Oldřich Kulhánek - grafik, malíř a ilustrátor
28. září 2011
V Tandemu s Janem Rosákem byl grafik, malíř a ilustrátor Oldřich Kulhánek. Dozvěděli jste se od něj, jaký má pocit, když drží v ruce bankovku, na které je vyobrazeno jeho dílo, dále například - u koho a kde studoval malířství a řeč přišla i na cizí bankovky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z Tandemu vás i dnes v den státního svátku zdraví Jan Rosák, přeji dobrý den. A je-li dnes tak významný den, je i můj dnešní host na této úrovni. Jeho profesionální dráha se začala už v 60.letech 20.století a jeho pozoruhodný talent přitahuje pozornost už od doby jeho nejranější etapy. Při vší úctě k našim výtvarníkům, nemáme asi zase tak moc tak vynikajících umělců, jakým je můj dnešní host, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf a taky pedagog Oldřich Kulhánek, vítám vás, dobrý den.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jeho díla jsou zastoupena v mnoha světových sbírkách, takže se dostaneme v tom povídání i do světa, ale doma se zastavíme taky, protože jeho dílo máme doma nepochybně každý. Je totiž autorem českých papírových peněz. Takže hezkou chvilku u rádia, milí posluchači.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního významného Tandemu, protože vysíláme v den české státnosti na svatého Václava, je Oldřich Kulhánek, významný český ilustrátor, scénograf, pedagog, grafik, malíř. Já bych toho mohl vyjmenovat ještě víc. Narodil jste se v Praze.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já jsem Pražák Vltavou křtěný, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, a nikdy jste se z Prahy neodstěhoval?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Neměl jsem čas, kdybych to věděl, tak bych možná v jisté době, ale ne, ne, ne, nikdy jsem neměl tyhle pocity, že bych měl opustit tady to své území.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ani tak jako mívají mnozí umělci, že vyjedou za Prahu a tam se usídlí na nějakém statku, aby měli klid.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, já mám rád přírodu, ale tak 14 dní, pak už musím mít zase výfukové plyny Prahy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste jako Juraj Herz, ten taky otrávenej vždycky čerstvým vzduchem.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak jestliže jste se v té Praze tedy narodil, to můžu říct, ve kterém roce.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
V roce 1940.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
1940.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já jsem už stařešina, no, ale tak to je biologie života, to nepřeskáču.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, počkejte, já jsem taky 47 ročník, ale nepřipadám si jako stařešina.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale ne, no, tak já můžu mluvit tak standardně prostě, jak to jde.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale zkuste zavzpomínat na to svoje dětství malýho kluka.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak já měl dětství takový, jak bych řekl, jako pohodový, i když byla válka, tak člověk jako z tý doby si pamatuje jenom útržky a co se týče mí budoucí profese, já to měl od malička krajně jednoduchý. Já jsem chtěl bejt vždycky malířem, moje nejmilejší hračka byly pastelky a pak už byly s tím papouškem, tak ty byly ty nejkrásnější.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda, no, to já si pamatuju samozřejmě, no.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, vidíte, já jsem vždycky rychle kreslil, aby mi maminka musela koupit další krabičku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste byl takhle usilovnej.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, usilovnej ne, já jsem to měl jako prostě, jak to třeba některý kluci chtěj bejt, já nevím, kuchaři, admirálové, no, tak já jsem vždycky chtěl bejt tím malířem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pozor, popeláři taky. Popeláři, takovejch bylo a nikdo se k tomu nedostal nakonec. Nepovedlo se. No, moment, ale tak kreslili jsme si všichni v podstatě, to já se pamatuju taky, že jsem si strašně rád čmáral. A ne každý u toho samozřejmě vydržel a ne každýmu to šlo jako vám. Ale pozor, co jste si kreslil nejraději a nejčastěji jako kluk.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako na konci války, to mně bylo pět let, no, tak jsem dělal válečné epopeje, to prostě byly bitvy na papíře. Pak přišlo údobí indiánů a kovbojů, no, a pak to už tak nějak šlo jaksi samospádem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se kouknete na ty svoje kresbičky, jestli se nějaké zachovaly z toho dětství, už mají nějakej styl?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, můj tatínek byl knihař a jako asi se v synáčkovi viděl, takže mi pořídil takový album od toho nejranějšího, od první kresby, kterou jsem udělal asi ve 2,5 letech, a to byla husopaska taková širokorozchodná a takový malinký ty kačátka nebo kuřátka. Takže já mám jako docela přehled jako od toho nejútlejšího.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je tam už styl trošku?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, styl, no, tak to se těžko dá říct. Ale fakt je, že ty děti předškolního věku vlastně se vyjadřujou obrazem, že jo, takže když jste říkal, že kdekdo jako takhle maloval, tak jo, ale ono potom to vyšumí ten talent, když je, tak je nespornej, v tom okamžiku, kdy nastoupíte do školy a učíte se vlastně vnímat svět znakem, že jo, písmeno, číslice a tam jako u tý většiny se ta fantazie zablokuje, to vnímání obrazem, to si myslím já tady, no, a už je to prostě někde jinde. Když ten talent asi nějaký vevnitř je, tak to pokračuje a tenhle, jaksi ten náraz je eliminován.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na Tandemu si dnes v den české státnosti povídáme s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem. My jsme si vybrali zrovna vás, pane Kulhánku, protože vy máte k té české státnosti takovým zvláštním způsobem blízko. Jak už jsem řekl v úvodu, vaše dílo máme doma všichni, nevadí vám, že nosíme takhle tady vzadu ve šrajtofli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Nejrozšířenější mé dílo tedy. Doktor Dvořák říká, že to je nejrozšířenější rytina dle mé kresby, to je pravda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zvláštní fenomén, my ho tak samozřejmě nevnímáme a vy, když dostanete do ruky nebo uchopíte nějakou bankovku, uvědomíte si, že je to vlastně vaše dílo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, já stále sleduji, jak se to tiskne, aby to bylo podle foršryftu, jak se říká, postaru. Ne, tak jako člověk to vnímá, protože jaksi z profesního hlediska, ale ne, že bych to jako studoval, ale jako uvědomuji si, že holt jsem na tom kdysi pracoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bral jste to tenkrát, když vám zadali tuhle tu úžasnou zakázku, to je spíš zakázka a pocta zároveň, bral jste to jako poctu, jako vyznamenání?