Robert Jíša - hudební skladatel

31. říjen 2014

Jan Rosák pozval do talk show Tandem hudebního skladatele Roberta Jíšu. Bavili se například o tom, jak komponoval třeba hudbu k filmu Steva Lichtaga Aldabra nebo Stolení Miroslava Zikmunda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Začíná Tandem. Dobrý den a dobrý poslech vám všem přeje Jan Rosák. Mého dnešního hosta zajímaly nejdříve hudební rozdíly mezi Evropou, Severní a Jižní Amerikou, později začal studovat i asijské, africké a australské vlivy na globální hudební jazyk a díky potápění v hlubinách různých oceánů objevoval třeba i akustiku pod vodní hladinou. Hostem Tandemu je dnes hudební skladatel Robert Jíša, vítám vás, dobrý den.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než se rozpovídáme, tak si pustíme písničku na úvod.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je hudební skladatel Robert Jíša, to už víte, ale jak se tak člověk stane hudebním skladatelem, jaké má dětství, co ho utváří, jestlipak dejme tomu tam byly nějaké vlivy, které vás k tomu směřovaly a nebo naopak jste se vzepřel třeba rodinné tradici? To už je na vás, tak povídejte.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Děkuji za slovo. Vlastně moje kariéra hudebního skladatele měla tři takové etapy. První byla, že jsem se narodil v hudební rodině, můj tatínek je hudebník, moje maminka byla taky hudebnice, takže se předpokládalo, že mám talent. To se naplnilo, nevím do jaké míry. Nicméně se předpokládalo, že se tomu prostě budu věnovat. Takže jsem chodil na piáno, musel jsem cvičit, učit se teorii a všechno, to byla první fáze. Druhá fáze bylo to vzepření se a ten protest, to znamená, že když tak jako se pomalinku začala blížit puberta, tak jsem se postavil na zadní a řekl jsem, že rozhodně hudba mě nezajímá, už jenom proto, že vidím, co dělá s mými rodiči a že bych nerad pokračoval v těchto trudných šlépějích. Takže jsem se začal věnovat technice, šel jsem na strojní průmyslovku a tam ovšem puberta vypukla naplno, tu a tam na strojní průmyslovce se objevují děvčata a tu mi přišlo k dobru to, že jsem byl schopen něco zabrnkat a že se může postavit hudební kapela a že děvčata na to reagují poněkud pozitivněji než plivání na podlahu. Takže jsme udělali kapelu, zase jsem se k tomu vrátil, takže to byla ta druhá fáze, začal jsem hrát na klávesy, potom jsem začal i skládat, nejdřív písničky a pak třeba i složitější věci. No a třetí fáze ta probíhá teď, kdy již na stará kolena není na výběr.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ono by na výběr bylo, ale když se to daří, tak by byla škoda jaksi to samozřejmě měnit. Jak se říká, neměnit ten vítězný tým. No, ale takhle jsme to vzali opravdu hodně hákem. Tu hudbu, předpokládám, jste se rozhodl jaksi povýšit tím, že jste ji začal studovat. A dokonce mám tady poznamenáno, že jste studoval i na slavné Barclay College. Je to tak?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Jo, je to tak. No vono to jako u asi u plno lidí, tak tam ta, ta naše revoluce v tom roce 89, jejíž vlastně výročí tedy bude, tak, tak ta změnila osudy plno lidí. Takže já třeba před revolucí jsem si myslel, že si tak jenom budeme hrát v nějaký skupině, teď jsme dělali ty zkoušky a, a oni se jak se nás tam ptali na marxismus-leninismus a, a za 200 korun jsme mohli hrát v Horní Bříze pár pěkných písniček pro tanec, ale potom vlastně po, po revoluci vůbec mě napadlo poprvé, že bych to moh zkusit