Petr Strnad - scenárista a režisér

6. říjen 2014

Jan Rosák pozval do Tandemu scenáristu a režiséra Petra Strnada. Popovídal o svých inscenacích, koníčcích a i o tom, jak se málem kdysi stal textařem Jitky Zelenkové.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači. Právě startuje Tandem a už z jeho názvu vyplývá, že tady nejsem ve studiu sám. Zdraví vás nejen tedy Jan Rosák, ale za chviličku i mladý sympatický muž, který sedí naproti mně, a který se už svou prací zapsal nejen do filmové, ale také do divadelní historie. Je to režisér a scénárista v jednom Petr Strnad. Dobrý den, vítám vás.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Dobrý den. Děkuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste ovšem nejprve na konzervatoři vystudoval herectví a potom následovala režie. Proč? Ale nejenom to, i další podrobnosti z vaše života prozradíme posluchačům po úvodní písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Strnad je narozen v Kladně. To tady mám poznamenáno. Platí to, viďte?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale jinak z vašeho dětství se člověk ani z Internetu, který jinak nabízí úplně všechno, nedoví. Tak to musíte dodat vy sám.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Dětství, to bylo myslím poměrně běžné. Bylo to Kladno, socialismus, 80. léta, sídliště a po škole rychle ven, dva klíče na šňůrce na krku, to už se dneska nevidí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, dneska už vůbec nevidí, že by děti se toulaly samy po sídlištích, po, po městech ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Je to tak, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože dneska je strach pustit dítě samotné ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ale řekněte mi, proč tenkrát nebyl, nebo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, taky o tom přemýšlím ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Já tomu nerozumím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky o tom přemýšlím. Já nevím, no možná, že, nebo předpokládám, že jaksi ti, kteří dětem ublížit chtějí, to znamená nějací různí devianti a tak, tehdy byli taky, ale neměli možná tolik odvahy, co já vím.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Možná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je na takové delší sociologicko-psychologické zamyšlení, od toho tady nejsme.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsme od toho, abychom si povídali o vás. Když už jste vyrazil takhle do těch ulic, tak jste, předpokládám, měl kamarády a, a na něco jste si hráli. Víte tak, pamatujete čím jste chtěl třeba být jako kluk?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Pamatuju. Já jsem původně toužil být přírodovědec. Ano, chodil jsem do přírodovědeckého kroužku a účastnil jsem se, říkalo se tomu olympiáda ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, ano, ano ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
V přírodovědě, pamatuju si, že jednou jsem snad okresní dokonce jako vyhrál a že jsem byl trochu jako i ekolog, tenkrát se to úplně tak nenazývalo, nicméně jsem musel vypracovat takovou práci a spočívalo to v tom, že jsem měřil na balkóně na sídlišti spad popílku, to se psal tak rok 78 a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Toho bylo docela dost tehdy, no.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, no, bylo co vážit potom ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, protože SONP ještě teda jaksi jelo naplno, že jo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To jo, ano přesně tak, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to je takový docela hluboký zájem v tom dětském věku být jaksi vášnivý přírodovědec. Že vás to pustilo a že vás to nedrželo pak jako do, do, do dalších ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Já dokonce ještě k tomu musím dodat, já jsem šel tak daleko, že jsem měl utkvělou představu, že vědec musí mít brýle a takže jsem si pamatuju, že jsem strašně toužil mít brýle a trošku jsem u lékaře fingoval ty dioptrie, jenom prostě, abych ty brýle, abych na ně jako dosáhnul a pamatuju si jak dnes, jak jdu naší školou, vyučování už běželo, protože jsme byli s maminkou vyzvednou ty brýle a já jsem je měl pyšně na očích a strašně jsem se těšil, až vejdu do tý třídy a všichni uvidí mě v brýlích, to znamená vědec prostě jak vyšitej, tak takovou jsem měl představu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co se stalo, co, co třída brýlatýho Strnada?