Na Žulové stezce u Skutče uvidíte i křídla letounu z druhé světové války. Využívaly se v lomech

23. červenec 2023

Příjemné koupání teď v létě nabízí plovárna ve Skutči v Pardubickém kraji. A až se tam osvěžíte, můžete se přímo od plovárny vydat za poznáním a do krásné přírody. Na tak zvanou Žulovou stezku. Vypráví příběh zdejších kamenolomů a také na ní objevíte jednu skutečnou raritu. Pozůstatky největšího německého letounu druhé světové války Messerschmitt Gigant.

V okolí Skutče se od 19. století těží kámen ve velkém. Zlatá éra místním lomům nastala hlavně za první republiky. Zdejší bohatou kamenickou činnost připomíná Žulová stezka. S naučnou trasou se propojil i osud válečných transportních letadel Messerschmitt Gigant.

Žulová stezka je dlouhá čtyři a půl kilometru, má na dvě desítky zastavení a vede poměrně nenáročným terénem, zalesněným návrším zvaným Horky. Začíná u skutečské plovárny a na trase potkáte několik velkých informačních tabulí. Ty vyprávějí jednak příběh vzniku a vývoje kamenictví, jednak se na nich dozvíte i zajímavosti o zdejším lese.

Na Žulové stezce objevíte řadu opuštěných a zarostlých lomů a uvidíte historické fotografie z doby, kdy se tu kámen těžil ve velkém. Pomocí QR kódů si můžete na chytrých telefonech prohlédnout i videa o kamenické výrobě. Zdejší zatopené lomy vytvářejí skutečně romantickou kulisu, pohled na Andrusivův lom, Kaňon nebo Zvěřinov je nezapomenutelný.

Průzračná voda v lomu Zvěřinov

Zastavení číslo 15 na Žulové stezce je tak trochu specifické. Železné konstrukce, které vypadají jako dva stožáry, jsou ve skutečnosti pozůstatky křídel největšího německého stroje druhé světové války Messerschmitt Me 323 Gigant, obřího šestimotorového transportního letounu.

Jak se do Skutče letadlo dostalo? Podle Michala Štorka ze Státního oblastního archivu v Zámrsku stáhli Němci letadla z Východní fronty do Rumunska, potom do Prostějova. Z něj jich odletělo ve dvou vlnách jedenáct do Chrudimi a do Skutče. Na jaře 1945 tak bylo na skutečském letišti seřazeno osm letounů, které už nikdy nikam neodletěly. Demontovat je začali ještě sami Němci, po skončení války si použitelné součástky vzaly letecké závody v Letňanech a zbytek armáda nabídla skutečským firmám a živnostníkům.

Konstrukce křídel letadla Messerschmitt Me 323 Gigant sloužily jako konstrukce ve zdejších lomech

Letadla v lomech

Mohutné konstrukce letadel využil hlavně skutečný kamenoprůmysl. „Konstrukce byly použité ve zdejších lomech jako různé podpěry pro polní drážky, nosníky stožárů a podobně,“ vysvětluje vedoucí Regionálního muzea ve Skutči Libor Aksler.

Hodně válečných letadel skončilo ve šrotu. „Museli jsme hodně hledat, ale díky spolupráci s majitelkou pozemku v Mikšově se nám podařilo dvě koncové konstrukce křídel Messerschmittu získat. Kdyby lidé ve Skutči prohledali všechny kůlny a stodoly, možná bychom jeden celý Messerschmitt třeba zase znovu složili,“ říká s nadsázkou Libor Aksler.

Část křídla Messesrschmittu, která slouží jako zvonička, je asi 8 m vysoká

Část konstrukce německého Messerschmittu 323 dodnes slouží jako stožár ve znovu aktivním lomu Zvěřinov a téměř celou konstrukci křídla Gigantu si můžete prohlédnout také ve Vrběticích u Skutče. Tam si z ní totiž po válce postavili asi osmimetrovou zvoničku. Když se ta původní na dřevěném sloupku po válce rozpadla, Vrbětičtí použili právě křídlo Gigantu, které měl u sebe kovář v Dachově.

Spustit audio