Vít Fiala v Tandemu
Kontrabasista, baskytarista a skladatel Vít Fiala byl hostem Tandemu Jana Rosáka. Prozradí, jak to bylo se založením orchestru na gymnáziu a jak se z právníka stal muzikantem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, Tandem je na startu, a proto vám všem přeje dobrý den Jan Rosák. S naším hostem mám něco málo společného. Oba jsme začali studovat právnickou fakultu, ovšem já jsem záhy zběhl k mikrofonu. On sice dostudoval, ale místo právnických kliček ho zlákal svět pěti notových linek. Vítám hudebníka Víta Fialu. Dobrý den.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Dobrý den přeji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když notové linky a nikoli rozsudky a právní literatura, tak nabízím jedny noty.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jakpak se to stane, že se z původně právníka stane muzikant? To se dneska od Víta Fialy dozvíme, ale když dovolíte, pane Fialo, tak bychom začali přece jenom ještě o trošičku dřív, když jste začal rozum bráti. Kdepak jste se narodil vlastně?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já jsem se narodil 13. 6. 1943 ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kde?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Narodil jsem se v Mladé Boleslavi, ale jenom díky tomu, že tam bylo sanatorium doktora Pírka, jinak jsme bydleli v Libáni, protože můj tatínek tam byl soudce a tam byl okres.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byl okres v Libáni?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, byly malé okresy tenkrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je někde teď blízko Mladé Boleslavi?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Je to, ta Libáň je mezi Kopidlnem a Mladou Boleslaví.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili jste hoch z malého města.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Dá se to tak říct.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký bylo to dětství na malým městě?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
To bylo velmi krátké, protože ve dvou letech, když jsme přivítali Rudou armádu na libáňském náměstí, můj tatínek byl přeložen do Kladna. Tak já jsem vlastně se považuju spíš jako za Kladeňáka, protože od tří let jsem vlastně v Kladně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tam tedy jste začal, jak říkám, rozum bráti a ...
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já jsem začal, počítám, ať to nezní neskromně, že jsem začal rozum bráti od narození, ale tam jsem si to začal nějak uvědomovat ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně, jasně, rozumím, rozumím. Ptám se hlavně proto, jestlipak si vzpomínáte, jaké byly první vaše toulky malýho Vítka teda? Myslím co se týče tedy jaksi budoucího života, budoucího povolání. Čím jste chtěl bejt jako kluk?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já nemůžu říct, že bych měl nějaký přání, čím bych chtěl bejt. Děti obvykle říkají, že chtějí být kosmonautem a podobně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebo popelářem.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Nebo takové. Já jsem takové přání nějak neměl. A v podstatě až do maturity jsem netušil, bavila mě ta hudba, ale netušil, co budu dělat. A na ty práva se přiznám, ať to nezní ošklivě, že jsem šel hlavně pro to, že tam není matematika.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tomu rozumím, to byl úplně přesně jako já. Ale já jsem se ptal hlavně proto, že to u vás byl takovej ten rozptyl, že tam byl asi teda vliv nějak muziky, předpokládám, že od někoho třeba z okolí nebo z rodiny, a zároveň asi vliv tatínka jako právníka.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Tak ten byl obojí, protože můj tatínek byl právník, který se zabýval hudbou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, vy to máte v rodině.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Od jedné osoby, ovšem on byl /nesrozumitelné/ operně a na klasickou hudbu, byl velmi dobrý klavírista a studoval zpět. A dokonce chodil na zpět s Milošem Nedbalem do pěvecké školy pana Pivody. A říkali si navzájem doktůrku a Miloši a doktůrku, takhle se titulovali, ano. Tak se znali z té doby. Ovšem já z té doby mám ten hudební vjem, že znám mnoho árií ze všech možných oper, ale bohužel nevím, do které opery, která patří.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nevadí, to určitě nevadí. Tatínek dělal tu muziku profesionálně?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ne, nedělal. Dělal, chtěl ji dělat profesionálně a nakonec vystudoval také práva a stal se soudcem. A tu hudbu celoživotně dělal amatérsky a mně říkal vystuduj ty práva a pak si jdi třeba dělat do cirkusu kotrmelce. Tak já jsem začal dělat ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste to splnil vlastně.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