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To už si nepamatuju, ale vím ten svůj pocit, že jsem jakoby zvítězil, že jsem teda dospěl k těm brýlím, čímž jsem si teda de facto zničil zrak. Protože jsem ty brýle úplně nepotřeboval a tím, jak jsem nosil, abych působil jako ten vědec mladý, tak patrně jsem dospěl až k dnešním dioptriím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teda, ale to musela bejt vášeň opravdu pro tu přírodní vědu. To je neuvěř..., to jsem nikdy v životě neslyšel, pravděpodobně jste jedinej člověk ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Vážně?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kterej, ano, kterej si schválně zničil zrak, aby vypadal jako vědec. To je neuvěřitelný. No, ale předpokládám, že když jste opustil jaksi touhu být přírodovědec, tak jste taky odložil brýle ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To už nešlo, to jak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už nešlo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Už jsem si jednou prostě vymoh ty dioptrie, tak potom byl jsem dítě, tak dioptrie naskakovaly dál a to už, to už nešlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ale přírodní vědy vás pustily teda.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ty mě, ty mě nepustily zcela vlastně dá se říct, že je to můj koníček, pěstovat rostliny, tak to možná, možná se to takhle přesunulo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na zahrádce, doma, nebo někde?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Taky, taky, ano, ano ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně. To je úžasný. No ale kdy vás chytilo, abychom se dostali konečně k tomu vašemu současnému, k té profesi a, a současným touhám a vášním, kdy vás chytilo divadlo nebo film?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To vím taky úplně přesně. Bylo to na základě filmu pro děti, který jsem viděl v televizi a jmenovalo se to Jak se točí rozmarýny. Natočila to paní režisérka Věra Šimková Plívová a celý ten film byl o tom, jak se natáčí film.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Děti si tam hraj na natáčení, ano, ano

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Oni opravdu jako v tom filmu natáčeli, paní Janžurová tam hrála režisérku, ale na konci ty děti si na to natáčení začly hrát, to znamená, že na konci byla scéna, kdy z krabic mají udělanou kameru a hrajou si prostě na natáčení a to mě, to možná zní jako úplně jako ne..., nevěrohodně, ale bylo to tak, to mě naprosto uchvátilo a v ten okamžik jsem si řek jako, že to je to, co chci dělat a od tý doby mě to vlastně nepustilo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je málem přírodovědec, ale už dneska bývalý, už jenom jaksi koníčkem, ale profesí režisér a scénárista v jednom, Petr Strnad. Tak, já využiju toho, že mám příležitost povídat si s člověkem, který se profesně zabývá filmem a divadlem a zeptám se vás, co byste nám doporučil, co hezkého jste nedávno viděl? Ať třeba v divadle, nebo ve filmu?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To jsem tím trošku zaskončenej. Co já hezkého viděl? No, vzhledem k tomu, že jsem přes prázdninama nazkoušel vlastní hru, kterou jsem teda napsal a režíroval a tu jsem viděl, vzhledem k tomu, to je prostě nutnost, tu jsem viděl tisíckrát během těch zkoušek, takže potom jsem šťasten během prázdnin nikam nešel a nic vlastně neviděl. Co vám bych tak mohl doporučit? To je teda dýl, ale to s chutí doporučím, viděl jsem v divadle inscenaci, která se jmenuje Africká královna. Je to hra pro dva a úplně exceluje tam Linda Rybová, tak to s chutí doporučím, protože to je kamarádka a měl jsem z ní velkou radost, že se mi strašně líbila na jevišti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To není podle toho starého ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Je, je, je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to podle toho starého filmu, kde hrál Spencer Tracy a Katharine Hepburnová, jestli se nepletu.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, přesně tak, ano, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Tak to bylo moc hezký představení.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to stejně dobrý, jako film?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Je to jiný, je to jiný ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to jiný jo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Je to divadlo, je to jiný, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se povedlo přenést ty, ty reálie, ty africké do toho divadla?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Povedlo, tak divadlo to je magie, tam prostě člověk musí, musí si spoustu věcí domýšlet a zvuk je úžasná věc a to, ale říkám, moc hezký představení.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fascinuje vás taky práce se zvukem v divadle?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Určitě, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a, a samozřejmě jaksi světlo a, a herci, to všechno dohromady a iluze je dokonalá, tak ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Někdy víc, někdy míň ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Africká králo..., ještě jsme neřekli, kde, v kterém divadle?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To bylo v divadle, myslím, Palace.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, no, tak prosím Africká královna, dobrý tip.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je režisér a scénárista Petr Strnad, který ovšem, jak se přiznal v úvodu, se málem stal přírodovědcem, ale potom jeden krásný film paní režisérky Plívové Šimkové, Jak se točí rozmarýny, způsobil, že se z něj stal umělec. Ale to taky není jen tak jaksi. Takových bylo určitě víc, kterým se ten film líbil, ale nepovedlo se jim potom stát se tvůrcem. Vy jste na tom ovšem asi, předpokládám, hodně zapracoval.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Tak zapracoval? Začal jsem tím teda, že jsem si inspirován tím filmem vyrobil doma z krabice od bot kameru ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takovou, jako byla v tom filmu, hm, hm ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, přesně takovou ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta je dobrá no.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
A vždycky v pátek ráno si vybavuju, před školou jsem postavil doma jakési studio, teda podle svých představ dětských a odpoledne jsem na to lákal spolužáky a spolužačky, aby si chodili k nám zahrát na filmování. Takže já jsem to vopravdu takhle dotáh. Nicméně po základní škole mi přišlo nejblíž, jak se k tomu filmu, nebo divadlu dostat, být hercem, chodil jsem se připravovat do Lidové školy umění, do dramatického kroužku a zdárně jsem složil přijímací zkoušky na konzervatoř a začal studium herectví na konzervatoři, které jsem teda i dokončil. Nicméně jsem velice záhy zjistil, že to není to pravé ořechové pro mě a dokonce mi bylo o mojí paní profesorkou na konzervatoři Janou Březinovou, bohužel už není mezi náma, ta mě velice ovlivnila, jsme se měli hodně rádi a ona vlastně mě tak jako nasměrovala na to, abych zkusil filmovou režii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já teď zkusím tak jako malinko fabulovat. Jestlipak to nebylo tak, že když jste byl jako herec veden těmi režiséry, kteří vás připravovali k rolím, etudám a podobně, tak jste a teď to řeknu natvrdo, měl tendenci jim do toho trochu kecat. Říkat: a nebylo by to lepší takhle, nebo jste si to aspoň myslel. Já totiž mám takový pocit, že takhle vzniká režisér. Ne?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ne, ne, v mým případě to tak nebylo, to bylo mnohem prozaičtější. Já prostě dospěl k tomu, že bych byl špatný herec ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tolik sebekritiky, tedy to, to se hodnotí, ale ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Skutečně, skutečně ano, bylo mi 17 a byl jsem takový romantický mladík, který psal básně a rád recitoval a čet poezii a teď si představte, že jste takto hozen a přijdete, to se mi opravdu stalo, přišel jsem na konkurz na nějaký film a vybrali mě podle typu, podle zjevu, což bylo, dejme tomu v pořádku, nicméně jako ten vnitřek byl úplně jiný a tam na těch kamerovejch zkouškách jsem měl hrát jakéhosi závozníka, který mluví velmi vulgárně a opravdu velmi vulgárně, chová se jako si lidé představují, že by se měl chovat závozník a já jsem se cítil úplně jako lapen a říkal jsem si, jako, že to asi není správná cesta, že nemůžu celý