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já to bral jako velice prestižní záležitost, protože opravdu peníze, to je nebo měna, teda peníze papírový, to je vlastně v podstatě první okamžik, kdy se setkáte s nějakou jinou zemí, dneska je euro, ale před tím prostě jste dostal do ruky peníze té země, takže podle mýho je to do jisté míry vizitka toho státu. Takže takhle jsem na to koukal, že to jako je velice prestižní a že si musím hodně prostě jako to uvědomit a udělat to nejlíp, jak můžu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pochopitelně mě napadlo, jestlipak ty náměty vycházejí od vás, ale mám takový pocit, že to je asi jaksi vyšší zakázka, viďte.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ne, to je na to nějaké grémium a já myslím, že buď finanční, nebo státní, které určí jednotlivé osoby, ačkoliv my to máme postavený na osobnostech, takže osobnosti, které na kterém nominálu budou. Ta původní verze byla ještě federální, takže to měly být postavy české a slovenské historie, které se nějakým způsobem určujícím zapsaly do dějin, ale když se potom zjistilo v průběhu práce, že se rozdělujeme na dva subjekty, tak vyvstal problém, co s těma osobnostma, které patřily Slovákům. Takže se to pak doplnilo o ženy české, to znamená o svatou Anežku českou a o Boženu Němcovou a Emu Destinovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Do jaké míry do toho můžete a taky vkládáte svou vlastní invenci, to si potom už jaksi tu postavu, už si projektujete na ten, na to plátno nebo na ten, na tu bankovku sám potom už, to už vymýšlíte tu postavu, jak vypadá?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě, určitě, to si musím nastudovat samozřejmě reálie, pokud nějaké jsou, nebo dokumenty, no, ale ono to zadání je tak rigorózní, že třeba já mám tu bankovku rozparcelovanou tak, že třeba portrét může být jenom odsud posud, teď musím počítat s písmem, teď musím počítat s průhledovou značkou. Tam je spousta komponentů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A víte, že musí koukat zprava doleva třeba.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako ono je lepší, když kouká jako dovnitř do tý bankovky, když kouká ven, tak to vypadá, jako že ji to nezajímá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že ji chce opustit.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Že ji chce opustit. Ne, ne, jako to zadání je tak rigorózní, že potom, to byla taky pro mě výzva, jako i přes tohle dát tomu teda, jak říkáte, nějakého ducha, prostě nějakej výtvarnej tvar tedy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak aby to neslo rukopis Oldřicha Kulhánka.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Tak samozřejmě, tak jako když jsem to dostal tak jako, abych to udělal, tak tam musí bejt ten Kulhánek snad cítit, no, nebo měl by.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, dnes ve svatováclavském svátku, ve dni české státnosti s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem, mimo jiné samozřejmě, abychom neabstrahovali vaši činnost jen na ty papírové banky české, mimo jiné autorem české měny, vlastně českých papírových peněz. Ale já bych se teď chtěl vrátit ještě ve vašem životě, samozřejmě vynechali jsme třeba vaše studia a to určitě je chyba, protože vy jste studoval v ateliéru Karla Svolinského, což vám určitě jaksi hodně dalo.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano, já jsem měl, nejdřív jsem studoval výtvarnou školu a pak jsem se dostal na speciálky profesora Svolinského a to byly pro mě jedny z nejkrásnějších let studijních, 6 let jsem strávil v ateliéru a musím říct, že jestli snad něco jsem dokázal nebo umím, no, věc je talent, ale jako to vyjádřit, tak to jsem dostal ten náboj právě v tý škole u Svolinského.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak jste se vydal na vlastní dráhu, ale ta zdaleka nebyla jednoduchá. Teď mám na mysli pochopitelně tu, v uvozovkách, slavnou historii s tím, jak vaše Grafické listy seděly na lavici obžalovaných, ty, které jste nakreslil mezi lety 68 až 71, v tom 71.vás najednou StB zhaftla.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Soudruh poručík - Spadla klec, no, prostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On fakt řekl - Spadla klec, jo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jo, jo, to byla taková hantýrka, že. Ale tak já jsem měl takovou hrbolatou tu cestu, ale kdo jí neměl, no, tak ne všichni, ale tak jako když člověk něco takovýho projde, tak jako ono ho to trošku zakalí, jak se říká, že ho hned tak něco potom nerozhází.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, počkejte, ale aby byl člověk jaksi kvůli své umělecké činnosti, tak vlastně co si budeme povídat, spousta, spousta spisovatelů i básníků i písničkářů seděla za svou činnost. Takže vy za svoje Grafické listy a co na nich vlastně bylo, co jim tak vadilo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Víte, nejkrásnější je, když, když jako policajt, teda estebák diletuje do práce kunsthistorika. A když si policajt, teda estébák jako vykládá obsahy mých grafik nebo i kolegy Krejčího, tak to jsou takový bizarie, který byste si nevymyslel, i kdybyste byl sebeopilejší. Prostě proč má dětská hlava v rohu dole díru v hlavě ve tvaru pěticípé hvězdy, kde jste viděl na ulici dítě s dírou v hlavě. A nad tím vám zůstane rozum stát. Ale jako, já už to dneska říkám jako bonmot, protože ona to zase moc velká legrace nebyla, ono pak přišlo údobí, kdy jsem nesměl vůbec nic a to jsem zase poznal, že v nouzi poznáš přítele, protože řada mých kolegů mně opravdu pomáhala a to znáte, že, i z literatury, že se psalo na jiný jméno a tak, tak to všechno jsem prožil a děkuji všem, kteří mi pomohli.