A na rozdíl od jeho jsem se /nesrozumitelné/ hudebně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tu muziku jste začal, předpokládám, někde na lidušce studovat.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, ne, spíš jsem chodil k paní profesorce soukromě na piano, ale strašně mě to nebavilo a dokonce se přiznám, ona už to asi neuslyší, protože už není mezi námi, ale že jsem si tak v těch 14 letech rozřezával prsty, abych mohl říct: "Paní profesorko, já jsem se říz, já jsem nemoh cvičit." A pak jsem jednou pustil rádio a tam něco znělo takovýho podivnýho, zvláštního, takovýho jako trošku až jako drsnýho až rachtání, takovej hlubokej nástroj a řekli: "Hrálo vám studio 5 Karla Velebného" a v ten okamžik jsem byl ztracen. A vždycky když potkám Jana Konopáska, kterej tenkrát hrál ten baryton, saxofon, ten mi připadal takové jako hluboké chrochtání, tak mu říkám: "Honzo, tys mi zkazil život, ale v dobrém."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže to vás, ten, ten, ten, to v rádiu baryton saxofon vás popadl.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Tak někdy v těch 14 letech, no, mě to chytilo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Popadl za límec a už jste byl ztracen.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Byl jsem ztracen.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hudebník, hudební skladatel Vít Fiala je hostem dnešního Tandemu. A určitě vás zajímá, stejně jako mě, co jeho trápí, případně co ho těší natolik, že uzná za vhodné, aby se s námi o to podělil.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Tak musím říct, že osobně mě v podstatě netrápí nic. To bych se rouhal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ježiš to máte teda opravdu skvělej život, když to můžete prohlásit.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
To bych se rouhal, protože já vždycky říkám, když si uvědomím, že tak jako má se má pouze 10% obyvatel zeměkoule, a tak můžu pánu bohu jenom poděkovat. Ale samozřejmě mám jasná stanoviska k řadě věcem a nejvíc mi v současné době například leží v hlavě to, a to zabrousím do své právnické minulosti, je to otázka takových těch bezhlavých půjček a nabídek půjček, jak se můžeme dočíst v jakémkoli časopise. Půjčíme vám bez ručení 500 tisíc až 5 milionů a volejte ihned, peníze až do domu. Takové ty lákavé nabídky. Já jsem dokonce na toto téma napsal, napsal do Lidových novin článek, který mi otiskli. Je to v podstatě, je to v podstatě zločin za bílého dne, protože ty společnosti nabízí vlastně už jenom ten formulář té smlouvy navrhované už je pokus o trestný čin lichvy, protože když si to člověk spočítá, kolik třeba zaplatí, takže půjčí si 50 tisíc a zaplatí 100, tak je to lichva jak řemen, jak se říká. A bohužel nikdo k tomu nic, proti tomu nic nedělá a vždycky se objeví v televizi nějaký záběr na nějakého pána, který jako si stěžuje, že přišel o byt nebo o dům, protože ho dal jako zástavu na nějakou půjčku. A při sebemenším nějakém nedoplatku o to vlastnické právo přišel a vždycky ho ten reportér jako polituje a dávejte se, přátelé pozor. Přitom je to jasná lichva a jsou na to prostě i jak v občanskoprávní rovině, tak trestní, v trestněprávní rovině jsou na to paragrafy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že máte stoprocentní pravdu, že ze strany těhle těch společností je to opravdu jaksi trestný čin dokonce, ale ze strany těch lidí, kteří se jaksi na to nechají ulovit, je to jaksi nejenom nezodpovědnost, ale řekl bych trošičku jaksi malinko s prominutím omezenost, protože si to nedokážou tak spočítat. Je to tak jednoduché. Jste to řekl teďka.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, ale já musím se jich zastat v tom smyslu, že ty společnosti úmyslně dělají ty smlouvy komplikované, na 6 hustě popsaných stran a ty nepříjemné věci jsou tam ještě někde drobným písmem někde dole, že ten člověk neznalý práva vidí tu částku těch 50 tisíc, které může mít okamžitě, tak to tam podepíše, ani to nečte. A už jenom to, že někdo z naší branže, z mých kolegů tedy bývalých jako se propůjčí k tomu, k formulaci takových smluv, je prostě i v rozporu, dejme tomu, s promočním slibem nebo ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď máte na mysli tedy kolegů právníků, tak, nikoli muzikantů.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Tak, ano. Protože aby někdo vypracoval tento text cíleně psaný tak, aby zmátl toho člověka, který právní úkon učiněný omylem je neplatný, že jo, jako právní úkon, kterej se příčí dobrým mravům, je neplatný. Takže jakmile někdo se podílí na tom, že úmyslně dostane zadání napište tu smlouvu tak složitě, aby se v ní nikdo nevyznal, to už je prostě, není to etické chování přinejmenším. A já v tomhle tom chci udělat aktivní kroky, třeba upozornit na to státní zastupitelství nebo chci to konzultovat se svými bývalými kolegy, že jo, s kterýma se znám a který tu praxi dělají na rozdíl ode mě, jestli by z moci úřední už v tomto ohledu nemohli něco udělat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle to čeká tedy v té právnické části jeho kariéry muzikanta Víta Fialu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem muzikant Vít Fiala, ale jak jste před chvilkou slyšeli v našem glosování, také právník, jehož nenechávají chladným i vaše problémy. Ale teď se přece jenom vrátíme radši k té muzice. To bude mnohem veselejší tedy. Kdy jste začal vlastně hrát profesionálně? Jestli se nepletu, tak v tom měl dokonce prsty Vašek Týfa. Vy jste hrál s Vaškem Týfou.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, tak to jsem rád, že ho znáte. My jsme totiž spolužáci od 6 let, protože ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak abych neznal Vaška Týfu, trumpetistu.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
On je taky z Kladna a v podstatě to bylo tak, že my jsme nastoupili na gymnázium a tenkrát byla jedenáctiletka a v deváté třídě jsme měli jistého pana profesora Nedvěda na matematiku, který ovšem byl vášnivý hudebník a kterej se představil tak, že přišel do třídy a řekl: "Budu vás učit matematiku. Kdo hraje na nějakej nástroj?" Nesměle se někdo přihlásil a on ty housle, housle, housle, aha, tak ještě nemáme basu, takhle šel tou uličkou, ukázal na mě ty budeš hrát na basu, ty budeš hrát na cello. Takhle rozdělil funkce a měli jsme smyčcový orchestr, s kterým jsme vyhráli tenkrát ústřední kolo tvořivosti mládeže.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přiznejte se, že jste díky tomu procházel z matematiky.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já jsem měl jednu takovou chybu, že jsem byl trošku takovej Páta Karel, takovej slušnej žák, že co mi nešlo samo, tak jsem se naučil. A tak jsem měl dokonce z matematiky jedničku i u maturity. Ale ne z lásky, ale s tím, že jsem měl tu zodpovědnost. No takhle nám rozdělil ty funkce a my jsme po tom, i když nás oslovil jazz, tak ten Vašek Týfa byl houslista a řek: "Tak já budu hrát na trumpetu." A on hraje teprve od 15 let na trumpetu, že jo, začal dost pozdě. Já jsem hrál na klarinet a měli jsme Dixieland. Tak takhle to začlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a vy jste potom dokonce, hrál jste jako kontrabasista taky v orchestru Bory Kříže, a taky jste hrál v kabaretu Edy Pergnera. To byl velice slavný kabaret v Luxoru, že jo?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano. To bylo tak, že my jsme, jestli mohu zase vzít od začátku, s tím Edou Pergnerem jsme se seznámili v Kladně, protože on byl důlní výtvarník. On byl výtvarníkem na šachtě Gottwald 2, dříve Mayrau, nyní opět Mayrau. Ale už se to, ve Vinařicích, ale už se tam netěží samozřejmě. A on právě ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ta Mayrovka slavná, že jo.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Přišel na náš Dixieland s takovou suitou kolegů, že chtějí založit divadlo, že se bude jmenovat /nesrozumitelné/ a že budeme hrát malý formy. To bylo v roce 61. Těch divadel malých forem při takovém tom politickém uvolnění najednou vznikly jako houby po dešti. A bude to příští rok 50 let, kdy byla premiéra hry, jeho hry v Kladně Knihovnice červená, kde hrál také mimo jiné režisér Jiří Svoboda, který je taky z Kladna. Ten tam taky byl členem. A nejpozoruhodnější je, že jako kritik na tu hru přijel Ladislav Smoljak, tehdejší redaktor Mladé fronty.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím? To je ...
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Kterej nám ji strašně strhal, tu hru, částečně právem. A od té doby jsme spolu spolupracovali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já bych teď mohl jmenovat spoustu dalších kapel, ve kterých jste hrál, spolupracoval s nimi, ať už tedy jaksi stabilní člen nebo hostující, ale mám takový pocit, že bychom určitě neměli vynechat vaši spolupráci s Hanou Hegerovou a s Evou Pilarovou, se kterou spolupracujete a hrajete do dneška.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak co z téhle té kariéry ve vás jaksi zůstalo nejvíc zapsáno?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já bych to řek takhle, že mým šťastným osudem jsou zpěvačky, protože to nebyla jenom Hana Hegerová a v současný době Eva Pilarová, ale Vlasta Průchová.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vlasta Průchová taky?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
S kterou mě to velice těšilo. No, a řada zpěvaček, které působí na naší jazzové scéně. Od těch nejmladších, dá se říci, po ty středněvěké a starší. Takže mě to těší, protože ženský prvek v jazzu je vždycky jako vítanej, je inspirační, že ano. No, a musím říct, že u paní mě nejvíc imponovalo to, že byla nebo že je dokonalá profesionálka, která si uměla bez režiséra nasvítit scénu, věděla, kam má přejít, jaký udělá postoj a takhle. Tak to mě fascinovalo, jak dokonale ... Vždycky říkala: "Pane Axamit, až přijdu sem, pusťte tam tu jedničku, já se potom otočím, zazpívám tuto frázi a vy zase rozsviťte tam to světlo a já zase přejdu sám a vy, páni muzikanti, vy se tvařte takhle a takhle." Dokonale uměla i tyhle ty věci kromě těch pěveckých.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je prostě ta průprava v divadle. To je jasný, to je jasný, to je samozřejmě hodně vidět, no.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, tak to mě na tom fascinuje, že to byla dokonalá profesionálka a je dokonalá profesionálka. No, a my jsme se Zděnkem, Zděnkem vlastně tam působili, protože s ním jsme potom i působili u paní Průchové, tak jsme ji poznali, protože paní Hegerová je známá v německy mluvících, v Evropě velice dobře, tak jsme s ní absolvovali řadu koncertů v této části světa. A zvlášť tenkrát ještě my jsme vlastně hráli ještě za totality, tak to byla i vítaná cesta, jak se dostat z Československa někam jinam.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host, hudebník Vít Fiala, si vybral mezi klasiky českého humoru. Zůstali jsme tam, kde Hana Hegerová taky dlouho působila, a to v divadle Semafor. Jiří Suchý, vy jste s ním spolupracoval taky někdy?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, my jsme, spolupracujeme vždycky víceméně náhodně, protože já jsem působil v orchestru Ferdinanda Holíka, což je taky část Semaforu. A vždycky když došlo k nějaké takové té společné spolupráci, tak jsme se dostali i k této spolupráci s panem Suchým. Ano.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ve spoustě jazzových souborů a kapel hrál a také hraje můj dnešní host, hudebník Vít Fiala. Víte, myslím si, že můžete docela zodpovědně a s velikým přehledem mi odpovědět na takovou otázku, která mě napadla při tom výčtu těch zpěvaček, se kterými jste vy vystupoval. Čím to je, že máme spíš jazzové zpěvačky, ale dost málo jazzových zpěváků?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
To je zvláštní otázka, zajímavá otázka. Já to tak jako necítím, že bysme jich měli míň. Možná je to také tím, že v jazzu většinou dívky nebo ženy jako instrumentalistky nepůsobily. Nyní se ta situace naštěstí zlepšuje, už máme třeba Neratovický Bigband, kde je 5 saxofonistek, celá sekce je dívčí. Teď jsou i basistky a jsou prostě hudebnice na všechny možné nástroje a dřív to bývala v podstatě doména mužů a jenom zpěvačky byly, tam byl ten ženský prvek. No, a je to asi tím, že možná teďko, ať to nezní svatokrádežně, ale někdy mezi jazzovými hudebníky je taková cynická poznámka, že zpěv není zvláštní disciplina. Zpívat umí každej, ale hrát na nástroj, to je umění. Takže mi to odpusťte.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stejně tak, jak se bubeníci nepovažují mnohdy za muzikanty ..., neoprávněně samozřejmě.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, na to mám dokonce kreslený vtip. Jak je bubeník a druhý hudebník se saxofonem a ten bubeník říká: "Jo, když jsem včera hrál v Redutě," a ten saxofonista říká: "Co hrálo? Snad bubnovalo."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je nespravedlivý. Jak vy se koukáte na bubeníky?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já bych to řek takhle. Střední Evropa, její hlavní problém je trošku v tom, že nebere rytmus tak vážně, jako se bere v Americe a podobně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak bere ten rytmus vážně, ale v té popmusic, tam je to mnohdy třeba jenom o rytmu a už chybí melodie.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já si myslím, že takhle obecně ... On je rytmus a rytmus, že je něco, někdo něco bouchá jako na 4 doby, ještě neznamená, že ty doby jsou přesný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, myslím, docela hezky řečeno.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ale zase máme, zase se říká, že Slované mají smysl pro zpěvnost, tak já někdy říkám, že Čechům na rozdíl od Američanů úžasně šlapou /nesrozumitelné/.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když už jsme se dostali k těm Američanům a k tomu světu, tak kdo je, dejme tomu, jazzová kapela vašeho srdce, anebo jazzoví muzikanti vůbec?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Myslíte v mezinárodním měřítku?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, ano, ano, ano, z celého světa.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Tak to můžu říct zcela přesně. Já jsem toho za svůj život slyšel hodně, ale vždycky skončím u Counta Basieho a Elly Fitzgerald. Nedá se nic dělat, je to tak. A jsem velice rád, že jsem byl na koncertě Counta Basieho v roce 1974 ve Smetanově síni a že jsem od něj seděl 10 metrů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co tak z takových velkých jazzových počinů, myslím návštěv z poslední doby vás třeba zaujalo?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já se přiznám, že většinou mi, většinou mi situace nedovolí na něco jít, protože většinou jsem sám někde zaměstnán hraním, ale musím říct, že když tady byla třeba, třeba zpěvačka, která má vlastně asi český původ, Diana Král, tak ta mě svou hrou se svým triem velice potěšila.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vás jako saxofonistu, klarinetistu ...
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Bývalý, já jsem bývalý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vím, potěšil vás třeba Woody Alain, který přijel se svou kapelou? Viděl jste ho?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, já jsem ho neviděl, já jsem o tom akorát pouze slyšel. Ale mě potěšilo to, že má takovou hezkou zálibu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, no, že ho to tak baví.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
A to je mezi výtvarníky hodně ... Třeba Vladimír Suchánek, vynikající grafik, je klarinetista ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Grafičanka je skvělá kapela.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano a já jsem s nima měl to potěšení několikrát hrát a ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě když hrával Jeník Pacák ...
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No, Jeník Pacák na bubny, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se moc hezky poslouchalo.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
On vlastně hrál na baskytaru tam v Grafičance.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zatímco vy jste poslouchali písničku, tak my jsme si tady s Vítem Fialou povídali i muzikantské zážitky. Ten jeden je docela pěkný, takový ten klasický, to klasické opomenutí činelisty, který zapomene v nějaké symfonii, kde má jeden úder na činely, zapomene prostě přesně jaksi udeřit a je tam vlastně zbytečně. Tím se dostáváme k takovým krušným muzikantským chvilkám. Zažil jste někdy takovou chvíli, kdy, já nevím, dejme tomu, nástroj kiksne, zapomenete obrátit noty, anebo naopak kouknete do cizích?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Zažil, samozřejmě, ale já na to navážu jinou tezí, že já tvrdím, že profesionalita není hrát lépe, než hrají amatéři. V podstatě všichni jsou chybující. Ale ten rozdíl je v tom, že amatér udělá chybu, zrudne, přestane hrát a začne se omlouvat a začne hrát znovu, kdežto profesionál má kamennou tvář.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dělá, že to tak mělo bejt, že jo.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
A zažil jsem velmi krušné chvíle, kdy prostě se začalo dít něco, s čím nikdo nějak nepočítal, ale ta jazzová hudba má ještě tu výhodu, že polovina hraní jsou improvizace, čili když člověk zachová chladnou hlavu, tak z jakékoli, jakákoli nepředvídaná situace může být inspirativní.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pak se to fixuje a už to tak zůstane?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ano, nebo se to zopakuje třikrát a je to /nesrozumitelné/.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to /nesrozumitelné/. Velice správně, ano, ano. Ale nějakou takovou jaksi situaci, kdy vám stékal studený pot po zádech?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já se přiznám, že se nepamatuju, a dokonce říkám na rozdíl od jiných, ať to taky nezní namyšleně, že pódium je jediný klidný místo po celodenním shonu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To si myslíte vážně?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já trémou, se přiznám, že netrpím, no, protože jednou říkal Matuška, všichni mluvěj o trémě jakože ježiš, já jdu na jeviště a podobně. A já se jim divím a říkám jim proč máte trému? Já jdu, já nemám trému, protože jdu na pódium před lidi, který na mě přišli, před kamarády, před přátele, tak proč bych se měl bát? A je to dobrá věta.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo, jenomže ono zase zklamat kamarády ...
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No dobře, ale zase ta tréma vyplývá z toho, že si člověk nevěří, jestli tam ten tón zahraje nebo nezahraje. Tak musí doma tak cvičit a tak se tomu nástroji věnovat, aby si věřil, že ten tón zahraje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vidíte to, jak je to jednoduchý. Cvičit a věřit si.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Je to jednoduchý.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hudebník Vít Fiala, můj dnešní host, je kromě toho, že je tedy výkonným muzikantem, tak je taky skladatelem, možná dneska už víc skladatelem.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
No myslím, že je to tak 50:50.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale pozor, vy jste možná ... No nebyl jste daleko od Oscara, že jo, za muziku, co?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Dá se říct, částečně jsme se tomu blížili ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teda to by bylo něco, protože Vít Fiala aranžoval a natočil ústřední melodii k Želarům, že jo. K filmu, který byl nominován vlastně na Oscara v roce 2004. Kromě toho se zaměřujete na scénickou muziku, děláte pro divadlo?
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Teď já jsem dělal spíš dřív. Teď v podstatě nedělám rozdíly jako, jestli scénickou nebo nescénickou, spíš já jsem v podstatě, nejsem ambiciózní člověk a spíš dělám to, co musím. A vždycky dostanu nějakej úkol odněkud, tak ten udělám, ale nemůžu říct, že bych scénickou hru, tu jsem dělal spíš dřív.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale vy kromě toho máte tuhle tu oblast podchycenou taky nebo ji podchycujete taky teoreticky, protože o skladbě a aranžování píšete taky. Čili jste vydal publikace třeba Jak se dělá jazz, anebo Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. To je, předpokládám, nadsázka, ten název teda.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Naopak, já tu knihu končím tím, která má asi 70 stran, že mnohým se zdá ta knížka na tuto tematiku příliš útlá. A já tam píšu ... A naopak je příliš zdlouhavá, protože správná hudební výchova by měla být asi takováto, jestli to můžu citovat, ten závěr, je to krátký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě, určitě.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Žák: "Dobrý den, pane profesore, já bych se chtěl naučit hrát. Kolik let mi to bude trvat?" Profesor: "Co let, snad vteřin." Žák údiv. No, a profesor říká: "Vždyť je to jednoduchý. Spoj plynule dva po sobě následující tóny. Co na tom chceš studovat 5 let na konzervatoři a 5 let na AMU? Vždyť je to jednoduchý. A co se týče skladby, to je také jednoduchý. Co, proč chceš studovat ty tlustospisy skladba, harmonie a podobně? Představ si, jak chceš, aby to znělo, a napiš to těm nástrojům." "A co když si nic nepředstavím, pane profesore?" "Tak nic nepiš." A tím to jde, všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když nemáš talent, tak jdi od toho.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ale ne, já skutečně říkám, že z jakéhokoli oboru se dá udělat příšerná věda, anebo jakýkoli obor se dá zjednodušit na velmi jednoduchou záležitost, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co tomu říkají na katedře skladby na AMU teda? Na tuhle vaši publikaci.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já chci říct jednu věc, že samozřejmě si tím podřezávám větev sám pod sebou a i jiný učitelům, protože když je to takhle jednoduchý, tak ten žák přijde na jednu hodinu za 300 korun a pak už nepřijde, protože všechno umí, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No právě.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Ale já nemám to svědomí jim to komplikovat, spíš zjednodušovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je od vás samozřejmě sympatické. Tak jo, moc vám děkuju za vaši příjemnou návštěvu a hezké povídání. To byl muzikant Vít Fiala dnes na Tandemu. Třeba se někdy zase potkáme.
Vít FIALA, hudebník
--------------------
Já také děkuji a na shledanou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.