Muzeum veteránů v Bystřici nad Pernštejnem představuje návštěvníkům desítky historických tatrovek

Muzeum veteránů v Bystřici nad Pernštejnem
Muzeum veteránů v Bystřici nad Pernštejnem

Zvenčí vypadá jako trochu větší autodílna, ale uvnitř ukrývá na tři desítky osobních vozů, několik nákladních aut a přibližně padesát motorek. Všechny stejné slavné české značky. Jejich majitelem je sběratel veteránů značky Tatra a provozovatel „Depozit muzea veteránů“ v Bystřici nad Pernštejnem na Vysočině František Prosecký.

Kdo chce navštívit bystřické muzeum veteránů, dozví se hned u dveří, že je prostor monitorován kamerami, a že se proto má usmívat. Ústa do úsměvu se ale každému návštěvníkovi roztáhnou i bez této výzvy. Expozice desítek historických vozů je připravená s láskou, pečlivostí i humorem. Vozidla doplňují figuríny v historických oblecích, nechybí hračky, plastové tatrovky, kovové modely aut nebo historický stojan na tankování benzínu. Majitel muzea František Prosecký sbírá i historické motorky, kola, rádia a také všechny předměty se značkou Tatra, i kdyby to měla být plechová vana, kterou tu také najdeme. 

Hned za vchodem je vidět, v jakém stavu může auto z třicátých let být, když ho nadšenec sežene – celé rezavé, zprohýbané a nepojízdné. Improvizovaná autodílna má ukázat, s čím vším se majitel muzea musel popasovat. Každý veterán prošel jeho rukama, rozzářil se a také se rozjel. Než zprovoznil své první auto, trvalo to dvě hodiny. Jeho původní majitel si přitom myslel, že se nerozjede vůbec. „Pan profesor Hort z Vyskytné nad Jihlavou, když viděl moje dlouhé vlasy, tak mě k tomu nejdřív nechtěl vůbec pustit. Stálo to v garáži šestnáct let, myslel si, že to nepůjde, ale já jsem s sebou měl baterku a benzín a za dvě hodiny jsem to nastartoval,“ usmívá se František Prosecký.

Původně chtěl jiný vůz, ale protože jej nemohl sehnat, řekl si, že mezitím opraví jiný. Pak se objevil další a potom zase další a jeho vysněná tatra B12 se objevila teprve až před čtyřmi lety. Mezitím už ovšem dávno fungovalo jeho muzeum veteránů.

Svou historii má každý exponát

Ke každému ze svých vozů má František Prosecký fotografie a dokumentaci, u každého zná jeho historii. Jeden z veteránů byl vyroben pro čínskou armádu. Když se čtyři vozidla z několika desítek vrátila v padesátých letech k nám na generální opravu, už tady zůstala.

Většina vozů je předválečných a některé jsou opravdu raritní. „Tento kombík je z roku 1938, má původní i motor. Za války vozil německé důstojníky, našel jsem jeho jízdní výkaz z května 1945, kdy už jezdilo jako sanitka a při osvobozování Československého rozhlasu od něj odváželo postřelenou paní do nemocnice. To auto se také objevilo v dokumentu o osvobození rozhlasu, jel jsem s ním do Prahy na natáčení,“ vzpomíná sběratel.

Memoriál Františka Proseckého seniora

Ke značce Tatra ho přivedl tatínek. „Táta koupil svou první tatrovku v šedesátém prvním roce jako normální auto. Pak když začali stavět, tak toho kabrioleta předělal na limuzínu, přidělal nahoru zahrádku a to auto vozilo futra, překlady, materiál, všechno. A když to přestavěné auto uviděl předseda brněnského Tatra klubu, byla to pro něj rarita, tak nás pozval na sraz a na soutěž a my jsme to hned vyhráli, takže jsme tomu propadli,“ směje se František Prosecký.

Na tatínkovu památku myslí nejen on, ale i další majitelé historických tatrovek. Letos uspořádá už 14. ročník Memoriálu Františka Proseckého seniora. Vždy druhou neděli v srpnu se sjedou sběratelé veteránů a nadšenci do Bystřice nad Pernštejnem, kde je pro všechny, i pro návštěvníky, připraven bohatý program.