vzít jako, jako řemeslo, jako svoji profesi a že bych moh skládat a přes různé peripetie jsem se dostal do Ameriky, kde jsem i udělal takovej jako projekt vlastně pro radost. Ten projekt ovšem nějakým zázrakem byl úspěšný, tady místní vydavatelství český ho vydalo, začalo to fungovat vlastně překvapivě dobře a já jsem najednou zjistil, že skoro jakoby pociťuji cosi jako špatné svědomí, že se mi daří, aniž bych měl vnitřní pocit, že to umím tak dobře, jak bych měl. No a tehdy mě napadlo, že asi bych se zpětně zase měl vrátit do školních škamen a protože bylo po té revoluci a Česko nám bylo malé, tak, tak jsem drze zkusil poslat přihlášku na, na věhlasnou Barclay, no a oni mě k překvapení asi všech, včetně mě, vzali. Takže, takže jsem tam jel a pár let jsem tam strávil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Musel jste něco asi prokázat, že vás vzali, protože jen tak by, třeba mě by tam nevzali, protože by nevěděli proč.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, tak pokud byste za sebou měl silného sponzora školy, tak by vás vzali ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle ahá?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Oni, oni jsou tam tolerantní, když jde, když, když to ..., ne, ale tak vážně. Jasně, je tam přijímací zkouška, ale aby to člověk moh zvládnout bez peněz, tak, tak musí být geniální, já jsem k tomu nějakou podporu finanční potřeboval, asi nejsem úplně geniální.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle byla písnička, nebo skladba s názvem /nesrozumitelné/, tedy Bez tebe, ale nebyla bez úspěchu, protože to byl vlastně ten projekt, který vás dostal na Barclay. Je to tak?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, jasně, no byl to takovej ten projekt, který odstartoval vlastně moje přesvědčení, že bych se měl věnovat hudbě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že už tam byly náznaky toho, co třeba děláte dneska, co je docela origiální, hudba proti nespavosti, hlasy vesmíru, relaxační hudba pro miminka, to mě hodně zaujalo teda, protože my máme teď malé vnuky, to je hudba, která by měla miminka uspávat, nebo nějak stimulovat k něčemu?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, ani, ani ne snad stimulovat, na to jsem se necítil, abych vymyslel, jak stimulovat miminka. Navíc my jsme měli před nedávnem ještě taky malinký miminko, teď už není tak malinký, ale myslím, že miminka jsou stimulovaná poměrně dost sama od sebe, takže spíš, účel byl spíš třeba uklidňovat takový ty neklidný miminka, takže vlastně ten projekt, ono jich bylo víc, ale, ale ten princip je takový, že na začátku je to takový velmi hravý a cinkají tam věcičky a teďka ty děťátka se na to naladí, protože jim to přijde zábavné a teď je tam ta zá..., ta, ta, ta zákeřná manipulace, že ono to cinká, cinká a trošku to cinká míň a trošku se tam začnou jakoby do toho vsouvat tak, takové jaksi uklidňující frekvence a miminko než si všimne, tak je lapeno to tenat meditace skoro a, a v nejlepším případě usíná, což na našem miminku fungovalo a údajně to funguje i na hromadě jiných miminek, takže asi je to model, který funguje, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, hudba proti nespavosti, hlasy vesmíru, relaxační hudba pro miminka, to všechno podle mého názoru jste nemohl jaksi vymýšlet jen tak od stolu, nebo vycucat si z prstu. Asi jste, předpokládám, musel mít nějaký, nějaký základ, buďto konzultaci s odborníkem, anebo jste něco vyčetl, aby, abyste věděli, jakým způsobem se k tomu postavit.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Vlastně tak to celý začalo ve chvíli, kdy nás seznámili v jednom nejmenovaném vydavatelství v té době ještě největším, nyní již asi ne úplně největším, kdy nás seznámili, mě seznámili s paní doktorkou Maškovou, což je vlastně terapeutka, taková šamanka a vlastně nám téměř přikázali, abychom udělali společně projekt, kdy ona by jaksi tím, tím hlasem, jak oni to umí, vyprávěla to, ten svůj příběh, nebo, jak bych to řek, to, tu, tu, ten terapeutický text a já bych to podkreslil hudbou a že jsou si jisti, že to bude úspěch. Takže jsme se seznámili, já jsem jí dal nějaké nápady hudby a ona řekla: milý Roberte, takhle ne. A, a třeba měsíc jsme se scházeli, než jsem pochopil vlastně, jak to asi zhruba funguje a od té doby spolupracujeme neustále a pak ještě potom mezi tím jsem byl na Barclay, kde taky jeden z těch oborů, já jsem studoval obor filmová hudba a pak ještě jsem si tam vzal pár přednášek muzikoterapie, takže tam jsem taky trošku pochytil pár takových fíglů a, ale vlastně nakonec vono, vono to není tak složitý. Vono jde o to, aby se člověk hlavně uklidnil tak nějak sám v sobě, než jde do toho skládání a když má tu náladu, v který je mu dobře a relaxuje, tak potom vlastně při troše štěstí a, a, a nějaké zručnosti z něj vypadne zase hudba, která tu relaxaci jako dokáže předat dál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže ta muzika není tak příliš jaksi až vypočítaná na efekt, ale spíš vychází z vás. To znamená, předpokládám, že tvoříte tu muziku, která má působit k relaxaci někoho jiného tak, že působí relaxačně na vás?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Samozřejmě v první řadě. A pak, pak je tam pár takových věcí, jako tempo třeba, ne, nemůže to být prostě rychle jako valčík, a některý tóniny trošku mají jako jiný efekt na, na tělo, co se týče vibrace v těle. Takže já nevím c-dur, ale to ví každý hudebník, že c-dur je odporná tónina, ale, ale, ale já, já nevím, třeba c-moll, nebo, nebo g-dur, nebo d-dur jsou, jsou takové tóniny, které fungují líp než jiné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S těma miminkama vám někdo radil taky?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ne, to jsem, to byl pokus-omyl na mém vlastním miminku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes hudební skladatel Robert Jíša. Má za sebou nejenom tu muziku, o které jsme tady mluvili před chvilkou, to znamená takovou tu relaxační muziku, nebo stimulační, ale také muziku, která stimuluje vlastně diváka filmu. Teď mám na mysli to, co jste vlastně také studoval v Barclay, to znamená filmovou muziku. To je asi podstata vaší práce v současné době. Nebo ne?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, ono se to mění a to bez ohledu na mojí vůli, nebo touhu, chvíli mě jaksi osud přinutí, abych se věnoval relaxační hudbě, ačkoliv se mi kolegové hudebníci smějí a já třeba celou dobu bych toužil dělat filmovou hudbu a pak najednou se něco stane a ze dne na den mám několikaleté období, kdy jsou zakázky a kdy můžu dělat filmovou hudbu, tak to období je teď. A já jsem za něj vděčný, protože vlastně to je to, po čem jsem toužil vždycky úplně nejvíc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Která věc je teď z posledních, já bych asi, dejme tomu, navrhnul Století Miroslava Zikmunda, protože ...

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je film, který Petr Horký nedávno uvedl, jste spolupracoval. Čím jste se inspiroval třeba zrovna práci na filmu o tomto našem snad nejslavnějším cestovateli?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, částečně z mých vlastních skromných cest, protože bylo období těch 90. let, kdy jsme s přáteli cestovali jak zjednaní a kdo nebyl aspoň třikrát v roce na jiném kontinentu, tak byl vlastně byl úplně mimo a ono to tehdy i šlo, protože ty věci byly levné a, a já neměl žádnou pravidelnou práci, takže, takže tu Srí Lanka, tu Amerika Jižní, tu támhle to, to bylo velmi pěkné, ale tak člověk přitom jakoby načichne tím, tou drogou toho cestování a já zase jako muzikant, který i třeba při každý tý cestě jsem natáčel růz..., různé zvuky a, a dával dohromady nápady z těch lokálních hudeb tam, kde jsem ce..., cestoval, tak vlastně jsem z tohohle, z týhle historie moh i čerpat, co se týče Století Miroslava Zikmunda, že přeci jenom jsem tam měl nějaké nápady, když ten film se odvíjel zrovna Srí Lance, vzpomněl jsem si, jak jsem byl na Srí Lance, vzpomněl jsem si, co jsem tam natočil, v archivu jsem něco našel, dělalo se to hned líp, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když jste dělal ovšem třeba muziku k filmu Steve Lichtaga o Aldabře, tak to jste se taky inspiroval tou akustikou pod tou vodní hladinou?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, tak vona ta Aldabra ještě pořád, pořád je to ještě ohromný boj a Aldabra je ještě úplně není ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není hotová ještě?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Vona je hotová, ale ještě není, ještě nemá svého definitivního distributora, je to, je to, je to vyčerpávající boj teda i pro mě, který ho nebojuje osobně, tak ty, ty vlny, které tam probíhají, že v pátek už je to hotové a už, už to jdeme jenom domasterovat a v pondělí, tak se to všechno ruší, čekejte a to je pořád dokola, ale Aldabra, Aldabra je pod vodou asi z jedné třetin, možná dokonce i míň, čtvrtina, třetina, něco takového, řekněme ze dvou pětin a zbytek, nebo teda vlastně to hlavní se odehrává nad vodou, takže moje zkušenost s podvodní akustiky se sice uplatnila, ale vlastně většina toho filmu se odehrává nad vodou, tam jsou v hlavní, v hlavní roli jsou ty, ty obrovské želvy a, a další zvířata vlastně většinou spíš nadvodní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale když jste dělal ty fáze pod vodou, tak to jste využíval něčeho, co jste pod vodou natočil, nebo jste to jaksi skládal ala?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ne, no, tak já už jsem udělal totiž tolik podvodních filmů a ani bych to nespočítal, že, že už o tom ani moc nepřejemjšlím. Jak je to pod vodou, tak to je jednoduchý, prostě vemu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ono, voni to jsou takový ty kýče, takový ty, ty, ty, takový ty klišé prostě, který ale fungují, že prostě arped, že jo v harfách, smyčce, to, to, to mám vcelku hned, ale, ale vzhledem k tomu, že ten film není jako experimentální, Aldabra je vlastně rodinný film, který by měl se jako trefit do, do vkusu jak rodičů, tak i třeba dětí větších a tak, tak, tak jsem moc nevymýšlel něja..., nějak, nějaké nesmyly a experimenty, které by mě třeba i bavily, ale spíš jsem se to snažil udělat takovým tím hollywoodským tradičním stylem, rozmáchlé hudby, která hraje na city.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem docela zvědav, koho si muzikant vybere ze svých kolegů jako muziku na přání. To, respektive písničku na přání, protože taková je naše rubrika a tu pochopitelně dostává k dispozici i Robert Jíša, můj dnešní host, hudební skladatel a možná budete hodně překvapeni teď.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Tak já jako hudební skladatel moc oblíbených hudebních skladatelů nemám, protože nejlepší jsem sám. Ale, ale ne, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mě překvapuje.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ale samozřejmě, že, že pár muzikantů úplně zbožňuju a jedním z nich je Peter Gabriel a vlastně, co je na tom možná i zajímavé je to, že na hudbě k tomu filmu Aldabra, o které jsme se bavili, spolupracoval i Peter Gabriel, tam jsme se vlastně potkali poprvé a doufám, že ne naposledy v životě, takže já bych si přál Petera Gabriela.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přímo jste se potkali jaksi fyzicky?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Přes prostředníky jsme se potkali, ale já jsem si to do svého mozku založil tak, že jsme prostě spolupracovali a že už jsme kámoši.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co se vám na něm líbí zrovna?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Mně se líbil už úplně od dětství. Mně se líbil od desky So, teda pak jsem našel i jeho předchozí desky a Genesis, ale, ale mně se od něj líbí všechno, co dělá a je i filmový věci, Poslední pokušení Krista, nádhernej soundtrack, mně se od něj líbí vlastně úplně všechno.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dozpíval nám Peter Gabriel, dokonce ještě s Kate Bushovou ...