život hrát jenom básníky a romantické postavy, že člověk chce-li dělat herectví, tak by měl být trošku takový univerzálnější ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak sem tam přijde taky protiúkol, že jo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, přesně tak a já jsem zjistil, že asi ty protiúkoly, že bych to nedával, takže, takže jsem brzy byl seba..., sebekritický, zaplaťpánbůh a zkusil jsem tu režii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, zkusil a vyšlo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Zkusil a vyšlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam jste zjistil, že to je to pravé, že, že tam se cítíte dobře. Je to tak?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
No, cítím se tam velmi dobře, ale zvláštní věc se mi přihodila, vidíte a to je takovej kruh, že určitou chvíli, já jsem po škole točil hodně reklamy a najednou jsem měl pocit, že jsem tím unavenej a asi jsem i byl unavenej a proto říkám ten kruh, já jsem si prostě, já jsem udělal bláznivou věc a otevřel jsem si květinářství. Ano. Skutečně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vrah se vrací na místo činu ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, udělal jsem bláznivou věc a 5 let jsem měl v Praze květinářství a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Původně jsem si myslel, že to budu zvládat jako všechno, že budu dál točit a po natáčení půjdu pro tržbu a tu odnesu do banky a takhle to krásně bude ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Logický docela ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, no, bylo to velmi naivní představa a v podstatě mě to květinářství strašně jako schramstlo a v době, kdy jsem ho měl, tak jsem nebyl schopen dělat nic jinýho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavý.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Než, než vést to květinářství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já bych to viděl, to květinářství se mohlo jmenovat třeba Květinářství u vítěze biologické olympiády.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Vidíte, kdybych to bejval tenkrát to, tak bych to asi použil, to bylo výborný, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by byl marketingový tah jako hrom.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Byl to, to bylo jenom okresní vítězství, to zas tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ajo, takle, aha, aha ..., no, tak to nevadí. To příště to třeba můžete použít.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě tady nebyla řeč o hudbě, která pochopitelně tvoří součást kteréhokoliv rozhlasového pořadu, nejenom rozhlasového pořadu, taky pořadů a děl, která tvoří Petr Strnad, můj dnešní host, režisér a scénárista, čili hudba v rozhlasovém pořadu je organickou součástí, ale u nás je navíc ještě jedna skladba vždycky taková exkluzivní. A to je ta skladba, kterou si náš host přeje jako písničku na přání. Máte, Petře, taky tu možnost, tak povídejte.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To je skvělé, děkuji, děkuji za tu možnost a pakliže teda jí mám využít a přát si písničku, tak bych si přál Jitku Zelenkovou a písničku, která se jmenuje Jsem tam a to se má tak, originál tý písničky zazněl ve filmu Láska nebeská, to je anglický film, jeden z mých nejoblíbenějších, báječný film, musím dodat a mně se v tom filmu tak strašně ta písnička líbila, že jsem si sehnal tu desku a tu písničku jsem furt doma poslouchal ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte v tom originále?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
V tom originále, ano, poslouchal jsem jí kolem dokola a rozhod jsem se, že ji otextuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano. A pracoval jsem na tom textu, aniž by mě kdokoliv vyzval, prostě jsem textoval písničku ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jen tak pro sebe.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, no, ne pro sebe, já jsem měl jako vymyšlenou i tu interpretku, který ten skvělý text, předpokládal jsem, že napíšu skvělý text a měl jsem vymyšlenou, které interpretce české to prostě takhle naservíruju, jak na podnose, ona zaplesá, bude šťastná, nazpívá to a budeme všichni veselí. No a zatím co jsem dejme tomu dva roky si vždycky tu písničku pustil a něco jsem napsal a pak zase jsem to přepisoval, nedělal jsem na tom intenzivně samozřejmě, tak jednou z rádia ta píseň s českým textem pojednou zazněla ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já předpokládám, teď opravte mě, jestli se pletu, že s úplně jiným než vaším.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Samozřejmě, ano, a říkal jsem si, sakra ten nápad lítal vzduchem a já jsem se s tím prostě moc, moc babral a ten český text napsal pan Vrba a musím říct, že ten text je krásnej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je těžká konkurence teda ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