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A za ty Grafické listy vás tenkrát přímo zavřeli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Zavřeli, já jsem seděl v Ruzyni s kolegou Krejčím, jsme byli dva, ale to předesílám, že ten konvul těch grafik byl poslán zcela regulérně, oficielně ministrem kultury na výstavu do Japonska. A tam začala ta aféra, protože nejvyšší estebák na vyslanectví udal, že tam jsou závadné grafiky, a tak dále, a tak dále. Ale na závěr, nakonec teda ten paragraf, kterej, za kterej jsme jako byli obvinění, tak byl amnestován, nicméně se konal soud ne se mnou, ale s mými 11 zločinci grafiky a byl jsem jako svědek. Byl jsem osloven, jestli jsem autor, tak jsem řekl ano, a 11 grafik bylo odsouzeno k upálení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že pointa toho příběhu je ještě veselejší, protože jak jste se potom dozvěděl, tak ty grafiky spáleny nebyly, ale ti estebáci si je rozkradli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Páni soudci. Ale to, ono to nebylo daleko od sebe, ale víte, když jsme, když se říká někde obrazně, že jsme národ Švejků, tak já si myslím, že tohle jako opravdu, to je Švejk spojenej s Kafkou dokonale teda.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I dnes přesto, že je chvíle nebo den, kdy den státní státnosti bychom se měli tak trošičku jaksi zamýšlet nad vážnějšími věcmi, hoďme je za hlavu a pusťme si něco, něco veselého u nás v Tandemu. Oldřich Kulhánek, můj dnešní host, si může vybrat, takže pane Kulhánku, koho byste vybral z těch interpretů, koho máte rádi, kdo vás rozesměje.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Plejáda by byla velká, dlouhá, ale prostě moje láska je Jan Werich a jeho přetlumočení Švejka, to je prostě kongeniální k tomu textu, co on dokázal s hlasem udělat, no, to je prostě, to je opravdu nad, nadskutečný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, vy jste malíř, grafik, ilustrátor taky, troufl byste si ilustrovat Švejka?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Absolutně ne. To je něco, co už je zakódovaný. Ten Lada a ten Švejk a ten Hašek teda, to prostě nemůže člověk chtít všechno, to prostě nejde. To je jedno. A kdo to dělá, tak si jenom vyláme zuby.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Tak necháme Švejka Ladovi a my si ho teď v interpretaci geniálního Wericha pustíme.
/ Ukázka /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povídáme si na Tandemu s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem, vracím se teď zpátky k vašemu autorství českých papírových bankovek. Vy nepochybně musíte sledovat taky, já bych to aspoň dělal, když bych dělal českou měnu, sledoval bych konkurenci, to znamená, koukal bych se do zahraničí. Jsou některé peníze, které se vám obzvlášť líbí a obzvlášť nelíbí třeba, myslím ve světě.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano a když jsem tuhle práci jako teda přijal, no, tak jsem si velice pečlivě studoval to, co právě říkáte, to, co je kolem nás, co bylo, je a musím doznat, že jako v tý moderní době nebo z tý doby mýho života byly jedny z mého pohledu jako výtvarně velice hezké německé marky, západoněmecké marky, kde byly použity motivy /nesrozumitelné/, to byly krásný rytiny. Ta poslední emise nebyla špatná, ale tam už ta práce nebyla tak pěkná. Ale co se týče jako, co já považuju za geniální dvě bankovky, tak to byly carský ruble s Petrem Velikým a s Kateřinou Velikou. To jsou teda obrovský bankocetle, ale když člověk jako je trošku poučen v rytině a v tý grafický práci, tak to jsou fenomenální rytiny. To opravdu za to snad dám ruku do ohně a co se týče horších, no, tak těžko říct, no, tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co třeba eura teď současný.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak euro, to je, teď to vypadá hloupě, že každej, každá liška chválí svůj ocas, ale to euro, to je typická byrokratická prostě práce, tam prostě tak, aby to bylo a nebylo. Všichni jsou strašně solidární, všichni se milujou, takže tam mají ty okna a ty mosty mezi sebou, ale běda tomu, aby to byl konkrétní most, nebo konkrétní nějaký okno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby se někoho nedotkli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Aby se ten druhej zase neurazil, ano. Takže to je opravdu dobrej kalkul. Jako, tak jako je dobrý je mít v kapse, to je pravda, ale co se týče toho výtvarna, tak jako nic moc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy můžete určovat nebo když jste tvořil bankovky, můžete určovat, jak budou vypadat celé. Protože já se teď ptám proto, že nedávno jsem byl ve Švýcarsku, měl jsem v ruce švýcarské peníze, tam mně vyloženě vadilo, že nemají tu paspartu bílou kolem. To mě, já už jsem tradicionalista.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jo, jo, no, víte, to je věc názoru nebo náhledu, že jo. To je opravdu, ale i tyhle věci jsou daný v tom fermanu toho zadání, jo, takže my nemáme, my máme kupón, že jo, tam je ta velká číslovka a je tam vodoznak, to je docela velká část tý bankovky a ta je proto takhle dělaná, kdyby jsme potom v budoucnosti potřebovali přidělat určitý další prvky, tak se to tam může dát. A potom teda my ty okraje máme ne úplně bílé, tam přechází ten dezén do takového jako polostínu nebo polointenzity tisku, takže ono to přece jen evokuje ten rantl. Je to lepší, protože ono je lepší, když má věc začátek a konec, že jo, nějakou hranici.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, já si taky myslím, určitě. Mně se moc líbily peníze předválečné, prvorepublikové, ty, i ty Muchovské z těch 20.let. Taky vás zaujaly?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak samozřejmě, ten Mucha, to bylo první, kdo je dělal a pak teda byly krásný bankovky, co dělal Švabinský. To jsou zase jako, jako samozřejmě to má ten trend tý doby, to je pravda, někdo řekne, to je staromilský, ale jako peníz, jako nóbl peníz, to teda skutečně působily. Považuji je taky za jedny z nejkrásnějších.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tradici máme v tom krásnu.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Máme, protože my jsme patřili do tý tradice, dejme tomu, rakouský školy rytecký, takže ta tradice jako Rakušani, Češi, to byli mistři svýho času, když to ještě byl, rytina byla jako ve flóru, tak jsme byli opravdu jako a dodneška, dodneška jsme, protože třeba dnešní bankovky, co máme, tak to ryl Miloš Ondráček a pár jich ryl Václav Fajt, ale Ondráčkova práce, to je, to je, já považuju rytec číslo jedna současné doby.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si v našem Tandemu taky dost často vyprávíme o chvílích, kdy naším hostům nebylo úplně do zpěvu. To v podstatě už jsme tady trošičku absolvovali tím zvláštním procesem s vašimi grafikami v tom 70.nebo 71.roce. Mělo to potom nějaké konsekvence ještě, že jste dlouho potom nesměl a musel jste, musel jste se schovávat za různými jmény, když jste něco vydával?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jednak, jednak jednou jsem taky vystavoval pod, to byla velká výstava v Německu, pocta /nesrozumitelné/ a tam jsem vystupoval jako Ulrich Böhm.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo to vymyslel Ulrich Böhm.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Přátelé němečtí, to bylo půvabný. Ale samozřejmě pak jsem teda měl jako zákaz všeho, svobodnej jsem byl u svýho stolu v pracovně, že jo, ale jako když byla potom později z toho koncem 80.let nějaká výstava, tak pokud teda, ta nebyla nikdy jako v Praze nebo v centru, byla vždycky někde v nějakým regionu, tak nikdy nepřečkala teda ty tři neděle, to vždycky po týdnu přišel befel a výstava se sundala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přišli vám na to.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako, ale já jsem vždycky upozorňoval ty pořadatele, že jako bude, bude jako problém a nejkrásnější byl pan doktor Peňas, říkal, já to dobře vím, proto vám ji dělám. A ta vydržela ta výstava tejden.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestlipak jste někdy, když jste někoho třeba portrétoval na známku, třeba narazil, že třeba se sám sobě nelíbil, já teď mám na mysli vyloženě jaksi to, že jste třeba dělal i pana prezidenta.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Vím, že na co zarážíte, ale musím vám říct a zklamat, to byla opravdu mediální bublina, kterou si kdosi vymyslel a já jsem to vehementně popíral, popírám to dodneška, to vůbec, tak, jak se to interpretovalo, nebo takový ty drby, to je prostě absolutní nesmysl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já ani nevím, jak se to interpretovalo.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako že se to muselo dělat tak či onak, no, prostě nesmysl. A co se týče osobností, který jsem třeba dělal na známky nebo na /nesrozumitelné/, tak to většinou jsou historické osobnosti a ty už se nemohly bránit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty se nemohly bránit.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale mě to vzrušuje ty portréty, protože jednak se člověk dozví jaksi, rozvine své znalosti, když si je studuje tu kterou osobu a pak je to zase takovej jako výzva dát tý tváři nějakého ducha.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to nestačí teda, dejme tomu, vzít si fotku toho dotyčnýho a podle ní to prostě.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tu fotku musíte mít nebo rytinu, prostě nějakej dokument, ale to není všechno, to prostě, fotka je fotka, já tvrdím, že když dělám portrét, tak když seděj oči tý kresbě, tak už si říkám, tak to snad dobře dopadne. To jsou takový věci, ale to je moje velice subjektivní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vaše know-how takový.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak know-how, no, prostě každej to děláme po svým, ale je to opravdu, opravdu je to dobrodružství ducha, když se dělá tvář.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host malíř, grafik Oldřich Kulhánek, který je dnes hostem Tandemu v den české státnosti, nevím, jestli to vnímáte tak taky, jako trošičku slavnostnější.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale určitě ano, já si myslím, že to bychom měli brát jako, den státnosti je den státnosti. Ono v dnešní době takový ty politický korektnosti, už se pomalu člověk bude bát říct, že je Čech. No, tak teď jsem to trošku nadnesl, ale ono to tak někdy opravdu vypadá. A když něco takovýho řeknete, tak jste označen třeba za nacionalistu a neznám větší nacionalisty než Francouze a ty, když něco takovýho se jim řekne, tak řekne, ne, ne, ne, já jsem patriot. No, tak to mi zase tak jako velkolepý nejsme. Ale zase jako hrát si na takový ty jako oslíky, který prostě čekají, až se, co se řekne o nás, tak to jako já neberu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jste pořád prezidentem Nadace Hollar?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ne, ne, už jsem to konečně se zbavil tohoto příjemného břemeno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale Hollar, to je taky takový symbol takové té solidnosti české.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak Hollar, ten vznikl někdy, já nevím, v průběhu první dekády 20.století, přežil všechny režimy, až nepřežil zbytek, konec teda komunismu, to zavřeli a udělali tam muzeum Julia Fučíka asi na dva roky, no. Ale to říkám tak jako takovej špílec. Jo, je to samozřejmě zase tradice do jistý míry, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tradice by se měly nějak dodržovat.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Tradice by se měly, no, ale podívejte se, otravovat s tradicema, tak nás ty mladý napálej, že jsme takový staromilci a tak. Ale víte, ona nějaká kontinuita by měla být a patří to. A ta státnost, to je věc kontinuity.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně. Zpátky k vám ještě. Vydal jste knížku Exlibris, to je vlastně takové zkoncentrované vaše dílo. Chystáte něco podobného?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak já jsem především v 90.letech, se mi podařilo vydat publikaci teda mou monografií a navazuje na to právě tahle publikace o mých Exlibrisech, což je takový malinký, jak bych to řekl, oddíl nebo, jak bych to řekl, segment mé tvorby, ale jako výborný, protože tam si člověk vyřešil v tom malým formátu leccos. A teďka se připravuje a je to teda hodně krutý, protože dal finance, tak se připravuje kniha o známkové tvorbě. To ale bude knížka hezká, protože tam budou zároveň i přepisy do rytiny Miloše Ondráčka. Takže až seženeme patřičný obolus, tak kniha vyjde.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nějaká nová zakázka na nové peníze není.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Není, není, to bych věděl, kdyby byla. Já si myslím, že zatím jim to vystačí s tou pětitisícovkou, jen kdyby byly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak si, přesně tak, jen kdyby jich bylo dost. Takže si musíme vystačit s těmi, které jsou, ale já si myslím, že je rádi vídáme, hlavně v naší šrajtofli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano, každej z nás.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc děkuju, tak to byl malíř a grafik Oldřich Kulhánek dnes v den české státnosti 28.září 2011. Já doufám, že ne naposledy, protože se mi s vámi hezky povídali. Doufám, že vám taky. Na shledanou.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, určitě ano. Já jsem se těšil.
Spustit audio
--------------------
Z Tandemu vás i dnes v den státního svátku zdraví Jan Rosák, přeji dobrý den. A je-li dnes tak významný den, je i můj dnešní host na této úrovni. Jeho profesionální dráha se začala už v 60.letech 20.století a jeho pozoruhodný talent přitahuje pozornost už od doby jeho nejranější etapy. Při vší úctě k našim výtvarníkům, nemáme asi zase tak moc tak vynikajících umělců, jakým je můj dnešní host, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf a taky pedagog Oldřich Kulhánek, vítám vás, dobrý den.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jeho díla jsou zastoupena v mnoha světových sbírkách, takže se dostaneme v tom povídání i do světa, ale doma se zastavíme taky, protože jeho dílo máme doma nepochybně každý. Je totiž autorem českých papírových peněz. Takže hezkou chvilku u rádia, milí posluchači.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního významného Tandemu, protože vysíláme v den české státnosti na svatého Václava, je Oldřich Kulhánek, významný český ilustrátor, scénograf, pedagog, grafik, malíř. Já bych toho mohl vyjmenovat ještě víc. Narodil jste se v Praze.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já jsem Pražák Vltavou křtěný, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, a nikdy jste se z Prahy neodstěhoval?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Neměl jsem čas, kdybych to věděl, tak bych možná v jisté době, ale ne, ne, ne, nikdy jsem neměl tyhle pocity, že bych měl opustit tady to své území.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ani tak jako mívají mnozí umělci, že vyjedou za Prahu a tam se usídlí na nějakém statku, aby měli klid.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, já mám rád přírodu, ale tak 14 dní, pak už musím mít zase výfukové plyny Prahy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste jako Juraj Herz, ten taky otrávenej vždycky čerstvým vzduchem.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak jestliže jste se v té Praze tedy narodil, to můžu říct, ve kterém roce.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
V roce 1940.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
1940.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já jsem už stařešina, no, ale tak to je biologie života, to nepřeskáču.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, počkejte, já jsem taky 47 ročník, ale nepřipadám si jako stařešina.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale ne, no, tak já můžu mluvit tak standardně prostě, jak to jde.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale zkuste zavzpomínat na to svoje dětství malýho kluka.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak já měl dětství takový, jak bych řekl, jako pohodový, i když byla válka, tak člověk jako z tý doby si pamatuje jenom útržky a co se týče mí budoucí profese, já to měl od malička krajně jednoduchý. Já jsem chtěl bejt vždycky malířem, moje nejmilejší hračka byly pastelky a pak už byly s tím papouškem, tak ty byly ty nejkrásnější.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda, no, to já si pamatuju samozřejmě, no.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, vidíte, já jsem vždycky rychle kreslil, aby mi maminka musela koupit další krabičku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste byl takhle usilovnej.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, usilovnej ne, já jsem to měl jako prostě, jak to třeba některý kluci chtěj bejt, já nevím, kuchaři, admirálové, no, tak já jsem vždycky chtěl bejt tím malířem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pozor, popeláři taky. Popeláři, takovejch bylo a nikdo se k tomu nedostal nakonec. Nepovedlo se. No, moment, ale tak kreslili jsme si všichni v podstatě, to já se pamatuju taky, že jsem si strašně rád čmáral. A ne každý u toho samozřejmě vydržel a ne každýmu to šlo jako vám. Ale pozor, co jste si kreslil nejraději a nejčastěji jako kluk.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako na konci války, to mně bylo pět let, no, tak jsem dělal válečné epopeje, to prostě byly bitvy na papíře. Pak přišlo údobí indiánů a kovbojů, no, a pak to už tak nějak šlo jaksi samospádem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se kouknete na ty svoje kresbičky, jestli se nějaké zachovaly z toho dětství, už mají nějakej styl?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, můj tatínek byl knihař a jako asi se v synáčkovi viděl, takže mi pořídil takový album od toho nejranějšího, od první kresby, kterou jsem udělal asi ve 2,5 letech, a to byla husopaska taková širokorozchodná a takový malinký ty kačátka nebo kuřátka. Takže já mám jako docela přehled jako od toho nejútlejšího.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je tam už styl trošku?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, styl, no, tak to se těžko dá říct. Ale fakt je, že ty děti předškolního věku vlastně se vyjadřujou obrazem, že jo, takže když jste říkal, že kdekdo jako takhle maloval, tak jo, ale ono potom to vyšumí ten talent, když je, tak je nespornej, v tom okamžiku, kdy nastoupíte do školy a učíte se vlastně vnímat svět znakem, že jo, písmeno, číslice a tam jako u tý většiny se ta fantazie zablokuje, to vnímání obrazem, to si myslím já tady, no, a už je to prostě někde jinde. Když ten talent asi nějaký vevnitř je, tak to pokračuje a tenhle, jaksi ten náraz je eliminován.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na Tandemu si dnes v den české státnosti povídáme s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem. My jsme si vybrali zrovna vás, pane Kulhánku, protože vy máte k té české státnosti takovým zvláštním způsobem blízko. Jak už jsem řekl v úvodu, vaše dílo máme doma všichni, nevadí vám, že nosíme takhle tady vzadu ve šrajtofli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Nejrozšířenější mé dílo tedy. Doktor Dvořák říká, že to je nejrozšířenější rytina dle mé kresby, to je pravda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zvláštní fenomén, my ho tak samozřejmě nevnímáme a vy, když dostanete do ruky nebo uchopíte nějakou bankovku, uvědomíte si, že je to vlastně vaše dílo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, já stále sleduji, jak se to tiskne, aby to bylo podle foršryftu, jak se říká, postaru. Ne, tak jako člověk to vnímá, protože jaksi z profesního hlediska, ale ne, že bych to jako studoval, ale jako uvědomuji si, že holt jsem na tom kdysi pracoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bral jste to tenkrát, když vám zadali tuhle tu úžasnou zakázku, to je spíš zakázka a pocta zároveň, bral jste to jako poctu, jako vyznamenání?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Já to bral jako velice prestižní záležitost, protože opravdu peníze, to je nebo měna, teda peníze papírový, to je vlastně v podstatě první okamžik, kdy se setkáte s nějakou jinou zemí, dneska je euro, ale před tím prostě jste dostal do ruky peníze té země, takže podle mýho je to do jisté míry vizitka toho státu. Takže takhle jsem na to koukal, že to jako je velice prestižní a že si musím hodně prostě jako to uvědomit a udělat to nejlíp, jak můžu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pochopitelně mě napadlo, jestlipak ty náměty vycházejí od vás, ale mám takový pocit, že to je asi jaksi vyšší zakázka, viďte.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ne, to je na to nějaké grémium a já myslím, že buď finanční, nebo státní, které určí jednotlivé osoby, ačkoliv my to máme postavený na osobnostech, takže osobnosti, které na kterém nominálu budou. Ta původní verze byla ještě federální, takže to měly být postavy české a slovenské historie, které se nějakým způsobem určujícím zapsaly do dějin, ale když se potom zjistilo v průběhu práce, že se rozdělujeme na dva subjekty, tak vyvstal problém, co s těma osobnostma, které patřily Slovákům. Takže se to pak doplnilo o ženy české, to znamená o svatou Anežku českou a o Boženu Němcovou a Emu Destinovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Do jaké míry do toho můžete a taky vkládáte svou vlastní invenci, to si potom už jaksi tu postavu, už si projektujete na ten, na to plátno nebo na ten, na tu bankovku sám potom už, to už vymýšlíte tu postavu, jak vypadá?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě, určitě, to si musím nastudovat samozřejmě reálie, pokud nějaké jsou, nebo dokumenty, no, ale ono to zadání je tak rigorózní, že třeba já mám tu bankovku rozparcelovanou tak, že třeba portrét může být jenom odsud posud, teď musím počítat s písmem, teď musím počítat s průhledovou značkou. Tam je spousta komponentů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A víte, že musí koukat zprava doleva třeba.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako ono je lepší, když kouká jako dovnitř do tý bankovky, když kouká ven, tak to vypadá, jako že ji to nezajímá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že ji chce opustit.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Že ji chce opustit. Ne, ne, jako to zadání je tak rigorózní, že potom, to byla taky pro mě výzva, jako i přes tohle dát tomu teda, jak říkáte, nějakého ducha, prostě nějakej výtvarnej tvar tedy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak aby to neslo rukopis Oldřicha Kulhánka.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Tak samozřejmě, tak jako když jsem to dostal tak jako, abych to udělal, tak tam musí bejt ten Kulhánek snad cítit, no, nebo měl by.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, dnes ve svatováclavském svátku, ve dni české státnosti s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem, mimo jiné samozřejmě, abychom neabstrahovali vaši činnost jen na ty papírové banky české, mimo jiné autorem české měny, vlastně českých papírových peněz. Ale já bych se teď chtěl vrátit ještě ve vašem životě, samozřejmě vynechali jsme třeba vaše studia a to určitě je chyba, protože vy jste studoval v ateliéru Karla Svolinského, což vám určitě jaksi hodně dalo.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano, já jsem měl, nejdřív jsem studoval výtvarnou školu a pak jsem se dostal na speciálky profesora Svolinského a to byly pro mě jedny z nejkrásnějších let studijních, 6 let jsem strávil v ateliéru a musím říct, že jestli snad něco jsem dokázal nebo umím, no, věc je talent, ale jako to vyjádřit, tak to jsem dostal ten náboj právě v tý škole u Svolinského.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak jste se vydal na vlastní dráhu, ale ta zdaleka nebyla jednoduchá. Teď mám na mysli pochopitelně tu, v uvozovkách, slavnou historii s tím, jak vaše Grafické listy seděly na lavici obžalovaných, ty, které jste nakreslil mezi lety 68 až 71, v tom 71.vás najednou StB zhaftla.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Soudruh poručík - Spadla klec, no, prostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On fakt řekl - Spadla klec, jo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jo, jo, to byla taková hantýrka, že. Ale tak já jsem měl takovou hrbolatou tu cestu, ale kdo jí neměl, no, tak ne všichni, ale tak jako když člověk něco takovýho projde, tak jako ono ho to trošku zakalí, jak se říká, že ho hned tak něco potom nerozhází.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, počkejte, ale aby byl člověk jaksi kvůli své umělecké činnosti, tak vlastně co si budeme povídat, spousta, spousta spisovatelů i básníků i písničkářů seděla za svou činnost. Takže vy za svoje Grafické listy a co na nich vlastně bylo, co jim tak vadilo?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Víte, nejkrásnější je, když, když jako policajt, teda estebák diletuje do práce kunsthistorika. A když si policajt, teda estébák jako vykládá obsahy mých grafik nebo i kolegy Krejčího, tak to jsou takový bizarie, který byste si nevymyslel, i kdybyste byl sebeopilejší. Prostě proč má dětská hlava v rohu dole díru v hlavě ve tvaru pěticípé hvězdy, kde jste viděl na ulici dítě s dírou v hlavě. A nad tím vám zůstane rozum stát. Ale jako, já už to dneska říkám jako bonmot, protože ona to zase moc velká legrace nebyla, ono pak přišlo údobí, kdy jsem nesměl vůbec nic a to jsem zase poznal, že v nouzi poznáš přítele, protože řada mých kolegů mně opravdu pomáhala a to znáte, že, i z literatury, že se psalo na jiný jméno a tak, tak to všechno jsem prožil a děkuji všem, kteří mi pomohli.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A za ty Grafické listy vás tenkrát přímo zavřeli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Zavřeli, já jsem seděl v Ruzyni s kolegou Krejčím, jsme byli dva, ale to předesílám, že ten konvul těch grafik byl poslán zcela regulérně, oficielně ministrem kultury na výstavu do Japonska. A tam začala ta aféra, protože nejvyšší estebák na vyslanectví udal, že tam jsou závadné grafiky, a tak dále, a tak dále. Ale na závěr, nakonec teda ten paragraf, kterej, za kterej jsme jako byli obvinění, tak byl amnestován, nicméně se konal soud ne se mnou, ale s mými 11 zločinci grafiky a byl jsem jako svědek. Byl jsem osloven, jestli jsem autor, tak jsem řekl ano, a 11 grafik bylo odsouzeno k upálení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že pointa toho příběhu je ještě veselejší, protože jak jste se potom dozvěděl, tak ty grafiky spáleny nebyly, ale ti estebáci si je rozkradli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Páni soudci. Ale to, ono to nebylo daleko od sebe, ale víte, když jsme, když se říká někde obrazně, že jsme národ Švejků, tak já si myslím, že tohle jako opravdu, to je Švejk spojenej s Kafkou dokonale teda.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I dnes přesto, že je chvíle nebo den, kdy den státní státnosti bychom se měli tak trošičku jaksi zamýšlet nad vážnějšími věcmi, hoďme je za hlavu a pusťme si něco, něco veselého u nás v Tandemu. Oldřich Kulhánek, můj dnešní host, si může vybrat, takže pane Kulhánku, koho byste vybral z těch interpretů, koho máte rádi, kdo vás rozesměje.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Plejáda by byla velká, dlouhá, ale prostě moje láska je Jan Werich a jeho přetlumočení Švejka, to je prostě kongeniální k tomu textu, co on dokázal s hlasem udělat, no, to je prostě, to je opravdu nad, nadskutečný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, vy jste malíř, grafik, ilustrátor taky, troufl byste si ilustrovat Švejka?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Absolutně ne. To je něco, co už je zakódovaný. Ten Lada a ten Švejk a ten Hašek teda, to prostě nemůže člověk chtít všechno, to prostě nejde. To je jedno. A kdo to dělá, tak si jenom vyláme zuby.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Tak necháme Švejka Ladovi a my si ho teď v interpretaci geniálního Wericha pustíme.
/ Ukázka /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povídáme si na Tandemu s malířem a grafikem Oldřichem Kulhánkem, vracím se teď zpátky k vašemu autorství českých papírových bankovek. Vy nepochybně musíte sledovat taky, já bych to aspoň dělal, když bych dělal českou měnu, sledoval bych konkurenci, to znamená, koukal bych se do zahraničí. Jsou některé peníze, které se vám obzvlášť líbí a obzvlášť nelíbí třeba, myslím ve světě.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano a když jsem tuhle práci jako teda přijal, no, tak jsem si velice pečlivě studoval to, co právě říkáte, to, co je kolem nás, co bylo, je a musím doznat, že jako v tý moderní době nebo z tý doby mýho života byly jedny z mého pohledu jako výtvarně velice hezké německé marky, západoněmecké marky, kde byly použity motivy /nesrozumitelné/, to byly krásný rytiny. Ta poslední emise nebyla špatná, ale tam už ta práce nebyla tak pěkná. Ale co se týče jako, co já považuju za geniální dvě bankovky, tak to byly carský ruble s Petrem Velikým a s Kateřinou Velikou. To jsou teda obrovský bankocetle, ale když člověk jako je trošku poučen v rytině a v tý grafický práci, tak to jsou fenomenální rytiny. To opravdu za to snad dám ruku do ohně a co se týče horších, no, tak těžko říct, no, tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co třeba eura teď současný.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak euro, to je, teď to vypadá hloupě, že každej, každá liška chválí svůj ocas, ale to euro, to je typická byrokratická prostě práce, tam prostě tak, aby to bylo a nebylo. Všichni jsou strašně solidární, všichni se milujou, takže tam mají ty okna a ty mosty mezi sebou, ale běda tomu, aby to byl konkrétní most, nebo konkrétní nějaký okno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby se někoho nedotkli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Aby se ten druhej zase neurazil, ano. Takže to je opravdu dobrej kalkul. Jako, tak jako je dobrý je mít v kapse, to je pravda, ale co se týče toho výtvarna, tak jako nic moc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy můžete určovat nebo když jste tvořil bankovky, můžete určovat, jak budou vypadat celé. Protože já se teď ptám proto, že nedávno jsem byl ve Švýcarsku, měl jsem v ruce švýcarské peníze, tam mně vyloženě vadilo, že nemají tu paspartu bílou kolem. To mě, já už jsem tradicionalista.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jo, jo, no, víte, to je věc názoru nebo náhledu, že jo. To je opravdu, ale i tyhle věci jsou daný v tom fermanu toho zadání, jo, takže my nemáme, my máme kupón, že jo, tam je ta velká číslovka a je tam vodoznak, to je docela velká část tý bankovky a ta je proto takhle dělaná, kdyby jsme potom v budoucnosti potřebovali přidělat určitý další prvky, tak se to tam může dát. A potom teda my ty okraje máme ne úplně bílé, tam přechází ten dezén do takového jako polostínu nebo polointenzity tisku, takže ono to přece jen evokuje ten rantl. Je to lepší, protože ono je lepší, když má věc začátek a konec, že jo, nějakou hranici.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, já si taky myslím, určitě. Mně se moc líbily peníze předválečné, prvorepublikové, ty, i ty Muchovské z těch 20.let. Taky vás zaujaly?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak samozřejmě, ten Mucha, to bylo první, kdo je dělal a pak teda byly krásný bankovky, co dělal Švabinský. To jsou zase jako, jako samozřejmě to má ten trend tý doby, to je pravda, někdo řekne, to je staromilský, ale jako peníz, jako nóbl peníz, to teda skutečně působily. Považuji je taky za jedny z nejkrásnějších.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tradici máme v tom krásnu.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Máme, protože my jsme patřili do tý tradice, dejme tomu, rakouský školy rytecký, takže ta tradice jako Rakušani, Češi, to byli mistři svýho času, když to ještě byl, rytina byla jako ve flóru, tak jsme byli opravdu jako a dodneška, dodneška jsme, protože třeba dnešní bankovky, co máme, tak to ryl Miloš Ondráček a pár jich ryl Václav Fajt, ale Ondráčkova práce, to je, to je, já považuju rytec číslo jedna současné doby.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si v našem Tandemu taky dost často vyprávíme o chvílích, kdy naším hostům nebylo úplně do zpěvu. To v podstatě už jsme tady trošičku absolvovali tím zvláštním procesem s vašimi grafikami v tom 70.nebo 71.roce. Mělo to potom nějaké konsekvence ještě, že jste dlouho potom nesměl a musel jste, musel jste se schovávat za různými jmény, když jste něco vydával?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Jednak, jednak jednou jsem taky vystavoval pod, to byla velká výstava v Německu, pocta /nesrozumitelné/ a tam jsem vystupoval jako Ulrich Böhm.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo to vymyslel Ulrich Böhm.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Přátelé němečtí, to bylo půvabný. Ale samozřejmě pak jsem teda měl jako zákaz všeho, svobodnej jsem byl u svýho stolu v pracovně, že jo, ale jako když byla potom později z toho koncem 80.let nějaká výstava, tak pokud teda, ta nebyla nikdy jako v Praze nebo v centru, byla vždycky někde v nějakým regionu, tak nikdy nepřečkala teda ty tři neděle, to vždycky po týdnu přišel befel a výstava se sundala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přišli vám na to.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako, ale já jsem vždycky upozorňoval ty pořadatele, že jako bude, bude jako problém a nejkrásnější byl pan doktor Peňas, říkal, já to dobře vím, proto vám ji dělám. A ta vydržela ta výstava tejden.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestlipak jste někdy, když jste někoho třeba portrétoval na známku, třeba narazil, že třeba se sám sobě nelíbil, já teď mám na mysli vyloženě jaksi to, že jste třeba dělal i pana prezidenta.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Vím, že na co zarážíte, ale musím vám říct a zklamat, to byla opravdu mediální bublina, kterou si kdosi vymyslel a já jsem to vehementně popíral, popírám to dodneška, to vůbec, tak, jak se to interpretovalo, nebo takový ty drby, to je prostě absolutní nesmysl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já ani nevím, jak se to interpretovalo.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak jako že se to muselo dělat tak či onak, no, prostě nesmysl. A co se týče osobností, který jsem třeba dělal na známky nebo na /nesrozumitelné/, tak to většinou jsou historické osobnosti a ty už se nemohly bránit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty se nemohly bránit.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale mě to vzrušuje ty portréty, protože jednak se člověk dozví jaksi, rozvine své znalosti, když si je studuje tu kterou osobu a pak je to zase takovej jako výzva dát tý tváři nějakého ducha.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to nestačí teda, dejme tomu, vzít si fotku toho dotyčnýho a podle ní to prostě.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tu fotku musíte mít nebo rytinu, prostě nějakej dokument, ale to není všechno, to prostě, fotka je fotka, já tvrdím, že když dělám portrét, tak když seděj oči tý kresbě, tak už si říkám, tak to snad dobře dopadne. To jsou takový věci, ale to je moje velice subjektivní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vaše know-how takový.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak know-how, no, prostě každej to děláme po svým, ale je to opravdu, opravdu je to dobrodružství ducha, když se dělá tvář.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host malíř, grafik Oldřich Kulhánek, který je dnes hostem Tandemu v den české státnosti, nevím, jestli to vnímáte tak taky, jako trošičku slavnostnější.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ale určitě ano, já si myslím, že to bychom měli brát jako, den státnosti je den státnosti. Ono v dnešní době takový ty politický korektnosti, už se pomalu člověk bude bát říct, že je Čech. No, tak teď jsem to trošku nadnesl, ale ono to tak někdy opravdu vypadá. A když něco takovýho řeknete, tak jste označen třeba za nacionalistu a neznám větší nacionalisty než Francouze a ty, když něco takovýho se jim řekne, tak řekne, ne, ne, ne, já jsem patriot. No, tak to mi zase tak jako velkolepý nejsme. Ale zase jako hrát si na takový ty jako oslíky, který prostě čekají, až se, co se řekne o nás, tak to jako já neberu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jste pořád prezidentem Nadace Hollar?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Ne, ne, už jsem to konečně se zbavil tohoto příjemného břemeno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale Hollar, to je taky takový symbol takové té solidnosti české.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak Hollar, ten vznikl někdy, já nevím, v průběhu první dekády 20.století, přežil všechny režimy, až nepřežil zbytek, konec teda komunismu, to zavřeli a udělali tam muzeum Julia Fučíka asi na dva roky, no. Ale to říkám tak jako takovej špílec. Jo, je to samozřejmě zase tradice do jistý míry, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tradice by se měly nějak dodržovat.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Tradice by se měly, no, ale podívejte se, otravovat s tradicema, tak nás ty mladý napálej, že jsme takový staromilci a tak. Ale víte, ona nějaká kontinuita by měla být a patří to. A ta státnost, to je věc kontinuity.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně. Zpátky k vám ještě. Vydal jste knížku Exlibris, to je vlastně takové zkoncentrované vaše dílo. Chystáte něco podobného?
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, tak já jsem především v 90.letech, se mi podařilo vydat publikaci teda mou monografií a navazuje na to právě tahle publikace o mých Exlibrisech, což je takový malinký, jak bych to řekl, oddíl nebo, jak bych to řekl, segment mé tvorby, ale jako výborný, protože tam si člověk vyřešil v tom malým formátu leccos. A teďka se připravuje a je to teda hodně krutý, protože dal finance, tak se připravuje kniha o známkové tvorbě. To ale bude knížka hezká, protože tam budou zároveň i přepisy do rytiny Miloše Ondráčka. Takže až seženeme patřičný obolus, tak kniha vyjde.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nějaká nová zakázka na nové peníze není.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Není, není, to bych věděl, kdyby byla. Já si myslím, že zatím jim to vystačí s tou pětitisícovkou, jen kdyby byly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak si, přesně tak, jen kdyby jich bylo dost. Takže si musíme vystačit s těmi, které jsou, ale já si myslím, že je rádi vídáme, hlavně v naší šrajtofli.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
Určitě ano, každej z nás.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc děkuju, tak to byl malíř a grafik Oldřich Kulhánek dnes v den české státnosti 28.září 2011. Já doufám, že ne naposledy, protože se mi s vámi hezky povídali. Doufám, že vám taky. Na shledanou.
Oldřich KULHÁNEK, malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog
--------------------
No, určitě ano. Já jsem se těšil.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.