Motorka veterán se neprodává, ani nepůjčuje. Tvrdí zkušený motorkář Jiří Vaňkát
Letní počasí láká motorkáře na silnice. Jejich koníček je pro mnohé velmi přitažlivý, ale zároveň nebezpečný. Motorkář Jiří Vaňkát vlastní veterána Hondu z roku 1982. Taková motorka se podle něj ani neprodává, ani nepůjčuje.
„Je to moje vysněná motorka. Díky tátovi, který taky ještě ve svých letech pořád prohání motorku, jsem měl já malou motorku už v deseti letech. Řidičák jsem dělal v sedmnácti, ale moc na výběr tenkrát nebylo. Jen dvě české značky, Jawa a ČZ, z dnešního pohledu byla prostě nabídka motorek před revolucí směšná. I ty silnější stroje měly tak osmnáct, dvacet koní. Dnes se motorky pohybují kolem sto padesáti koní,“ říká motorkář Jiří Vaňkát.
Zásadní rada pro motorkáře
Dodržujte odstupy za autem. Když si myslíte, že jste v bezpečné vzdálenosti, vynásobte si ji dvěma, a teprve potom to bude bezpečná vzdálenost.
Setiny sekundy a zkušenosti jsou většinou rozdílem mezi životem a smrtí motorkáře.
„Každé auto přebrzdí jakoukoliv motorku. Auto má čtyři kola a tím pádem má styčnou plochu s vozovkou mnohem větší, tak na to pozor,“ varuje Jiří Vaňkát.
Krizová situace může nastat kdykoliv. Je třeba předvídat. O všem musíte vědět. „Nedívejte se na přední kolo motorky, ale pořád kolem sebe. Počítejte s tím, že ostatní dělají chyby. Na motorce se musí jezdit tak, jako by vám šli všichni po krku,“ uzavírá trochu s nadsázkou Jiří Vaňkát.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.