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Hm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano? To byl takový bonus od našeho hosta ...

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ona, ona je teda taky skvělá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je fantastická, jak říkám bonus od Roberta Jíši. Ale teď už je to zase na vás a na vaší muzice, respektive na povídání o vaší muzice. Kromě té spousty filmů, které kdybych tady teď chtěl vypočítávat, tak by mi to zabralo opravdu hodně času, ale možná, že vy byste třeba chtěl pár takových titulů vypíchnout, na které jste obzvlášť pyšný.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Jenom jeden, teda, ať nezdržuji ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Kromě Aldabry, která je bezvadná a kromě Století Miroslava Zikmunda, kde teda ještě s Radůzou, jo, aby, aby náhodou to nezapadlo, já jsem nedělal hudbu zdaleka sám, tam, tam plno, plno hudby a Radůza tam má hromadu hudby a ta je výborná, tak teď je takový moje aktuální téma, na které jsem velmi pyšný, a to je nepálský film, jeden z prvních celovečerních naprosto velikých nepálských filmů Suntali, který měl premiéru před 14 dny v Jižní Korei, na velkém festivalu filmovém a to je, myslím ohromný úlet a protože ten film s poved, je to komedie navíc, moje první vlastně veliká komedie ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepálská komedie?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Nepálská komedie. Ale je opravdu vtipná ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O čem je?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Je o tom, kterak mladý jinoch se zamiloval do mladé slečny, měli nějaké problémy, slečna utekla z vesnice, odehrává se to v nepálské vesnici a ona utekla z té vesnice, uplynul rok, či dva, ten chlapec mezi tím, díky tomu, díky těm vztahům v té vesnici, ty, ty matky a tchýně a tak, tak je nucenu se zn..., se oženit s jinou slečnou a do toho se ovšem vrací tato původní famme fatale, ta jeho největší láska, se vrací do té vesnice, ovšem s nějakým kriminálníkem, nikdo neví, kdo to je, jestli to jsou manželé, nebo ne. Teď chlapec, který má před svatbou, to všechno se odehrává v tý, v tý krásný scenérii nepálský, tak, tak on úplně perplex, protože ta jeho láska vlastně se vrátila, do toho ta nešťastná slečna, která se jaksi má vdávat a teď vidí, že z toho možná zřejmě nic nebude a, a od toho se odvíjí takový jako velmi bizarní příběh, je to strašně vtipný a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakže se to jmenuje?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Suntali ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Suntali. To abychom, když na to narazíme, abychom věděli, že, že máme doporučení od Roberta Jíši.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Já myslím, že ten film bude úspěšný, nevím sice jak v Čechách, protože pro nás je to velká exotika, ale tam, kde mají jako nějakou indickou minoritu velkou, do, do, jako já si to maluju tak, že třeba v Anglii by to moh bejt velkej hit ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bude nával, bude nával, určitě.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to už není daleko k muzice, kterou skládáte pro divadlo. Mám tady pár tipů, činohra Jak uvařit žábu, anebo baletní představení dokonce jste udělal Tanec pralesa.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Tanec z pralesa. S Vítkem Pokorným, což je známá figura ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dramaturgem televizním?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
S dramaturgem televizním Vítkem Pokorným, kdysi, jak se mu říkalo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velryba.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Velryba, ano, ano, ano, tak my, my jsme, my se známe taky asi 30 let, tak, tak on, to už je, to už je nějaký rok, tak on přišel za mnou s tím, že pražská taneční konzervatoř, že, že prostě oni, oni chtějí udělat velké takové vlastně absolventské představení, pro svo..., pro svoje, pro svoje studenty a jestli bychom neudělali hodinový balet. Tak, tak jsme ho udělali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On udělal jaksi libreto?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
On napsal libreto a musím říct, že ho napsal krásně, on má takovou zvláštní poetiku a pokud tam můžou být ufoni a různá podivná, podivné bytosti, tak, tak on se úplně uvolní, najednou přestane uvažovat v rámci estrády ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On dostal ufony do pralesa¨?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ufony dostal do pralesa, indiáni to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je úžasný.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Sledovali mezi sebou, různě si povídali, je to, je, je to krásný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste pojal vy tu muziku?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, ja..., jako takový hybrid mezi artrockem 80. let, alá Peter Gabriel a etnickou hudbou, kterou jsem měl naposlouchanou z Amazonie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já jsem si říkal, že něco z té Amazonie asi tam zazní. No, tak k té činohře, Jak uvařit žábu, se třeba ještě za chvilku dostanem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Skladatel Robert Jíša, který je dnes hostem Tandemu, tvoří na takových větších plochách, čili my jsme mohli i z téhle té skladby dát jenom ukázku, protože jinak bychom tady pořád jenom hráli, což by nebylo tak marné, ale posluchači se chtějí dovědět něco taky o vás a vaší muzice. Z čeho to bylo? Zkuste nám to specifikovat.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
To byla část Lacrimosa, vlastně z mojí zatím asi největší skladby, Hlasy světla, svým způsobem jsou to variace na Requiem, která měla premiéru před rokem, skoro přesně, v kostele svatého Šimona a Judy v Praze a je to můj nejoblíbenější zatím projekt, jestli to člověk může říct o svých projektech, že, že má nějaký nejoblíbenější, s kterým mi pomáhala hromada lidí a hlavně bych vypíchnul v první řadě Boni Pueri, což je slavný sbor chlapecký ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chlapecký, ano.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
To jsou hvězdy, myslím, úplně světového kalibru, takže oni byli ještě s Christinou Johnston, což je slavná sopranistka taky teďka už největší hvězdy díky, kterým by to vůbec, vůbec nešlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, Boni Pueri, ty jsou známy nejenom z vystupování třeba s Lucií Bílou, ale, ale i sólových věcí a dnes jste slyšeli i ve skladbě Roberta Jíši. No, co v podstatě v současné době nejvíc vás zaměstnává?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, zaměstnává mě vlastně ta Aldabra nejvíc. Protože Suntali, jak jsme řekli, to, to, to je zdravě ukončeno a žije si to svým životem, ale vlastně s tou Aldabrou neustále bojujeme, aby se dostala do nejpečlivějších a nejhodnějších a zároveň největších rukou, takže teď nějak se dokončuje už asi několik měsíců, ale nicméně snad už je to úplně na spadnutí jednání s, tedy s Disney distribuci, tak, takže tam, tam je potřeba tomu trošku tomu pomáhat a sna..., snažit se to podpořit a s tím, že v momentě, kdy si velcí kluci plácnou, tak ještě budeme dotáčet nějaké věci s orchestrem a je, je na tom ještě trošku práce, aby to bylo úplně, aby to mohlo jít úplně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bude celovečerní film prostě.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Steve Lichtag nám tady o tom vyprávěl, že se to natáčelo taky v velice exotickém prostředí, byl jste tam taky přítomen?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Já jsem tam nebyl, ani jsem si nebyl jist, jestli tam chci. Protože oni tam nemají vodu, oni tam nemají nic, plavili se tam několik dní, nebo týdnů dokonce snad na lodi. Já, já, já trošku trpím mořskou nemocí, takže sice to přežiju, ale být, být týden na lodi jenom proto, abych se dostal někam, kde není voda a je tam vedro a není tam vlastně nic a je potřeba tam hlavně pracovat, makat, že jo, oni, oni si to oddřeli to natáčení v poměrně, myslím, tvrdých podmínkách, tak já se s radostí jaksi přijal to, že mě nikdo nepozval.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Možná mě teď Robert Jíša, hudební skladatel, který je hostem Tandemu, opraví, ale máte za sebou 22 CD, nebo už přibylo zase něco?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Já, já si sám nejsem úplně jistý. Je jich minimálně 22, maximálně 23, nevím kolik jich je přesně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mezi nimi některé dosáhly dokonce ocenění "platinová deska" A jedna z nich je deska Pět Tibeťanů a to ..., vy se usmíváte, že, že to je taková docela zvláštní věc. Viďte?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, tak je to paradox, když jsme před chvílí poslouchali Hlasy světla, což je obrovská kompozice o 7 částech, hodinová, kde, kde probíhají vše..., všelijaké z muzikologického hlediska lumpárny a proti tomu Pět Tibeťanů, což je jaksi skladba o jednom jediném tónu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně jenom jeden jediný tón?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Je tam jeden jediný tón, vlastně to vzniklo jako taková menší provokace, kterou jsem chtěl vyvolat diskusi s jedním hudebním vydavatelstvím o naší vzájemné budoucnosti naší, nebo u budoucnosti naší spolupráce. Myslel jsem si, že když jim dám projekt o jednom jediném tónu, že se to povede. To se povedlo. Řekli mi, ať už jim dám pokoj a jenomže můj, můj, můj nejlepší kamarád tehdy, který byl vlastníkem taky vydavatelství menšího, bohužel už není mez námi, Kristian Kotarac, budiž ti země lehká, kamaráde, tak on tehdy vymyslel, že pojďme to tedy, já to vydám. A já jsem mu říkal, no, tak to seš blázen. Nicméně on to skutečně vydal, respektive tu licenci vlastně přeprodal jinému vydavateli a ten tohoto CD prodal, prosím pěkně 90 tisíc kusů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
90 tisíc kusů CD s jedním tónem?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Před pár lety, ne v 90. letech, ale před pár lety.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je neuvěřitelný ...

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak já teda, jak jste tak o tom promluvil, já bych si to koupil asi taky, protože to je, to je fór.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Naštěstí už nejsou, jsou vyprodaná i, i vydavatelům, kteří jich prodají 90 tisíc kusů, už jim to začalo lézt taky na nervy, takže řekli: Stačí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo. Víte, co ještě chybí k tomu, abyste dodal, který tón to je?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Tuším, že je to tón G.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? A na co je hraný tam?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
No, je vlastně on, on je to, jsou to takové variace na ty, na ty mnišské zpěvy zase z Tibetu a z Nepálu, takže je to zpíváno, jsou tam, tu a tam tam zazní zvonek, nebo gong, jo, ne..., není to, že by to, že by housle držely jen jeden tón. To, to by se dalo používat jako, nějaká, nějaká zbraň ve válce, ale to, to, to, tenhle ten projekt je v relativně příjemný poslouchání a je to věc meditační, nicméně je prostě hodina jednoho tónu, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jednoho tónu G. Aha. Jak se to jmenuje to CD?

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
To CD?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Pět Tibeťanů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, Pět Tibeťanů. No, no, no ...

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
A proto, proto zřejmě se ho prodalo tolik, protože to je krásnej název.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je nádhernej název. Vidíte, název prodává, abychom nekřivdili Robertu Jíšovi, tak u něj prodává samozřejmě především jeho muzika, o které jsme si dneska také povídali. A já vám moc děkuju. Přeju samozřejmě hodně úspěchů, a to v práci, kterou děláte i té, která je před vámi.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Já moc děkuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ať se daří a na shledanou.

Robert JÍŠA, hudební skladatel
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio