Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře v sobě ukrývá symboliku čísla pět
Jan Blažej Santini-Aichel, jeden z největších géniů světové architektury, za třiadvacet let tvůrčího života navrhl téměř stovku církevních i palácových staveb. Jeho tvorba se výrazně promítla do podoby nejen barokní Prahy, ale i mnoha dalších koutů naší země. Žďár nad Sázavou patří k nejznámějším z nich.
Santini vyrůstal v rodině italských přistěhovalců v Praze. Otec měl prosperující kamenickou dílnu, ale Jan ji nepřevzal. Svůj zájem orientoval k malířství a architektuře. Na studijní cestě po Itálii se učil u slavného architekta Francesca Borrominiho. Po návratu začal samostatně podnikat.
Znalci Santiniho architektury dobře znají poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené Hoře postavený ve 20. letech 18. století. Ukrývá v sobě symboliku čísla pět. Základ tvoří kostel ve tvaru pěticípé hvězdy, obklopený hřbitovem a ambity ve tvaru hvězdy deseticípé. Na hlavním oltáři je pět hvězd a pět andělů, což symbolizuje pět ran Kristových. Kostel na Zelené Hoře je dnes národní kulturní památkou zapsanou na seznam světového dědictví UNESCO.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka