Tomáš Vorel st. a Tomáš Vorel ml., režisér a herec

16. říjen 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tomáš Vorel st. a Tomáš Vorel ml., režisér a herec

Jan Rosáka pozval do Tandemu režiséra Tomáše Vorla st. a jeho syna herce Tomáše Vorla ml. Dozvěděli jste se například, s jakými pocity pustil do světa nový film "Cesta do lesa", kdo nazpíval úvodní hudbu nebo zavzpomínali na úspěšný film Gympl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači. Z Tandemu vás opět všechny zdraví Jan Rosák. Teď je tady se mnou ve studiu otec a syn. Tak si uvědomuju, schází už jenom duch svatý, aby byli hezká svatá trojice. Ne, ne, zcela vážně. Otec a syn jsou tady opravdu. Skoro bych řekl, že jsou z jednoho hnízda. Slyšeli jste dobře. Orlího hnízda nebo spíš Vorlího, protože hosty Tandemu jsou dnes režisér a scénárista Tomáš Vorel a jeho syn, herec Tomáš Vorel mladší. Vítám vás, pánové, oba. Dobrý den.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Dobrý den.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Dobrý den všem posluchačům.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Duch svatý mezi námi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, já ho tam úplně vidím. Samozřejmě vás vítám. Než nám prozradíte oba něco ze svého osobního i profesního života a samozřejmě i o vašem posledním filmu, tak si dáme čas na rozmyšlenou. Vyplní ho, jak už je v rádiu zvykem, písnička. Ale i pří se příliš od vás nevzdálíme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to byla písnička s názvem Matko Země, píseň určitě netypická, zvláštní. Ale takové jsou všechny filmy mého dnešního hosta, režiséra Tomáše Vorla. Tahle ta písnička je z posledního filmu Cesta do lesa. Kdo to zpíval vlastně?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
To zpívá Hanák, Anna Lihartová a Bára Němcová a sbor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekl bych, aktéři toho filmu.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Přímo aktéři toho filmu. Ta píseň je netypická. Tak já mám vždycky problém vždycky, když chci prosadit nějakou písničku ze svýho filmu, tak mi vždycky v každým rozhlase řeknou, pane Vorel, ta písnička je mimo formát našeho rádia. A to mi říkají ve všech rádiích. Takže já jsem zatím žádnou písničku do rádia neprosadil, ale tahle se možná prosadí tady u vás, že jo?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě. Už se prosadila právě. Ale my se samozřejmě k filmu Cesta do lesa dostaneme, ale protože jste vlastně poprvé oba dva pánové Vorlové u mě, v mém Tandemu, tak si musíme trošičku probrat vaše curicullum vitae. Začneme tedy u otce, Tomáše Vorla staršího. Kde jste se narodil? Zkuste si zavzpomínat.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, to je problém s mou pamětí. Já jsem z Bráníka, Praha, tam jsem se narodil. Asi v porodnici podolský, to nevím přesně, to se musím zeptat matky, v roce 57. Já jsem ten slavnej padesátej sedmej, jako je Hanák, Vávra, Šteindler, Nohavica.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste všichni stejný ročník?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ne, Nohavica je starší. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vypadá starší.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Padesátej sedmej, slavnej padesátej sedmej. V Bráníku jsem vyrůstal, tam jsem i poznal Davida Vávru a Divadlo Sklep. Tam vlastně jsem poznal i Polívku v Divadle pantomimy a tam jsem poznal i Divadlo Járy Cimrmana, což bylo taky v Bránický. Takže kolem tý Bránický ulice, Bráník a Dobeška, tam se všecko vodehrávalo, celý to kulturní dění.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jenom kousek do kopce Dobeška, že jo, z Bráníka.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, tam bylo právě Divadlo Sklep u Davida Vávry ve sklepě. Takže to všecko začalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste byl úplně od samého začátku Sklepa u toho?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ano, ano, já jsem od samého začátku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je docela logické, že držíte spolu, protože když se něco daří, tak je škoda to zpřetrhat a nepokračovat v tom, co si budem povídat.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, tak někteří vyčítají, že už ten sklep je takovej kostnatej a kamennej, že jo. Ale já teda ve Sklepě už nehraju, já už jsem přešel jenom na tu kinematografii, protože obojí se to nedalo stihnout, to je hrozně náročný. Jestli jste hrál, asi hrajete, že jo, tak furt jezdíte někam a furt měníte ty kulturní domy a ty štace, to je jako vopravdu vysilující. A ještě do toho shánět peníze na film a ještě psát scénáře. Bylo toho moc na mě, takže já jsem ze Sklepa vystoupil asi před 50,60 lety. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A rozhodl jste se vstoupit z jedné nejisté dráhy na druhou nejistou dráhu filmového tvůrce. Jste absolvoval DAMU. V kterém roce? FAMU, pardon.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Měl jsem FAMU. Absolvoval jsem, to taky přesně už nevím. Ale, počkejte, Pražská pětka měla premiéru 89, takže v tom roce jsem absolvoval. Já jsem vlastně absolvoval a zároveň jsem točil celovečerák už. To bylo taky kuriózní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo vážně v tom samém roce, jo?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, to bylo ten samej rok.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pražská pětka.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Pražská pětka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. A Tomáš mladší do toho naskočil tedy až v roce, jestli se nepletu, no, ne už v Pražský pětce jste se trošičku objevil, ne?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, tak to byla moje první role. Trvala tři vteřiny? Ale byl jsem na ní hrdej ve svý době.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bodejť by ne. Jste byl ve slavným filmu.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
No a pak už to tak stoupalo. Taťka, aby mě viděl, taky proto, že furt jezdil po těch divadlech a točil a neměl čas, tak aby mě viděl, tak mě začal obsazovat do svých filmů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Spojil příjemné s užitečným takříkajíc.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, my se samozřejmě k tomu dostaneme ještě mnohem blíž, nejenom takhle letem světem, ale až po další písni.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bylo by zvláštní, kdybychom si okomentovali, oglosovali něco jiného než právě proběhlou, tedy před pár dny, premiéru zbrusu nového filmu obou mých dnešních hostů, režiséra a scénáristy a také herce, obou Tomáš Vorlů Cesta do lesa. Film, který jste teď právě dokončili, čili pouštíte do světa svoje dílo, své dítě. S jakými pocity? Tomáši starší.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, to jste řekl přesně to dítě, to já taky přirovnávám k dítěti, že prostě ty filmy vopravdu člověk, jak se tomu říká, oplodní, ten začátek, ta myšlenka, to je oplodnění.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Počne. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Počne a pak prostě se to natočí a shání na to prostředky, aby to dítě žilo a začalo chodit, aby ho lidi viděli, aby ho měli rádi, aby ho obdivovali. A pak přijdou kritici, který vám řeknou, že to dítě je hnusný, že má hrb a že na jedno voko nevidí a že kulhá a úplně vám to dítě pomluvějí a diváci pak chodějí a kopou do toho dítěte a strkají do něj a chovají se k němu nepěkně. Takže režisér, otec toho filmu, má pak strašný traumata a třeba po filmu Kamenný most, což je před 20 lety, jsem se chtěl oběsit, protože kritici ho úplně strhali a diváci na něj nechodili. A vod tý doby už jsem si řekl, že kritiky nebudu číst a nečtu je. A na to, jestli na to jdou diváci, taky zas tak úplně nedám, i když jsem rád, že jo, já to dělám pro lidi ten film. Takže je to dítě a bolí to hrozně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, bolí to, bolí to, ale tak pustil jste ho do světa určitě s nejlepšími úmysly a s očekáváním, že se líbit bude, protože, co si budem povídat, vám se líbí samozřejmě, jinak byste ho nenatočil, že jo.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Já myslím, že Cesta do lesa je takové veselé dítě, takové zpěvné dítě, hezké dítě. Je to film hodně o přírodě, o lidech v přírodě, o lese, o polích. Je to taková oslava až české krajiny. Takže si myslím, že tohle dítě se bude lidem líbit a divákům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě se nebudete divit, když to budou lidi považovat za takové kvazi pokračování Cesty z města, že jo. Je to tak?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Je to tak, my to tam máme i napsaný, že to je volné pokračování Cesty z města. Hrajou tam úplně ty samý lidi a jako jejich ještě děti, ještě generace.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co se změnilo proti té době?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, proti té době se změnilo, že teda Hanák se svojí ženou Markétou už bydlejí na vesnici a pracujou na svým záhonku, pomáhají v lese, ale mají prostě nezbednou dceru Aninu, kterou hraje Anča Linhartová. No a rodina zemědělce Papoše, kterýho hraje Polívka s Evou Holubovou, mají syna Ludvu, což představuje tady můj syn, a ten zase chce žít v lese na hájence a pracuje v lese jako adjunkt, revírník.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A von už je takovej jako, řekl bych, jaksi sofistikovanější hajnej, že jo. Vystudovanej. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Vystudovanej, vysoká škola lesnická. No a ten vlastně pro ten les pracuje, že jo. A ta Anina, to je takovej jako divokej živel, ta po tom lese pobíhá, do školy moc nechodí a je vegetariánka a je proti myslivcům a proti kácení stromů a proti chemii. Takže tam je vlastně takovej ten základní konflikt toho tradičního lesáctví a týhle tý takový tý ekologický, a to právě ztělesňujou tito dva mladí. Takže se ten děj přesouvá trošku na tu mladší generaci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že významný posun taky v tom je ten, že jste ušetřili trošičku za maskérky, protože Tomáš Hanák už má přirozený šediny, že jo.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Tomáš Hanák má přirozený šediny, ale zase Bolek Polívka má třeba takové přirozené zčervenání obličeje, takže tam zase toho pudru muselo bejt víc. Takže se vlastně neušetřilo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mít v Tandemu takovou příležitost, že proti mně sedí otec se synem a navíc oba dva kumštýři, oba dva filmaři, navíc jeden je režisér a scénárista, druhý herec, tak to pochopitelně jaksi svádí přímo k tomu, já toho využiju a hned taky tomu podlehnu, pokušení zeptat, jak se vám spolu jaksi pracuje. To znamená, jak se vám, Tomáši mladší, poslouchá táta jako režisér? A naopak, Tomáši starší, jak se vám režíruje syn, kdybyste mu třeba nejradši třeba dal za ucho? Takhle vychováváte někdy taky? A přitom to nemůžete.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Já moc nevychovávám, já jsem se rozvedl. Právě, když jsem točil Pražskou pětku, tak jsem neměl čas na svojí ženu a na svého syna a pak jsem hned točil Kouř a pak další film. Takže, já jsem tím filmem tak posedlej, že vlastně ta rodina se rozpadla a žena se synem se odstěhovali na vesnici do Slavonic, takže jsme se vlastně skoro nevídali. Takže potom se syn přestěhoval nazpátek do Prahy, do Bráníka, kde já bydlím, kvůli škole, takže jsme se trošku víc vídali. Nicméně, abych ho viděl častěji, tak právě proto jsem ho začal obsazovat do těch rolí. Takže já ho vidím v podstatě jako při zkouškách kamerovejch anebo při natáčení nebo tady u vás, když jsme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebo tady. Díky mně jste se.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, zase jsme se viděli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je příjemné. Ale to, když jste si takhle vzácní, tak to vás ani napadne, abyste mu dával za ucho. Navíc Tomáš je určitě hodnej kluk. Co?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Já jsem samozřejmě hodnej. Tam jde vo to, že my vlastně, jak s tátou točíme ty filmy už vod mejch dvou let, tak nás se spoustu lidí ptá, jak se nám spolupracuje. Vono vlastně to snad ani není spolupráce, my tak jako žijem spolu a jsme, tak je už jedno, jestli jsme na place nebo doma nebo na večeři.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale je to tak trošku.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Je to tak přirozená věc, že to ani nevnímám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to trošku jiný, než kdybyste točil s indiferentním, cizím režisérem, když točíte s tátou? Berete ho jako rejžu nebo spíš jako kámoše?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
No, já jsem nikdy s žádným jiným režisérem netočil. Možná jeden videoklip, ale to není kamarád, to není úplně k porovnání.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
A von ti nikdo nic nenabídl zatím?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Ne. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď trochu to je výzva malinko.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Já se tím neživím, já nejsem herec.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste teda, když nejste herec?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Já mám vystudovanou ekonomku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A živíte se tou ekonomkou?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Tak živím se filmem, i když nejsem herec, ale zároveň i tou ekonomkou, tou ekonomií.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prozraďte, co děláte?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Já teďkon se snažím, jsou to takový první pokusy, ve firmě, která se zabývá společenskou odpovědností firem a snažíme se tady vytvořit nějaký model takový, abychom dokázali firmy přesvědčit, že společenská odpovědnost není jenom jednou za rok rozházet prachy mezi neziskovky, udělat si fotky, ale dělat to trošku sofistikovaněji, trošku lépe, trošku, řekněme, programově.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Daří se to?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
To je, já bych řekl, že to je úplně novej model, takovej spíš severskej, německej, kde už to jakžtakž funguje. U nás jsou to takový první jednohubky. Ale myslím si, že pokud naše firmy chtějí bejt konkurenceschopný, tak se tomu nemůžou ubránit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Musejí na to slyšet asi, že jo.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
To jsou věty, kterým já vůbec nerozuměl třeba například.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak já jsem se snažil. Doufám, že trošku jo.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Já jsem z toho nechtěl udělat ekonomické vysílání.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Hele, ty bys měl asi s tím Klausem tady sedět.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Ale já můžu mluvit i vo filmu, já to mám 50 na 50.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si nejsem tak úplně jistej, jestli by zrovna pan prezident slyšel na tu odpovědnost těch firem. Ale to je samozřejmě úplně o něčem jiném. My si dneska budeme především s pány Vorly povídat o filmu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už několikrát jsem byl v pozici, kdy proti mně seděli dva mí hosté v Tandemu. Přestože jsme Tandem, tak jsme vlastně takové trojkolo. A vždycky se svým způsobem na klasikovi českého humoru nějak shodli. Tak copak Tomáš Vorel starší a Tomáš Vorel mladší? Koho máte rád a koho máte rád vy?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, mně se vždycky ptají, kdo mě jako z komiků nejvíc ovlivnil. Já říkám, že to byl nejdřív Spejbl a Hurvínek v dětství, potom Felix Holzman a potom Luděk Sobota.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velice hezké trojhvězdí, dalo by se říct. Z toho se něco už dá vybrat. Teď schválně, jestli uděláme průsečík s Tomášem mladším.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Tak já mám rád humor z filmů pana Lipského.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte Oldřicha Lipskýho, jako režiséra?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Ano, ano. A pak mám rád pana Kaisera s Lábusem, to je, myslím, takovej pěknej příklad za všechny. A do třetice bych řekl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď čekám na ten průsečík teda.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Myslím, že Tomáš Hanák dělá docela dobrej humor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo mimochodem, Tomáš Hanák ještě s Jirkou Macháčkem když dělávali takové to rádio Limonádový Joe, tak to byla taková legrace, kdy mně tekly slzy za volantem z očí smíchy a málem jsem havaroval. No, to bychom si klidně mohli dát, kdybychom to měli, ale my to nemáme. Tak já bych navrhoval, protože jsem tady ten třetí do party, co toho Sobotu? Budete, Tomáši mladší, souhlasit?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Určitě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Luděk Sobota. Úžasnej. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, to je mistr.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mistr. Pojďte si to dokázat.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tomáš Vorel starší, Tomáš Vorel mladší, oba dva jsou filmaři, oba dva jsou lidé, kteří mají film v podstatě v popisu práce. Tedy víc otec než syn, ale už máte něco společného za sebou. Začínali jste tedy Pražskou pětkou, tedy jako myslím ta vaše spolupráce, že jo. Ale teď máte za sebou třeba kromě Cesty do lesa, o které jsme si už povídali, taky třeba Gympl, že jo. Vzpomínáte na to rádi, na Gympl? To byl přece úspěch, ne?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Gympl byla veliká legrace. Hlavně jsme byli mladý s Jirkou Mádlem a bylo to takový živočišný, vtipný. Jezdili jsme pak s tím po Čechách, mělo to velkej úspěch. Takže vlastně tam se sešlo strašně moc příjemnejch věcí naráz.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dokonce se říká, já nevím, jestli s tím budete souhlasit, Tomáši, že prej jste se potom stal idolem dívčích srdcí.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
No, vod určitý věkový skupiny ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zaznamenal jste takovej jako?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Od padesáti nahoru, no.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Pro dámy v neproduktivním věku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně, jo? Já myslel, že i ty mladší, že po vás.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
No, ne. Myslím do těch 18, to byly ty mladší a pak ty starší, kterejm jsem přišel roztomilej.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Při autogramiádách to bylo asi takhle. Jirka Mádl měl dvěstěmetrovou frontu fanynek, tady junior měl asi desetimetrovou, no a já měl asi metrovou. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky dobrý. Tam se vejdou tři minimálně do metru.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ale Gympl byl můj nejúspěšnější film a jsem to vůbec nečekal, že vlastně na takovej až jako protispolečenskej film přijde tolik lidí. A bylo to taky jako vlastně inspirace z našeho gymplu v Ohradní, kde jsem já studoval, kterej studoval junior, kterej studovala Holubová, kterej studoval David Vávra. Takže je to taky spojený hodně s tím místem Prahy 4. A to graffiti vlastně poprvé se objevilo v Bráníku, kde my bydlíme. Takže tam jsem poprvý viděl ty záhadný malby, co to je. Jsem nevěděl vůbec, jestli to je nějakej protistátní symbol nebo co. A pak jsem se k tomu postupně dostal. Takže ten Gympl byl tak hodně z našeho srdci a z naší čtvrti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nestal se náhodou kultovním filmem právě těchhle těch sprejerů Gympl trošku?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
To samozřejmě taky, to mi mnohý vyčítali. Dokonce jeden divák mi řekl, že by mě měli zavřít, že jsem propagátor graffiti. A já jsem mu říkal to, co říkám, že prostě některé graffiti je daleko hezčí než většina billboardů a reklamních ploch a že to hyzdí to město míň než ty reklamy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Některý určitě, máte stoprocentní pravdu. Ale musím se teď trošičku malinko utrousit, že štvou mě ti, kteří se jenom podepisujou, protože to je jména hloupých na všech sloupích. Ale když je to opravdu jaksi kvalitní malba, kresba, tak nic proti tomu. Úžasný. Nechtěl jsem si povídat o graffiti, chtěl jsem si povídat o Gymplu jako takovým. Mám takový pocit, že jste dokonce vy tím vytáhnul takový zvláštní, nový fenomén na světlo boží. Nemáte pocit, že se pak rozjely různý televizní seriály vo školách, vo gymplech, vo základkách a tak po Gymplu?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Vo tom mi ani nemluvte. Mě volala před rokem nějaká paní z Novy, že píše seriál a že chce, aby se jmenoval Gympl, jestli s tím souhlasím. A já jsem jí řekl, to, když píšete, tak si snad vymyslíte něco originálního, ne? Nemusíte kopírovat náš film. A vona no, dobře, no. Tak jsem si myslel, že to pochopila. Teď koukám na všech sloupích jméno Gympl s ručením omezeným. Normálně to vzali a dali si to. A já s tím vlastně nemůžu dělat, protože gympl je obecný název, že jo, takže na to nemám patent. Ale prostě je to sprostý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to sprostý, protože když se něco podaří, tak já na tom trošičku budu týt tak nějak, že jo. Že to tak vypadá?