Pomník letců ve slezském Těrlicku připomíná tragédii, při které zahynuli nejlepší letci své doby

Pomník letců ve slezském Těrlicku
Pomník letců ve slezském Těrlicku

Ve slezské obci Těrlicko stojí pomník, který připomíná tragédii ze září roku 1932. Tvoří ho postava letce v nadživotní velikosti, který v pravé ruce drží ratolest vítězství a levou se opírá o vrtuli letadla. Pomník stojí na místě, kde se zřítila a zahynula slavná polská posádka, vítězové v té době největšího světového závodu.

Pilot Franciszek Žwirko a konstruktér Stanislaw Wigura se zapsali do dějin nejen polského, ale i světového letectva. Osud je svedl dohromady v roce 1929 ve Varšavském studentském aeroklubu. Čtyřiatřicetiletý Franciszek Žwirko byl v té době už známým a uznávaným polským letcem a instruktorem pilotáže. Stanislawu Wigurovi bylo tehdy 26 let a velmi slibně se vyvíjela jeho dráha konstruktéra lehkých sportovních letadel RWD.

Už v roce 1929 spolu letec Žwirko a mechanik Wigura absolvovali první úspěšný let kolem Evropy na RWD-2. Byl to tehdy první mezinárodní přelet letounu sestrojeného v Polsku. Později na letadlech série RWD slavili úspěchy ve všech polských závodech lehkých letounů. Nakonec zvítězili i v mezinárodním leteckém závodě „Challenge Internationale des Avions de Tourisme“.

Poprvé se závod Challenge konal v roce 1929 ve Francii. Vítězné Německo bylo pověřeno přípravou druhého ročníku závodu. Dvojice Žwirko-Wigura se Challenge v roce 1930 také zúčastnila, avšak kvůli vážné poruše motoru svého letounu RWD-4 musela závod přerušit. Opět tehdy zvítězila německá posádka.

Dalšího závodu Challenge 1932 se účastnila polská výprava znovu zastoupena posádkou Žwirko-Wigura. Tentokrát letěli na modelu RWD-6, který byl připraven speciálně pro tento závod. První body získali právě za výbavu a konstrukční řešení. Žwirko velmi úspěšně zvládl technické zkoušky na letišti v Berlíně. Pak RWD-6 úspěšně absolvoval evropský okružní let dlouhý 7 300 km a také finální zkoušku maximální rychlosti. V celkovém hodnocení pak Žwirko a Wigura porazili favorizované německé posádky a odnesli si zasloužené vítězství.

Vítěze letecké soutěže zasáhla silná bouře

Osudného dne 11. září 1932, necelé dva týdny po vítězství v Challenge, se jeho vítězové měli zúčastnit leteckého dne v Praze. Polská výprava odletěla už 10. září, Žwirko s Wigurou o den později odstartovali několik minut po šesté hodině ranní z varšavského letiště. Bohužel je v okolí Těrlicka překvapila prudká bouře. Vichřice ulomila letounu křídla a ten se následně zřítil na stromy v nedalekém lese. Oba letci na místě zahynuli.

Franciszek Žwirko (37 let) po sobě zanechal rodinu - ženu Agnieszku a dvouletého syna Henryka. Mladšího Stanislawa Wiguru (29 let) doma oplakávaly sestry a babička. První smuteční obřad se konal přímo v Těrlicku, v katolickém kostele nedaleko místa neštěstí. Pak byly ostatky letců převezeny speciálním vlakem do Varšavy. Tam své hrdiny v ulicích města doprovodilo na poslední cestu 200 tisíc lidí.

Výjimečnou polskou posádku připomíná dodnes přímo na místě tragédie v Těrlicku Pomník letců. Nahradil ten zcela původní, který byl během nacistické okupace zničen. V roce 1999 u příležitosti 770. výročí založení obce Těrlicko a 67. výročí leteckého neštěstí na kosteleckém kopci byl na Žwirkowisku vztyčen a posvěcen také žulový kříž – symbol pokory, odpuštění a naděje.