Pravidla být viděn a dobře vidět platí po celý rok. Co by si měl cyklista obléct v zimě?

1. únor 2025

Zima neodradí ortodoxní cyklisty vyrazit do práce nebo na vyjížďku na kole. Co by měl mít v zimě každý cyklista na sobě a jak se o kola starat? 

„Zima není léto, kdy stačí kraťasy a tričko. Je třeba se pořádně obléci a nové materiály poskytují cyklistovi i dostatečný tepelný komfort,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Musíte být připraveni. Pojedete někam, začne sněžit, můžete se vracet na sněhu, který mezitím zmrzl, můžete jet po ledovce. Proto si musíte dávat velký pozor, jak pojedete a i na způsob jízdy.

Horší počasí, šero, tma, když se vracíte, je horší než v létě. Ale pravidla být viděn a také dobře vidět platí po celý rok. Důležité je mít jak na kole, tak na sobě reflexní prvky. Čím více, tím lépe. Důležité je také kvalitní osvětlení kola jak vpředu, tak vzadu. Můžete se zatoulat a vracet domů za tmy.

Zimní údržba

Sníh a mokro by až tak nevadilo. Co ale vadí, je sůl při zimních posypech. Sůl působí na chromové prvky kola, takže bez ošetření nemusí být kolo po zimě tak krásné jako v létě. Sůl se dostane všude. Dostane se do brzd, kotoučů, destiček, mezi ráfky, do gumiček. Proto je důležité mít kolo neustále čisté, včetně řetězu. Na řetěz padá bláto, špína. Musí se vytřít, namazat speciálními oleji. Údržba v zimě je daleko složitější a nesmí se podcenit.

Než v zimě vyjedete, měli byste mít jasno, kde jeho očistu budete po příjezdu dělat. Když po jízdě kolo umyjete ručně nebo wapkou, je to úplně optimální. Když tyto možnosti nemáte, nezbude nic jiného než vzít vlhký hadr a celé kolo očistit. Chromy, brzdy, písty, ráfky, řetěz.

U hydraulických brzd nezapomeňte na brzdovou kapalinu. Je lepší ji měnit minimálně jednou, ale lépe dvakrát do roka. Jinak by případná oprava byla složitější a dražší než výměna.

Seřízení kola

Řetěz a elektrokola

Nezapomeňte také na řetěz. Ten dostává v zimě více zabrat. Důležitá je jeho čistota a také ošetření kvalitními přípravky. Nezapomeňte na jeho možné vytažení. Když je vytažený, může zničit zadní převodové kolečko a oprava vyjde několikanásobně výše než jeho výměna, zejména u elektrokol.

U elektrokol zůstává jinak údržba prakticky stejná. Důležitá je péče o akumulátor. Tam je důležité, aby byl akumulátor stále nabitý. Nikdy kolo nenechávejte s vybitou baterií třeba měsíc v garáži. Je potřeba udržovat napětí v akumulátoru na správné úrovni. Prodloužíte tak životnost baterie.

Poslechněte si reportáž v našem Hobby magazínu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio