Na garáži v Jihlavě stojí tramvaj coby sběratelský kousek. Ještě v létě brázdila ulice Olomouce

19. prosinec 2018
Česko – země neznámá

Někteří sběratelé to mají těžké. Filatelista si své poklady ukládá do alb, numismatik do krabic. Co má ale dělat sběratel prostředků městské hromadné dopravy? Luděk Bohuňovský z Jihlavy na Vysočině to s přáteli ze sběratelského spolku vyřešil po svém. Starou tramvaj umístil na střechu své garáže.

V ulici Lidická kolonie v Jihlavě stojí na střeše garáže jednoho rodinného domu tramvaj. Je z dálky nepřehlédnutelná. Majitel domu Luděk Bohuňovský se totiž už dlouhá léta zajímá o prostředky městské hromadné dopravy, a to od jejích počátků. A v Jihlavě není sám. „Je to občanské sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů,“ představuje své přátele Luděk Bohuňovský. Už teď má sdružení poměrně rozsáhlou sbírku. Když se naskytla možnost získat tramvaj, dlouho neváhali.

Tramvaj pochází z Olomouce, kde jezdila ještě letos v létě. Teď už ji nahradil moderní vůz. „Jezdila třicet jedna let v městské dopravě,“ říká Luděk Bohuňovský, který musel narychlo vymyslet, kam další kousek sbírky uložit a jak ho využít. „Padaly návrhy na kavárnu, letní sídlo nebo zimní zahradu. My jsme se ale nakonec usnesli, že z toho uděláme stylovou klubovnu,“ dodává sběratel.

Garáž samozřejmě musel nejdřív posoudit statik a tramvaj pak na její střechu vyzdvihl jeřáb. Stojí tam připevněná na částech kolejí. Zatím je do tramvaje přístup možný pouze po žebříku přes střechu garáže, členové sdružení do ní ale časem chtějí vybudovat pohodlnější schody.

Tramvaj typu T3 SUCS patří mezi nejpočetnější typy na světě, vyráběla se na pražském Smíchově. „Je zapsaná i v Guinessově knize rekordů,“ říká Luděk Bohuňovský. Je vybavená známými designovými laminátovými skořepinovými sedačkami, které vznikly na přelomu padesátých a šedesátých let. „Jsou zespodu vyhřívané, takže v zimě báječné,“ pochvaluje si sběratel.

Tramvaj umístěná na střeše garáže je stále funkční. Zvoní i svítí a členové sdružení se o ni dál budou náležitě starat. Luděk Bohuňovský se také nebrání tomu podat případným zájemcům podrobný výklad. „Byl tady i řidič, který tu tramvaj měl v Olomouci přidělenou. Přijel se na ni podívat a byl rád, že neskončila ve šrotu,“ vzpomíná sběratel.  

Spustit audio