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No. aspoň mi mohli dát milion, dva za to, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ještě pořád můžete. Volá Tomáš Vorel, ještě pořád není pozdě.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Krušné chvilky v životě jsou taky součástí našeho pořadu. Povídáme si o nich s tím vědomím, že třeba, dejme tomu, to nemusí být až tak příjemné vzpomínání. Ale někdy jo, někdy zavzpomínají moji hosté na takzvaně krušné chvilky třeba při natáčení, to jsou ty slavné veselé momenty z natáčení. Anebo chvíle, kdy překonali něco, co bylo nepříjemné a potom je to tak nějak posílilo. A protože tady mám teď rovnou dva hosty Tomáše Vorly, tak každý můžete mít jinou krušnou nebo něco jiného můžete za krušnou chvíli považovat.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Tak já začnu. Já bych řekl vlastně dvě, možná tři. Jedna je ta vlastně zajímavá, kdy člověk je na place, je mu 25, už se cejtí tak jako dospěle. Neustále dostává nějaké pokyny, které by měl plnit. Že se cejtí tak jako malej kluk. Je to samozřejmě součást tý práce, ale, víš, jako neustále život pod imperativem.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
To je fakt, že von občas jako je vzteklej na place. A já to chápu, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně, jo? Štve vás to, že musíte poslouchat?

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Ale vo to nejde, to jenom, že se člověk nad tím tak pozastaví a říká si, mám já tohle to zapotřebí, aby mi někdo něco říkal, co mám dělat. Ale to je spíš taková ne nepříjemnost, ale jenom že to tak je a člověk si na to tak jako vzpomene.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jsou zase někteří herci, kteří bez toho nemůžou žít a mají to rádi, když jsou takhle vedení tvrdě. Co vy na to, Tomáši?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, já jsem naprosto v tom radikální. Já myslím, že herci jsou největší nepřátelé hraného filmu. Jako vůbec dostat herce českého na plac, protože von hraje divadlo, ještě hraje v seriálu, ještě hraje v jiným divadle. Ať napíšete jakoukoliv smlouvu, tak von prostě si dělá stejně, co chce a buď přijde, nebo nepřijde. Takže třeba ta Cesta do lesa jako dát dohromady, to byl celoroční film. My jsme točili všechny čtyři roční období. My jsme třeba čekali na sníh a když konečně napadl, tak nikdo z herců nemohl a nepřijel. A já tam byl sám na place, sněžilo, krásná příroda. Tak jsem si točil vločky jenom na kameru. No a když herci měli čas, tak ten sníh roztál. Takže my jsme ho pak museli dělat digitálně na počítači, co nás stálo další půl milionu. Takže jako vopravdu já těm českejm hercům vlastně ani nezávidím, voni si musejí nějak vydělat ty peníze, jo. Je to celý na hlavu postavený. Mají málo peněz u filmu, protože na filmy nejsou peníze, protože stát prostě ty peníze nedává do tý kinematografie. My jsme na tom nejhůř tady v Evropě s tou dotací do toho filmu. Takže jako fakt je těžký ten film dát dohromady. A když se vám pak herec ještě vožere, nebudu říkat kdo a vlastně začne režírovat sám místo vás, jako že ví nejlíp, jak to má bejt, jo. Přitom to vím já nejlíp, protože jsem to psal 10 let, takže fakt to jsou nejhorší chvilky, když herec odmlouvá a nechce se přizpůsobit režisérovi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, já teď možná řeknu takovou docela tvrdou věc, ale nemůžete si za to náhodou sám, protože máte pořád stejnou partu herců? Nejsou už náhodou trošku voprsklý? Tam máte pořád ty samý herce, Holubovou, Hanáka, Polívku, vím já, koho ještě. Furt ty samý. Kdybyste vzal některý jiný, který nejsou ještě tak voprsklý, kteří nejsou ještě tak otřískaní, zvyklí na ty úspěchy, tak by byli třeba pokornější.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
To si myslíte. Když budete pozorně sledovat moji filmografii, tak zjistíte, že v každém filmu se jednak opakují ty herci, ale jsou tam i noví. Ten Mádl, von byl takovej, to dostal první takovou negativní roli v tom Gymplu. Nebo teďko Anča Linhartová.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Mája Štípková.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Mája Štípková v tom Cesta do lesa. To jsou herci, který jsou nový v tom filmu. Takže já nedělám jenom se starými.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jen počkejte ve vašem filmu. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ale stejně to nepomáhá. Prostě herec český nemá čas na natáčení. To je zásadní, že nemá čas a nemá čas ani přijít na premiéru. Myslíte, že voni přijdu na premiéru? Polovina z nich.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to už je vrchol teda.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, to je strašný. A mám to ve smlouvě, že jo dokonce, ale stejně to nepomůže.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S tím je potřeba něco dělat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak těsně poté, co se rozjela písnička. Mimochodem píseň opět z filmu Cesta do lesa. To byla píseň.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Cesta do lesa.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta se přímo jmenuje Cesta do lesa? Aha. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ta se jmenuje Cesta do lesa, to je ústřední melodie s Tomášem Hanákem ve zpěvu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak mi řekl režisér Tomáš Vorel, že už ví, jak na ty herce, aby byli pokornější, aby trošičku malinko schlípli a nebyli takoví odrzlí a začali chodit na ty premiéry třeba. Jsem to trochu přehnal. Ale jak na ně teda?

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
No, tak film Cesta do lesa mi napověděl, jak na to, protože tam je hodně zvířat kromě herců, divoký prase, jelen, laně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se říká, že se hrozně blbě režírujou.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Strašně blbě. Sice byli vycvičený, půl roku jsme je cvičili nebo specialisté na zvířata. No pak přijeli na plac a laň utekla do lesa, už jsme jí neviděli. Nebo divoký kanec nechtěl běžet na kameru. Takže my jsme museli nakonec přistoupit k tomu, že jsme ty zvířata zdigitalizovali, vytvořil se software na kance, vytvořil se software na jelena. To dělalo 20 lidí půl roku tu práci. To musíte nejdřív udělat kostru, to je jak animovanej film loutkovej. Kostru, potom potáhnout kůží, potom chlupama a potom mu dát lesk a vlastně vznikne zvíře, který když dobře animátorovi zaplatíte, tak je k nepoznání od živýho. Takže jako my v tom filmu to máme nakombinovaný, že něco je umělý zvíře, něco je živý. Takže si myslím, že divák, neodborník to nepozná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem tohle to obdivoval třeba ve filmu Jumanji, kde tam běží celá skvadra těch obřích zvířat a člověk má pocit, že to tak opravdu bylo. A to jsou, předpokládám, přesně tyhle digitalizovaný zvířata.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Ano. A od těch zvířat je jen krůček k těm hercům. Takže to mě jako osvítila ta myšlenka, že jako pomalu se blíží doba, kdy já ty herce nebudu potřebovat, že si prostě Evu Holubovou vyrobíme na počítači jako software a bude prostě k dispozici neustále a nebude odbíhat mezi natáčením na Líbáš jako ďábel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebude odmlouvat taky. Udělá to, co budete chtít. 

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Myší jí budu řídit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jistě. No, tak prosím, tudy vede cesta českého filmu, ano. Tak to byla Cesta z města, Cesta do lesa a tohle je cesta českého filmu. Tak takhle jsme si dneska popovídali příjemně s dvojicí otec a syn, režisér a scénárista Tomáš Vorel a syn, herec a ekonom Tomáš Vorel mladší. Pánové, moc vám děkuju. Filmu Cesta do lesa pochopitelně přeju hodně spokojených diváků. To se tak má, že jo. A bylo by to dobře, kdyby se to stalo. A samozřejmě hodně inspirace vám, Tomáši starší, aby zase něco přišlo a zase nějaká příjemná cesta se vyskytla. Díky. Na shledanou.

Tomáš VOREL, režisér, scénárista
--------------------
Na shledanou.

Tomáš VOREL, herec
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio