Ve Vratislavicích nad Nisou si můžete zkusit pilotovat dopravní letadlo i bojovou stíhačku

18. únor 2025

Letět letadlem se povedlo většině z nás. Ale zažít let coby pilot dopravního letadla nebo dokonce stíhačky, to se hned tak někomu nepodaří. Ve Vratislavicích nad Nisou v Libereckém kraji si to můžete zkusit. V jedné z hal bývalé textilní továrny. V leteckém simulátoru si sednete do kokpitu obou zmíněných strojů. A dokonce se pokusíte vzlétnout a přistát a se stíhačkou navíc i bojovat. Kromě toho je tam k vidění i část opravdového dopravního letadla a také skutečná stíhačka.

I když letecký simulátor si dnes lze pořídit na počítači poměrně snadno a někteří mají zkušenost i s virtuální realitou, takový zážitek jako v reálném simulátoru dopravního letadla DC-9 nebo stíhačky MIG-21 to nebude. V tom je vratislavický letecký simulátor unikátní. „U nás můžete zažít reálný let s dopravním letadlem. Je to opravdový kokpit letadla, které bylo vyrobené v roce 1969 v USA,“ říká provozovatel simulátoru, pilot Petr Bílý.

Kromě kapitána a prvního důstojníka lze do „letadla“ vzít až tři pasažéry. Pro simulaci jsou dispozici domácí i zahraniční letiště, všechny přístroje a ovládání jsou reálné a výhled z letadla je promítaný na největší zobrazovací plochu v Evropě, která má 42 metrů čtverečních a především zobrazovací úhel 270 stupňů. Když se k tomu ještě přidají reálné zvuky a pohyby sedaček, je pocit z letu opravdu skutečný.

Ve Vratislavicích nad Nisou je k vidění celá skutečná stíhačka

Do kokpitu je s danými rozměry

Druhý letecký simulátor vznikl ze stíhačky MIG-21. „To letadlo bylo vyrobené v roce 1974 a dolétalo v roce 2004. Létalo pro Československou a poté Českou armádu, nejprve pod varšavskou smlouvou a potom pod NATO,“ vysvětluje Petr Bílý. Tohle letadlo mají ve Vratislavicích celé. Žádný druhý takový letecký simulátor na světě neexistuje. Do stíhačky se samozřejmě vejde jenom jeden pilot, takže úvodní školení, které dostanou i „piloti“ DC-9 je tady nutností. A pak si lze užít let i s bojem proti jiným letadlům.

Palubní přístroje v simulátorech jsou dobové i s původním pohonem

Skutečná pilotní kabina i kokpit stíhačky mají ovšem svá omezení. Do letadla nemohou osoby s postižením pohybového aparátu a osoby s váhou nad 130 kg. U stíhačky jsou omezení ještě přísnější. Kokpit je umístěn ve výšce dvou metrů a je to stísněný prostor, do kterého se špatně nastupuje a ještě hůř vylézá. Pilot musí být ve výškovém rozmezí 160 až 200 cm a s obvodem pasu do 135 cm. Kromě toho by měl zvážit svou fyzickou kondici, aby nemusela zasahovat parta místních hasičů.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.