten samý pocit.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já si myslím, že máte ten samý pocit. Nějak už se mi nedaří dělat rychlostní věci, to už moje nohy nějak nechtějí zvládat, ale na kole jezdím, na lyžích jezdím, po skalách lezu, na snowboardu jezdím, asi budu jedním z nejstarších snowboardérů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mám takový pocit, kam mně paměť sahá, asi jo, to je pravda. Ale to je zajímavé, že když jste dělal takhle vrcholně sport, vrcholnou atletiku, že jste nešel třeba potom trénovat jako trenér, že jste si vybral jaksi pedagogickou činnost.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já jsem tu cestu měl takovou docela složitou, protože jsem po té základní škole, jak jsem říkal, že mě tak jaksi míjela trošičku, ne, že bych byl špatný žák, já jsem absolvoval vždycky v podstatě s vyznamenáním, ale opravdu škola mně k srdci nějak nepřirostla. Kamarádi ano, ale škola moc ne. Tak jsem si řekl, že bůhví, co budu dělat a šel jsem a učil jsem se mechanikem měřící a regulační techniky, což byl takový fajnový obor, ale po dvou měsících jsem zjistil, že to není asi ta správná cesta. Ale protože já mám hypertrofický smysl pro povinnost, tak jsem to už dokončil. Pak jsem teprve odmaturoval a pak jsem teprve šel studovat na vysokou školu jednak tělocvik a jednak na filozofické fakultě češtinu. Takže ten sport jsem trošku, na něj nezanevřel, ale přidal jsem si ještě tu češtinu na té filozofické fakultě, protože jsem si už představoval, že právě s těmi mladými lidmi budu pracovat a doufám, že jsem neudělal příliš velkou chybu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to já taky věřím, a dokonce o tom svědčí vaše výsledky. Moc se mi líbí to, co jste říkal, že máte ten vyhraněný smysl pro povinnosti, protože to, jako když to najdete ve vašem povolání. Budem si o tom dneska ještě povídat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dostáváme se k tomu, co je podstatou práce mého dnešního hosta, ředitele Gymnázia Jana Keplera v Praze, magistra Jiřího Růžičky, to je samozřejmě jaksi vedení školy a věci, které jsou s tím spojeny. Pochopitelně, když mám takovou příležitost a mám v Tandemu jako hosta člověka, který přímo jaksi je tím bytostně, teď jsem málem řekl zasažen.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Poznamenán. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poznamenán, tak vás nepochybně taky jaksi zasáhly státní maturity. Jak to u vás vidíte, když mám tu příležitost si teď poslechnout člověka z praxe?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já nevím, jak to vidíme u nás, ale můžu říct, jak to vidím já. Musím říct, že taková ta velká liberalizace a demokratizace školství, která zaplaťpánbůh po tom 90.roce přišla, je nesmírně přínosná, byla přínosná, ale měla s sebou i takový postranní efekt, že začalo vznikat mnoho škol mnoha různých zřizovatelů a v podstatě kvalita začala být velmi nevyrovnaná mezi těmi jednotlivými školami. Nic proti tomu, jsem velký příznivce toho, aby každý člověk si zvolil cestu, jakou chce a nesl si za ni zodpovědnost, ať dělá, co umí. Ale na druhou stranu, když stát vydává maturitní vysvědčení, tak by měl garantovat nějakou úroveň. Přinejmenším proto, že to maturitní vysvědčení opravňuje člověka k tomu, aby vstoupil na vysokou školu, aby dělal nějaká povolání, která vyžadují maturitu, aby si zřídili živnostenské listy a tak dál a tak dál, tak by mělo to mít nějakou úroveň. To se bohužel úplně rozsypalo. Myslím si, že maturita velmi degradovala, v podstatě na ni mohl dosáhnout, také dosáhl každý. Takže už z toho vyplývá, že jsem byl velký zastánce toho, aby státní maturity existovaly. To, v co se to změnilo, už je jiná věc. Změnilo se to ve velkou, jednak ve velké nepochopení a jednak trošku můžu říct až někdy frašku, protože řekl bych, že takové to nejasné, nejasný pohled ministerstva školství celá léta, taková lehká hysterie novinářská a takové ty politické hrátky kolem toho to dovedly někam úplně jinam, než bychom si všichni přáli a představovali. A dneska teda se z toho horko těžko babráme a myslím si, že z toho jen tak ještě nevybabráme. I když už to vypadalo, že to bude fungovat loni, tak samozřejmě ten CERMAT, který to připravoval, tak udělal špatně matiku a nechal špatně opravit češtinu a tak dál a tak dál. A ta důvěra, která se pomaličku jaksi vytvářela, tak najednou je zase úplně někde jinde. Takže státní maturity zcela jistě, ale takové, aby byly jasné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jednoznačné. 

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Jednoznačné a aby nebyly příliš drahé a náročné pro všechny zúčastněné. Myslím na čas. Pro maturanty ať jsou náročné, ale nemyslím si, že by měl každý člověk mít maturitu, není to, myslím, podstatné. Rád říkám, že když jdu do restaurace, tak chci, aby ten kuchař uměl vařit a je mi úplně jedno, jestli má maturitu, nebo nemá.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Škola, kterou vede ředitel, magistr Jiří Růžička, čili Gymnázium Jana Keplera v Praze, patří mezi nejlepší v České republice. Aspoň jako pověst vaše takhle mluví. Vy se usmíváte, čili vám to určitě dělá dobře.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Tak nemůžu říct, že by mě to netěšilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to musí těšit pochopitelně, když zjistíte, že se vám práce daří. Čím myslíte, že se vám takhle jaksi vede?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já říkám poměrně dlouhou dobu, že to je poměrně jednoduchá věc. Když uděláte školu, která přiláká dobré studenty, dobré žáky, tak oni udržujou tu kvalitu té školy a ta dobrá škola zase láká nové dobré žáky a tak se to pěkně točí. Ale rozstrkat ten vozejk dá trošičku práce a udržet ho v pohybu taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jo. Čím jste ten vozejk, jak jste to hezky řekl, rozstrkali? Čím jste přilákali ty dobré žáky?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, samozřejmě, že to byl dlouholetý proces a snad neřeknu nic hanebného, když řeknu, že už na škole řediteluju 22 let, na stejné škole. A když jsem v tom 90.roce nastupoval, protože před tím v mém případě zcela jistě nebylo ani pomyšlení na to, že bych mohl ředitelovat nějakou školu, tak když jsem nastoupil do té funkce, tak jsem měl takový krátký program, řekl bych, manifest. Žádný politický program, ale krátký program, jak by ta škola měla běžet, a to bylo, že by jednak na té škole měly děti dostat kvalitní akademické vzdělání, že by měly možnost samy to svoje vzdělání ovlivňovat, že ta škola není jenom místem, kde se získává určitá suma vědomostí, ale že by měli se rozvíjet i osobnostně a že to musí dělat samozřejmě dobří a kvalitní učitelé. Takže poměrně jednoduché, ale trvalo to pár let, než se tohle to naplnilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, tohle to, to, co jste řekl, tak to si, předpokládám, předsevzal kdejaký ředitel, kdejaký učitel, ale ne vždycky se to daří a ne vždycky se to daří naplnit konkrétními věcmi. Tak zkuste třeba, jestli to není vaše tajemství, říct vaše know-how.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Já hodně sázím, hodně sázíme na to, že ta škola není místem, kde se 6 krát 45 minut denně získávají nějaké vědomosti. To dneska i tehdy i dneska by to bylo velice málo, protože v tom středoškolském věku ten člověk vnímá asi nejlépe podle mě svět kolem sebe, nejlíp si vytváří postoje, vazby, vztahy ke kamarádům, získává lidi na celý život i k tomu místu, odkud pochází. A my jsme hodně vsadili na to, že v tom akademickém slova smyslu si ti naši studenti mohou svoji cestu vybírat. U nás si můžou vybírat různé volitelné předměty, obrovskou nabídku volitelných předmětů mimo takového toho základního povinného minima. Můžou si vybírat různé úrovně ve výuce jazyků, ve výuce matematiky a tak dál a tak dál, tak bych mohl pokračovat. Prostě ta volba, ta možnost rozhodnout se a také za to nést odpovědnost, ta je v tom akademickém smyslu zcela zásadní. A v tom, o čem jsem mluvil, že to je doba, kdy tedy člověk je nejvíc ovlivňován, tak se jim snažíme nabízet obrovské množství různých aktivit, které, možná to bude znít trošku nadneseně, ale je jaksi osobnostně rozvíjejí, ať už to jsou úvodní kurzy, které děláme na začátku studia, to jsou kurzy jako, řekněme, taková prožitková pedagogika. Zcela jistě jsme byli první škola, která něco takového zkusila. Udělali jsme to tehdy ještě s prázdninovou školou Lipnice. Ale to jaksi předznamená fungování těch dětí na té škole, že komunikují spolu, rozhodují se spolu, řeší spolu problémy. To je takový modelový kurz a pak já předpokládám, že se to přenese nebo doufám, že se to přenáší i do té školy a mají velké množství různých nabídek sportovních, kulturních, společenských. Zrovna 17.listopadu vždycky máme takovou velkou diskusní akci, která se jmenuje Sympózium a mluví ti studenti, sami si to chystají se zajímavými osobnostmi z oblasti kultury, vědy, politiky a tak dál a tak dál. Prostě mají obrovskou příležitost a i v tom akademickém slova smyslu i v tom osobnostním smyslu se rozvíjet. A to já myslím, že je to, co je tam přitahuje.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze Jiří Růžička. Jste oblíbený ředitel, předpokládám, když jste tam vydržel 22 let.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Tak doufám, že uvnitř školy to je dobré. Tak někdy nás někteří třeba nemají rádi mimo školu, možná, že z jiných škol někdy na nás trošku koukají skrz prsty, ale.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To závidí. To je pustá závist.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, já bych řekl jednu věc. Ono to pojetí té školy tak, jak jsem ho třeba se snažil popsat, není úplně zase tak obvyklé a já jsem pak strašně šťastný, že ta škola funguje, když jste se ptal na to, jestli mě mají rádi. Mě spíš zajímá, jestli mají rádi tu školu než pana ředitele. A jednou to neuvěřitelně krásně vyjádřil jeden náš student, který řekl nebo napsal někde na nějaký Facebook nebo něco takového, Kepler, to není škola, to je životní styl. A to já považuju za strašně pozitivní. Je daleko důležitější, že mají rádi svojí školu než toho pana ředitele.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak já jsem to teď myslel spíš jaksi jako takový hezký oslí můstek, abych se dostal k oblibě jiné. Vy jste oblíbený ředitel, tak koho vy oblibujete nebo koho máte rád jako nositele humoru třeba?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Tak humor mám samozřejmě velice rád. A když se mě ptáte přímo, tak odpovím přímo. Velice blízký mi byl celý život humor semaforský, tedy humor Jiřího Suchého.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Předpokládám, že jste taky chodíval do Semaforu nebo možná chodíte.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Nejenom jsem chodíval, ale dokonce i chodím pořád ještě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď je Semafor vám blíž ještě, je v Dejvicích.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Občas naši, teď zrovna tam na konci listopadu budou mít koncert náš swingový orchestr, máme výtečný swingový orchestr, který teď získal Cenu Concerto Bohemia právě Českého rozhlasu a ten tam mívá také vystoupení, takže tam chodíme i jaksi pracovně dívat se na naše studenty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to už je další důvod k tomu propojení Keplerovo gymnázium, Jiří Růžička a Semafor a Jiří Suchý.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, magistr Jiří Růžička tady už zmínil, sice jenom opravdu velice letmo, Prázdninovou školu Lipnice, ale mě to samozřejmě zaujalo, protože si pod tím zatím nedovedu jako moc představit. Zkuste to přiblížit.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Prázdninová škola Lipnice, to byla nebo myslím, že ještě pořád je taková instituce, která se věnovala výchově prožitkem řeknu. Někdy, řekněme, v těch 60.,70.letech to navázalo na všechna ta hnutí Skauta, Junáka, České školy a tak dál a tak dál, nechci to tady rozvíjet. Ale je to, velmi zjednodušeně řečeno, výchova prožitkem. Na začátku 90.nebo v polovině 90.roku za mnou přišel takový mladík a říkal, že by chtěl dělat kurzy pro studenty středních škol a že je z Prázdninové školy Lipnice a že to zatím vždycky dělali jenom pro vysokoškoláky takové ty kurzy přežití v horách, kurzy týmové spolupráce a tak dál. Ale že má pocit, že by se to spíš hodilo někam na střední školu, kdy se ty děti formují. Já jsem říkal, pane Halado, jmenoval se Halada, o tom já přemýšlím už několik měsíců, jak to udělat. Nic takového nebylo zvykem. Dáme se dohromady. A on říkal: "To myslíte vážně?" Já jsem říkal ano. On říká: "No, už asi na 15 školách mě vyhodili s tím." Tak to je možná jeden z těch důvodů, na který jste se ptal, proč ta škola funguje. Já jsem ho nevyhodil, a naopak jsem té nabídky využil a jeli jsme na nějaké první kurzy a to byl skutečně 14denní kurz, kde ty děti přišly poprvé spolu do kontaktu, přišly do kontaktu s lidmi, které neznaly a teď se tam dělaly takové ty různé hry, které dneska známe ze všech těch aktivit teambuildingových, které se pořádají pro různé firmy. I když dneska už se to posouvá někam jinam, ale prostě je to výchova prožitkem. A my chceme, my sledujeme tímhle tím kurzem, který nedílně už tedy patří na začátek studia našich studentů, chceme, aby poznali nové prostředí, aby poznali nové spolužáky, ale aby poznali hlavně sami sebe v neobvyklých situacích, kterým je my vystavíme. Hezké bylo, když jednou po takovémhle kurzu mě jeden studentík prvního ročníku říkal: "Pane řediteli, s Aničkou chodím do třídy na základní školu, 9 let jsem chodil. Já jí tady za tejden poznal víc než za těch 9 let na základní škole." Tak to je asi smysl toho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že tomu docela dobře rozumím. Já jsem chodil na gymnázium, tehdy se říkalo Velvarská, protože ta ulice se tak jmenovala, dnes je to Evropská, že jo. Už tam taky gymnázium není.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, ale je tam, trošku gymnázium tam je. Ale to je škola, to je zajímavé, odkud část sboru, když se to zrušilo, odešla na Arabskou tehdy a část odešla na Keplera. Takže ono to není tak daleko, trošku máme něco společného.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. A byla to taky škola, která sice ne zdaleka tak jako vaše, ale pravděpodobně asi nepracovala tak špatně, byli tam vynikající kantoři. A je zajímavé, že člověk před tím strávil v té základní škole 9 let, že jo, potom třeba někdy na vysoké škole nebo v jiném kolektivu ještě delší dobu, ale zrovna ty tři roky toho gymnázia tak hodně utvořily osobnosti těch lidí, že se potkáváme nejenom každý rok, ale dokonce i několikrát třeba za rok.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Vynikající. Co si lepšího přát?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viďte, že jo? Čím to je, že to je takhle? Možná je to intenzivní.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Ne, myslím, že to je právě díky tomu, že ten člověk tyhle ty vazby si vytváří v době, kdy je k nim nejvnímavější zcela jistě, nejenom k nim, k ledasčemu je velmi vnímavý a k něčemu kriticky, k něčemu pozitivně, což je správné. A když se ti lidé potkají a vzájemně se podpoří, tak skutečně vytvářejí vazby mezi sebou na celý život. A teď nemyslím jenom ve smyslu partnerském, i když znám spousty bezvadných dvojic, kteří se sešli na té střední škole.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vidíte, jak zodpovědná je vaše práce.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, nejenom moje.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak abychom pořád tady jenom neříkali s mým dnešním hostem, ředitelem Gymnázia Jana Keplera Jiřím Růžičkou, jak je to všechno krásné, tak nepochybně jsou i chvíle, kdy ve vaší práce jaksi máte pocit, že tohle mělo být jinak nebo tohle se vůbec nemělo stát nebo tady to nějak nejde. Kdy jsou takové krušné chvíle ředitele gymnázia?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, ty pocity, že ledacos by mělo být jinak, mám skoro každý den, musím říct. A to, že se snažím z těch věcí vytěžit spíš něco optimistického, asi vychází z toho, jak se na věci snažím dívat jaksi osobně. Ale prostě školství je nesmírně důležité odvětví činnosti. Já si myslím, že to ví každý, že tam se zakládá něco do budoucna. Pokud by se ti lidé dobře vzdělávali a dobře vychovávali, tak je to pro tu zemi podle mě největší bohatství. Kde by taky jinak tahle ta desítkami let vyrabovaná země, desítkami let působení různých totalitních režimů a i po tom 90.roce víme své, jak se ledacos posouvalo někam jinam, než jsme chtěli, tak kde by to bohatství tahle země vzala jinde než právě v tom rozvoji vzdělání, talentu, nadání dětí, studentů, vysokoškoláků? Není tomu tak. Proč tomu tak není, to nedokážu úplně přesně v tuhle tu chvíli říct, ale myslím, že to nejasnou koncepční politikou vůbec školství. Všichni před volbami říkají, že školství bude priorita a nikdy jsem to za těch 22 let nezažil, že by byla priorita jakékoliv vlády školství. A není tomu ani dneska. Vím, že máme jiné starosti, tahle ta země a nejen tahle ta země, ale celá takzvaná možná vyspělá západní civilizace má dost jiných starostí. Ale pokud se nebudeme věnovat tomu, na čem můžeme stavět budoucnost téhle té země, tak myslím, že to je špatně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jenomže, víte, oni ti kompetentní pracovníci třeba na ministerstvu školství se dozvědí o tom, že Keplerovo gymnázium je úspěšné a řeknou těm ostatním: vidíte, že to jde i tak.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
No, ale to je, když jsme si povídali třeba o tom, já si nemyslím, že by tady někdy byla kdysi dávno, před 40, 50 lety nějaký propracovaný systém podpory třeba sportu ve smyslu tenisu, rozvoje tenisu, přesto jsme měli vynikající tenisty. Někdy to jde možná navzdory tomu, že se prostě vytvoří kolem určité skupiny nějaké jádro, kolem nějakého jádra se vytvoří nějaká větší skupina, která nějakým způsobem pochoduje a směřuje někam. Já nemůžu říct, že bych byl z toho, jak ta země v současné době běží, nadšený asi jako většina lidí. Ale zase na druhou stranu si říkám, tak nemá cenu jenom skuhrat a naříkat, můžu něco ve svém okolí, ve své oblasti dělat, no tak to dělej a pokud ti v tom nikdo nebude úplně vyloženě házet klacky pod nohy, tak dá pohybovat poměrně dobře ještě, no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Gymnázium Jana Keplera v Praze je velice známé, velice slavné, patří mezi nejlepší v České republice. Určitě na tom má velkou zásluhu i jeho ředitel, magistr Jiří Růžička, který je dnes hostem Tandemu. Ty akce, které děláte i mimo to, že žáky jen tak prostě učíte, vaše gymnázium také proslavují. Tak co teď třeba je před vámi nebo v čem se zrovna teď jaksi nejvíc pohybujete?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Teď jsme se kolem 17.listopadu nejvíc pohybovali kolem oslav Mezinárodního dne studentstva. K tomu my vždycky děláme takovou velikánskou akci diskusní, které říkáme sympózium, ale to už je za námi. A rovnýma nohama skáčeme do reality školního roku z takového toho svátečního období kolem oslav 17.listopadu a hned v úterý 20.listopadu máme den otevřených dveří, na kterých bych byl velice rád, kdyby lidé, kteří uvažují o studiu na naší škole, přišli. Vždycky odpoledne od 12 hodin až do večerních hodin máme otevřené dveře pro každého.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co je tam čeká?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Zajímavé je na tom právě to, že to se snažíme nedělat tak, že přijdou do jídelny a pan ředitel tam moudře promluví. My tu organizaci hodně necháváme na našich studentech. Oni připraví těm návštěvníkům pokusy v laboratořích, ukázku práce se softwarem matematickým, odvedou je do haly na lezeckou stěnu a tak dál a tak dál. Prostě chci, aby jim o té škole povídali sami studenti, protože pan ředitel může říkat ledacos a studenti to můžou cítit jinak. Tak já to nechávám víc na těch studentech. Tak to bude teď toho 20.listopadu. A myslím si, že pokud nějací posluchači uvažují, že by jejich dítě mělo jít někam na střední školu, tak bych doporučoval obecně, aby se šli podívat na každou školu, o které uvažují, ptali se, procházeli jí, prolejzali jí, povídali se studenty. A to nemusí být jenom u nás ve škole.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebojíte se, že když je zaujme, že budete mít narváno příliš, přerváno?

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Ne, nebojím, protože ta realita je trošičku v současné době složitá. Já bych řekl, že na českých školách je asi tak čtyřikrát víc židlí než zájemců o studium na středních školách. Prostě škol je mnoho, míst je mnoho a dětí málo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vám přeju, pane řediteli, aby se vám pořád takhle dařilo, aby vaše Gymnázium Jana Keplera bylo pořád hodnoceno mezi nejlepšími v České republice a o magistru Jiřím Růžičkovi se mluvilo jenom v superlativech.

Mgr. Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze
--------------------
Děkuju za pozvání a přeju všem, ať se jim daří co nejlépe.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak hodně úspěchů. Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.