A v momentě, kdy jsem tu písničku slyšel jako, že jsem si to byl schopen vychutnat a pořádně si to, se do toho zaposlouchat, tak v tom momentě jsem si říkal, že bych takhle dobrý text patrně nesložil a nebylo mi to vůbec líto, že to takhle dopadlo. Ale protože se mi toto přihodilo, tak jestli to jde, zahrajte tuhle písničku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My ji samozřejmě hrozně rádi zahrajeme, ale já bych vás poprosil, Petře, jestli byste třeba mohl, jestli si vzpomenete alespoň na kousek toho textu vašeho, tady ho zarecitovat a třeba si ho naši posluchači do něj tak trošičku jako implantují, když by to šlo. Tak povídejte.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Jé, tak to jsem trošku tím zaskočen. To určitě úplně přesně ten svůj text nedokážu říct, ale můžu říct téma, na které jsem psal ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, no, jasně, no.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Já jsem psal na téma: až spraví žena pro svého muže, až spraví loďku, tak poté spolu na té loďce můžou vyplout. Byla to taková jako metafora plout spolu prostě širým mořem, tu klidným, tu rozbouřeným, taková metafora to byla a v tý písničce to mělo dopadnout jakoby špatně, že zatímco ona spravovala tu loďku pro toho svého muže, tak on vyplul na jiné. Tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jo, to je docela logický. Máte ten text někde po ruce třeba, nebo doma?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Někde doma asi, asi bude, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak zkuste ho někdy třeba přinést, já se s Jitkou dobře znám, tak jí přemluvím třeba, aby nazpívala ještě alternativu. Uvidíme, kdo vyhraje.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
No, tak to je skvělá nabídka.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem režisér a scénárista Petr Strnad a povídali jsme si o jeho začátcích, jaksi klukovských začátcích s filmem, potom, že jste vystudoval filmovou fakultu a před tím ještě konzervatoř. Ale ještě jsme se nedostali k vašim dílům divadelním, protože divadlo je další kategorie, ke které jste se asi dostal jaksi prostřednictvím toho filmu, možná obráceně, než se k němu dostávají třeba jiní režiséři. Je to tak?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
No, to trošku souvisí s tou bláznivou kauzou toho květinářství. Ono to trošku, některé ženy mají tak, dejme tomu s floristou stejně, jako s kadeřníkem, že mají pocit, že to je chlap, kterýmu se můžou svěřit a já jsem měl nějaký zákaznice, který chodily opakovaně a vlastně ty střípky, co, co jsem se tam dozvěděl, o jejich osudech, prožitcích, životech, tak jsem si, když odešla ta konkrétní zákaznice, tak jsem si udělal poznámku a říkal jsem si, sakra to je zajímavý, to je škoda, aby to tak jako vyšumělo, to jednou použiju a poté, co jsem květinářství zavřel, tak jsem si mohl říct, že to, co se týče mé profese, teda té původní, režie, scénář, takže to nebyl až tak promarněnej čas, protože jsem dejme tomu si tam nasbíral nějaký ty, ty střípky těch mých zákaznic a takhle nějak vznikla hra Jak uvařit žábu, je to moje druhá divadelní hra a ta vlastně je poskládaná z příběhů z květinářství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, ale to mě teda opravdu dostalo. Já jsem vůbec netušil, že se přijdou do květinářství dámy, tak jako v kadeřnictvích, tam to docela chápu, jaksi svěřovat. To znamená, že vy jste, když jste dělal toho floristu, toho květináře, tak to nebylo jen tak jakože by někdo přišel, vy jste mu takhle ustřihnul 4 karafiáty, nazdar, vy jste pravděpodobně tvořil pro ně jaksi osobně nějakou ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám nechci podsouvat, ale že jo, tak nějak?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ne, to květinářství bylo koncipovaný tak, že to mělo působit a i to tak bylo, že ten zákazník vešel v podstatě do dílny. A viděl, jak, jak ty věci vznikají. A často se stalo, že se na tu věc muselo jakoby počkat a v ten moment tam zákaznice, nebo zákazník stojí, čeká a aby nebylo takové nepříjemné ticho, tak slovo dalo slovo a postupně vlastně jsme si tak jako povídáním dejme tomu s některými jsme se až spřátelili a takhle to nějak bylo, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale vy jste, předpokládám, ty, ty kytky, respektive ty, ty kytice tvořil tak nějak jaksi třeba i podle charakteru, nebo tak. Jo snažil jste se je přizpůsobit trošku těm, těm osobnostem těch, těch dam? Na mě to tak aspoň trošku působí teda.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Samozřejmě, že člověk musel plus minus vyjít vstříc a udělat, udělat takový výrobek, jaký si ten zákazník přál, ale zase já jsem razil takovou, takový směr, že nemusíme vyhovět úplně každému, za každou cenu, takže když někdo chtěl věc, za kterou bych si nestál, tak my jsme ho, tak jsme ho spíš jako poslali jinam.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle? Co ta vaše další divadelní hra Srdeční záležitosti, vznikla podobným způsobem?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ta vznikla úplně jinak, to vlastně bylo psáno na objednávku pro Českou televizi, kde jsem byl vyzván, ať napíšu něco stylizovaného studia. A já jsem napsal hru po 14 hereček konkrétních, jakoby našich jako nejlepších, jak jsem si tenkrát myslel a než jsem to napsal, tak se trošku jako změnila situace v té televizi a oni naopak chtěli jako těžkej reál, jak lidi podnikaj a jak si berou úvěry a takový, takže jako stylizovaná věc pro 14 žen do studia najednou se nehodila a já jsem to přepracoval na divadelní hru a to je taková zajímavost, dokonce se to teďko bude hrát na jednom festivalu amatérských souborů, protože se stalo to, že jeden amatérský soubor z Červeného Kostelce tu hru kdesi jako našel, ta hra se jim líbila a nazkoušelo to, nazkoušeli to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mají 14 hereček ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Mají 14 hereček, byl jsem pozván na premiéru a bylo to báječný.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Strnad, který je režisérem a scénáristou jednak televizních filmů, tak i divadelních her, ale taky videoklipů a taky reklam. Je to tak? Jak, když děláte reklamu, tak, nebo jste dělal reklamu, tvoříte nebo tvořil jste vyloženě jaksi podle zákazníkova přání, anebo do toho je možno dát taky trošičku malinko invence tak, abyste v tom byl kus, kus vás?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Tak dobrý režisér se samozřejmě snaží do toho dát kus invence, taky aby ho i bavilo, ale já měl poměrně štěstí, třeba u, u mýho nejúspěšnějšího spotu, který byl pro jednu laterní společnost, tak jsem měl štěstí, že vlastně jsem byl vyzván, abych napsal i námět a byl to, by to tendr, psalo námět několik režisérů a já jsem tu soutěž vyhrál a díky tomu jsem teda, podle svýho námětu jsem natočil ten spot. Takže to bylo úplně jako v podstatě nevídaný, co se týče reklamy, jako sám si tu reklamu vymyslet, pak si ji zřežírovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to stejný dobrodružství jako třeba dělat divadlo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
No, vám musím říct, že dělat divadlo je skoro jakoby větší dobrodružství, aspoň teda v mým případě, protože jsem víceméně na všechno sám. Když se točí reklama, tak tam jsou poměrně peníze, to, to je známé a máte servis a můžete se soustředit čistě jenom dejme tomu na tu režii. Ale já jsem zatím dělal divadlo, v podstatě jsem ho sám vyprodukoval, je to navíc věc, kterou jsem i sám napsal, tak je to takový, možná to je dobrodružnější, že to stojí čistě na vašich rozhodnutích a teď se ukáže, jestli byla správná nebo ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, hm, no a co videoklipy? Protože jste dělal třeba pro Chinaski, slavný Dlouhej kouř, pro Žlutej pes a podobně, První signální taky pro Chinaski, že jo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To byla radost ty klipy dělat. Tam, pakliže člověk přesvědčí tu kapelu, že jako takhle to bude nejlepší, tak potom už celkem žádné nesnáze nejsou. Ale musím teda říct, že dělat klipy před 10 lety, bylo zcela jiný, než je dělat dneska ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem je to jiný?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
