Nastal čas přezout auto. Využít servis má svoje výhody i nevýhody

21. duben 2023

Pneumatiky, tak jako vše, podražily. Dojet zimní, koupit celoroční a mít minimálně na rok pokoj s přezouváním, nebo koupit letní? Mít dvě sady na discích nebo přezouvat jenom pneumatiky?

„Vše se odvíjí od toho, v jakém provozu auto používáte. Pokud auto jezdí denně pár kilometrů jenom v městském nebo příměstském provozu, tak nevidím problém dojíždění zimních pneumatik při malých rychlostech i v létě,“ říká Jan Drnec z plzeňského pneuservisu a dodává: „Když je to pracovní auto, které jezdí denně v dálničním režimu hodně kilometrů, tak už jenom kvůli brzdné dráze je to bezpečností riziko.“

Univerzální pneu ano, nebo ne?

Myšlenka univerzálních pneumatik pochází z jižního Německa a Francie. Tam sníh napadne na pár minut. Ale u nás, kdy sníh v nížinách leží i několik dnů to není dobrý nápad. „Chápu všechny řidiče, kteří najezdí ročně do 5 000 kilometrů v městském a příměstském provozu ročně, že se jim přezouvat nechce. Ze své letité praxe mám mnoho důvodů, že se vyplatí mít na autě zimní pneumatiky po celý rok,“ dodává odborník.

Pneumatiky vybírejte podle vlastních potřeb a nechte si poradit od odborníků v pneuservisech. Pokud máte auto, které vás živí a najezdíte s ním denně spoustu kilometrů a v dálničním tempu, tak potřebujete prémiovou značkovou kvalitní pneumatiku. Ale u auta, které vozí děti do školky, školy a na nákupy, najedete pár tisíc kilometrů ročně, tam můžete hodně peněz ušetřit.

Přezouvání zimních pneumatik

Dříve bylo běžné, že měl řidič zimní a letní sady pneumatik na discích a ty podle období měnil. Vyplatí se to ještě? „Je to o ekonomice. Když budete mít velké SUV na litých discích a 20palcových kolech s tím, že auto budete mít 5–7 let, tak si pořizovat druhou sadu kol včetně senzorů na monitorování tlaku nedává smysl. Pokud ale máte malé auto, u kterého předpokládáte, že ho budete mít 10–15 let a jdou na něj namontovat plechové disky nebo mají třeba rozměr 15 palců a méně, tak tam už to smysl dává. Spousta těchto aut senzory na monitorování tlaku ve ventilcích nemá.“

Podle zkušenosti našeho redaktora se cena ventilu se senzorem tlaku pohybuje kolem 1300 Kč, životnost baterie kolem 8 let.

Vyplatí se přezout sám, nebo auto svěřit servisu?

Když máme dvě sady pneumatik, vyplatí se je šikovnému řidiči přezout nebo by měl přezutí s případným vyvážením svěřit servisu?

U nás je spousta řidičů, kteří výměnu zvládnou bez problémů. Ale kola nebudou mít vyvážená a nebudou je mít dotažená momentovým klíčem. Takže tam můžeme najít spoustu nedostatků. Každý výrobce aut předepisuje moment dotažení podle modelu vozu a jeho váhy. Když šroub přetáhnete, můžete poškodit jeho závit, při jízdě se může „přetrhnout“ a také se může stát, že takto utažený šroub při nutné výměně nepovolíte.

„V kvalitním servisu vám zimní pneu s koly umyjí, dají do pytlů, letní vyváží, zkontrolují, nahustí na předepsaný tlak a správně namontují a dotáhnou. Tato služba stojí peníze a plně chápu i řidiče, kteří výměnou a očištou pneu příjemně stráví část víkendu,“ říká Jan Drnec.

Za jak dlouho kontrolovat tlak v nových pneumatikách bez senzorů? Jak skladovat zimní pneumatiky? Dozvíte se v reportáži našeho Hobby magazínu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.