My jsme točili všecky tyhle klipy, co jste zmiňoval, jsme točili na filmový materiál a bylo to takový, jakože docela velký filmování. Jo? Dneska je ta technika tak jinde, že vlastně teoreticky jde slušnej klip udělat na, na mobilní telefon, když je nápad a je to jako jiná práce. Ono být omezený tím materiálem, tou surovinou, ono to mělo něco do sebe, jo, že člověk toho nenasekal příliš a musel to mít jako rozmyšlený co, co chce točit a víc o tom přemýšlet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že ta práce byla víc důkladná.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Dejme tomu, dejme tomu tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Strnad už má za sebou kus práce, na kterou, když se ohlédne, tak může být docela spokojen, dokonce ta spokojenost je vyjádřena i materiálně, teď nemyslím penězi, možná, že taky, ale, ale určitě i cenami. Získal jste třeba výročí cenu Českého literárního fondu v 94. roce, mám tady poznamenáno. To bylo hodně brzo. Za co to bylo?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To myslím bylo za školní inscenaci Maminka se to jmenovalo, hm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, hm, no. A potom tady koukám, že na Festivalu evropských filmových škol v Cergy - Pontoise ve Francii jste získal Prix du Public?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano? Tak to bylo za co?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
To bylo za film Katrin a Rut. Tam právě hrála hlavní roli Linda Rybová a byl to vlastně film, kterým jsem končil bakalářské studium.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, no, ale to je za vámi. Před vámi, ne, že bych jaksi byly uzavřeny už výčet těch cen, ty určitě nějaké ještě přijdou, ale co vás teď nejblíž čeká?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Teď nejblíž mě čeká premiéra představení Jak uvařit žábu, nazkoušeli jsme to těsně před prázdninami, je to moje vlastní hra ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to je to, co bylo inspirováno tím příběhem z toho květinářství.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, přesně tak, přesně tak a v hlavní roli, musím říct, on je to trošku zvláštní, když jsem to režíroval a napsal, ale dobře, tak vycházím z toho, co říkali ostatní, v hlavní roli exceluje Bára Štěpánová ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To můžete klidně říct, protože hraje ona, ne vy, že jo.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Tak říkám to, ještě jednou, v hlavní roli exceluje Bára Štěpánová a Pavel Nečas. V případě tý Báry, rád bych všechny posluchače pozval, to představení je putovní, budeme s tím jezdit po celé republice, prostě tam, kde o to bude zájem, premiéru máme teďko 13. října v Divadle U Hasičů a je velice zajímavý, že lidi, kteří mají Báru rádi, ještě navíc zjistí, že je to výtečná divadelní herečka. Což si mnozí třeba vůbec na to, na to nepomysleli, znají ji jako moderátorku, znají ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Seriálovou herečku ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ze seriálu, ano, ale, že je skutečně výtečná divadelní herečka, klobou dolů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak to je to nejblíž, co vás čeká a co máte třeba rozepsáno?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Mám rozepsaný scénář na film.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na film?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Celovečerní?

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
No, zatím toho nemám na celý večer napsáno tolik, ale, ale samozřejmě míním, míním tím celovečerní film, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to samozřejmě se nesmí prozrazovat, aby se to nezakřiklo ...

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, tak učiníme, ale poděkuju vám, Petře, za to, co jste nám tady dneska stihnul říct. Petr Strnad, režisér a scénárista byl dnes hostem Tandemu a já vám přeju samozřejmě, aby se vám dařilo.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Děkuju pěkně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Petr STRNAD, režisér, scénárista
--------------------
Nashle.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio