Vlastimil Harapes přitančil do Tandemu

21. leden 2008

Sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze, příležitostný herec a zpěvák - to je Vlastimil Harapes... V Tandemu ho Jan Rosák přivítal již podruhé. Přečtěte si také, jaká osobnost ho nejvíce ovlivnila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezkou jízdu s Tandemem vám opět přeje, milí posluchači, Jan Rosák. A kdo nám bude dělat dnes milého společníka? Myslím, že stačí říct, že to je nejvýraznější postava českého baletu sedmdesátých až devadesátých let dvacátého století. A to už víte, že s Tandemem se dnes projede Vlastimil Harapes. Vítám vás, Vlastíku, dobrý den.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Děkuju, děkuju, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Od naší společné jízdy uplynuly, představte si, už více než dva roky. Tak si probereme, co vás v nich všechno potkalo. Tak takovouhle muziku na rozjezd už jsme tady dlouho neměli. Teďko jsme si ji poslechli díky Vlastimilu Harapesovi. Co to bylo, Vlastíku, za muziku?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, to byl Dimitrij Šostakovič. Je to neuvěřitelné, ale on skládal také hudbu pro film. Tohleto je teda takový jeho waltz, který, který mám rád, protože ho použil Josef Bednárik v představení Isadora ve Stavovském divadle kdysi před lety.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste při tom si to opravdu užíval u toho poslechu. Dokonce tam bylo sem tam nějaké gesto baletní.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, ano, něco jsem si tančil v duchu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak jakpak jste protančil ty dva roky, co jsme tady nebyli, tedy spolu? Co bylo novýho?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Je to, no, pravda, pravda, že jsem skoro protančil, protože jsem za ty dva roky udělal představení, nebo teda tančil představení, které pro mne vytvořil jaksi k mému jubileu, kolik mi to bylo? Třicet osm, devět, tak nějak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nějak kolem, plus minus.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak jako, že Gustav Skála v ústeckém divadle, v takovém krásném divadle, které tam mají, opery a baletu, představení Casanova, kdy já teda zvtárňuju postavu Casanovy, jak jistě víte, tak zemřel v Duchcově, tak jako tu poslední fázi toho umírání tam jako ztvárňuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to je až takhle jako závěr, to není ten největší rozmach Casanovy?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak samozřejmě ve vzpomínkách ano, ale to já jenom, jakože vzpomínám a tančí kolega mladej šikovnej, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vy ... jste ten jeho život netančil ...

Vlastimil HARAPES, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze, sólový tanečník
--------------------
Ne, ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fakt ne?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak hlavně, to třeba i jo, ale nedalo by se na to koukat už. Tak jako, jak se říká, už nejsem ta nejčerstvější zelenina. To ne teda, a potom v libereckém divadle František Pokorný vymyslel pro mne představení Nesnadná cesta k Labutímu jezeru, kde já tančím roli baletního mistra, který se jmenuje Vlastimil Harapes.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta náhoda!

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Přímo. Ta náhoda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam máte tedy roli v podstatě sebe, čili to je opravdu jaksi ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, ano, to je taková jako autenticky, že to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taková jako retrospektiva jakoby, že jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, ne, ne, to je jako, že já jsem zaměstnanej jako baletní mistr Národního divadla, že jo, když jsem skončil šéfování, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili to je story fabulovaná, taková?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak, tak, jakože to začíná jako na zkoušce, tak normálně jako, jak to tam bejvá, že si dělají legrácky, přijde šéf, tak je to všecko jinak, jakože se objevím já a tak dále a tak dále, a pak mám jako karambol v autě, je slyšet samozřejmě, jenom, jenom teda je to slyšet všecko a objevím se na, na nemocniční posteli v sádře a tak dále, jak se to stává a druhé jednání se odehrává právě v té posteli v nemocnici, kdy je nad postelí napsáno "Vlastimil Harapes" právě to jméno pacienta a mám sny, kdy se mi zdá o tom Labutím jezeru, jak, jak tvořím to Labutí jezero, jak ho tančím, jak vzpomínám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ale krásná role takhle ležet v posteli.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Jo, jo, jo, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sen mnoha herců.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ale, pozor, pozor, ještě tam kousky, opravdu jsou tam citace z toho Labutího jezera, je to vlastně taneční groteska, protože to celé tančím v pyžamu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak to je taky pohodlný, protože to nikde nemačká, netlačí, pyžamo je volné a tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kromě toho taky jste ty dva roky tak trošičku prozpíval se Soňou Červenou. Je to tak?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, to je ... ne, dva roky ne, my, my spolu zpíváme teď několik měsíců.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je teprve úplná novinka?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To je úplně nový, úplně nový.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak si to užíváte?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Úžasně, protože já si ji nesmírně vážím, paní Soni Červené, protože to, co jsem četl v jejích memoárech Stýskání zakázáno, to, co vydala knihu, myslím, že už je to druhé vydání pro velký úspěch a nedivím se, protože to je velmi hezky, příjemně napsaný a ona je prostě ohromnej profesionál a tak, jak říkáte, si to užívám prostě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My jsme paní Soňu Červenou taky měli u nás v pořadu, ale to ještě netušila asi, že budete spolu zpívat.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Jo, no, jo, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže nemohla ještě tomu dělat reklamu. Můžeme si dokonce poslechnout nějakou písničku společnou?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Určitě, určitě, ano. Jako pan Aleš Březina složil vlastně takové Tango pro Soňu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co, prosím? Potlesk, který před chviličkou dozněl, tak patřil paní Soně Červené, ale teď se hezky prolnul s naší znělkou "cesty", která uvozuje další povídání s Vlastimilem Harapesem a já bych řekl, že ten potlesk zní v ústrety tomu, o čem si budeme povídat, protože já myslím, že je třeba vám zatleskat i za to, jak se věnujete, už ale opravdu léta, Hnutí speciálních olympiád. Vím, o čem mluvím, protože jsme se tam dokonce několikrát potkali při akcích. Vy ovšem se tomu samozřejmě věnujete mnohem podstatněji ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Na Rošického stadionu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak přesně, na Rošického stadionu a dokonce jste právě se speciálními olympiádami procestoval kus světa. Teď jste se například vrátili nedávno až z daleké Číny.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste tam v podstatě tak trošičku už byli před tou olympiádou.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Předskokani.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Předskokani olympiády. Povězte něco o tomhletom hnutí a jak to vypadá třeba, když, když se sejdou závodníci z celého světa?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Bylo to fascinující, opravdu fascinující. Já se vrátím k té znělce, mně se to strašně líbilo, že tam je ten vlak. Já hrozně rád jezdím vlak, taky v tý Číně, v té Šanghaji nám vlastně ukázali ten, ten rychlovlak, teď si nevzpomenu, jak se jmenuje, ale je jinej než v Japonsku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako Šinkanzen v Japonsku, ale jinej.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, ale jinej a ten jede čtyři sta dvacet, myslím, rychlostí. To je úžasný, úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste v tom jeli?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Oni nás vezli, no, svezli celou naší tu delegaci, nás bylo šedesát šest, vedla to doktorka Martina Středová tu naši delegaci, to má vždycky na starost a bylo to fascinující, protože ta Šanghaj má, kolik, dvacet milionů a je to nádherné město architektonicky a vůbec prostě ten zážitek, jak se o nás starali, prostě na každým kroku, já nevím, kolik tam muselo bejt tisíc volontérů, kteří kolem nás lítali jak mušky čínský, opravdu to tak uteklo, zažili jsme i kousek toho tajfunu, hrálo naše mužstvo také fotbal, opravdu tam bylo snad deset centimetrů, nepřeháním, vody, v který jsme hráli, to znáte z vašeho fotbalu, že jo?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo po tom tajfunu těsně, jo.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, no, to bylo v tom tajfunu, to byl okraj toho tajfunu, to bylo něco šílenýho. Já jsem to prostě nikdy neviděl, ten míč vůbec nemohl ani lítat, jak v tý vodě, jak to strašně brzdilo samozřejmě a ti kluci v tom teda jaksi hráli a no, neuvěřitelný, no a musím říct, že to bylo až jaksi úžasný tahle celá výprava, protože jsme přivezli, nebo ti naši sportovci mentálně postižení přivezli patnáct zlatých medailí, deset stříbrných a sedmnáct bronzových.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy si to přesně pamatujete takhle?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Což bylo úžasný, no, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy musíte asi, že jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak jsem to několikrát říkal někde, nechci se chlubit, takže si to pamatuju, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že ty medaile jsou samozřejmě hrozně taky důležitý a pro ty závodníky samotný nepochybně, ale, ale myslím, že mnohem důležitější je ta celá atmosféra kolem toho.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ta atmosféra, úžasný, ten, ten, to zahájení, samozřejmě přijel Schwarzenegger, ten je tam vždycky, protože ta rodina vlastně těch Kennedyů, protože ta jeho tchýně vlastně je Kennedyová-Schreiberová, tak on si vzal tu dceru, Schreiberovou teda, ten Schwarzenegger a takže se vždycky zúčastňuje, což, což je velká sláva.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potkali jste se spolu taky?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No samozřejmě, samozřejmě, že jsme se potkali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O čem jste si tak spolu povídali?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak on je docela malej takovej, já jsem myslel, že přijde takovej chlap jak hora a on je tak velkej asi jak já, nic moc teda, no, těch sto osmdesát.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? To je slušný.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To vy jste větší, že jo?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A o čem jste si povídali teda?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak ne, jsme se jenom samozřejmě pozdravili a fotografovali a takový věci, to zase, on tam má tolik toho, co, co okolo, že to nejde a taky tam má tu svoji ochranku samozřejmě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Podívejte se a furt má takový svaly ještě, jako pořád je ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak v tom saku to není vidět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není vidět?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, ne, tak jako nebylo to tak jako on, si myslím, že je takový decentní, že to až tak ne ... a ani to nemusí ukazovat, protože každej z těch filmů to zná, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To zná.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
... by to byla nuda, kdyby tam přišel a tak jako by ukazoval bicepsy, takže to ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že stejně jako on i vy skromně skrýváte svoje vypracovaný tělo pod sakem.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, určitě, já jako, právě, kdybych měl co skrejvat, tak by to bylo úžasný, ale jenom k tomu zahájení ještě, to bylo osmdesát tisíc lidí na tom stadionu a nádhernej byl celej ten ceremoniál, protože to samozřejmě nastoupěji všichni ti sportovci, tisíce z celého světa, na tu plochu toho stadionu, okolo seděj diváci a ten program opravdu také jaksi, tak je to všechno v těch milionech neboh tisících, tak já nevím, kolik tisíc bylo účinkujících. Já jsem to ještě nikdy neviděl a už jsem, myslím, za ty svoje léta teda viděl určitý věci, ale to jsem ještě neviděl, takový množství. My jsme si říkali, no, to není možný, to museli přece, tam byl jeden tanec takovej jako pohybově s takovýma holema čínskej a tak jsem říkal, no, to není možný, to musí bejt, to jste vzali armádu někde nebo tak a on říká: "Ano, to je armáda." Oni to tam prostě celý nacvičili armáda takovej obrovskej balet v podstatě, v takovejch těch čínskech jako oblecích bílej a s těma holema a bylo to fascinující.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si teď poslechneme jednu velice zajímavou písničku, která se vztahuje k Hnutí speciálních olympiád, respektive k té podstatě, i když ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... to na první poslech asi málokdo pozná. No, tak především bychom si měli teď oglosovat tuhletu písničku, když už jsem to řekl před ní. Teď si naši posluchači možná řeknou, no, proč, tak jako normální nějaká country nebo taková ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, ano. To byli Tloskováci z Tloskova.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ona to úplně normální písnička nebyla nebo respektive ta kapela nebyla ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak kapela ano, kapela byla, jsou to mentálně postižení z ústavu v Tloskově, kteří tam pracujou, nedávno jsme jaksi byli, tento měsíc jsme je byli taky navštívit, jak se mají po Vánocích, po svátcích, samozřejmě jak to prožili a takže jsme tam zažili hezký odpoledne právě s doktorkou Středovou a s jejím mužem a s Hanou Pavlištovou, jsme se vypravili a navštívili jsme právě tyhle chlapce, kteří hrajou, vedle toho, že teda samozřejmě pracují, to, co můžou, tak, tak hrajou v této kapele, ale jeden z nich byl také účastníkem vlastně té olympiády v Šanghaji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak se nám to hezky propojilo a já si myslím, že tady samozřejmě, když už tedy máme příležitost oglosovat a něco okomentovat, pochválit nebo kritizovat, tak tady bychom jenom chválili. Ale ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... vy, Vlastíku, teď můžete chválit nebo kritizovat. Rád chválíte, rád kritizujete?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak já jsem došel, došel do takového stádia, že jsem si říkal, já jsem, já jsem dřív byl tak jako, si myslím, dost kritický a ono to zas až tak není asi populární, že to jako máte jistě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Byl jste šťoural, že jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak jako nemají to lidi rádi jako, tak jsem si říkal, vlastně každej, nebo když vyjdu ze sebe vždycky, tak chvála potěší, tak jsem si říkal, když se mi něco bude líbit, tak vždycky po představení půjdu za těma lidma, nebo to je jedna, no, cokoli, tak řeknu, to bylo pěkný, to jste udělali hezky, to jste udělala, udělal, cokoli, že, jdu a pochválím to a většinou samozřejmě to, jaksi to potěšení tam je, ale říkal jsem si, nebudu, nebudu říkat negativní stanovisko, jedině jaksi na požádání, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to myslíte na požádání?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To myslím, že přestože jdete za těma lidma, že byla nějaká událost a jaksi sám ze sebe to neřeknete, že jo, že to bylo teda fajn a tak dále a když se zeptaj, no, tak mají smůlu, protože když se zeptaj, no, tak mu musím říct pravdu, samozřejmě, řeknu: "Když se ptáš, tak ti to řeknu."

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To neřeknete milosrdnou lež nějakou?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, ne, ne, bylo to příšerné!

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rovnou, jo, takhle?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Bylo to příšerné, mně se to nelíbilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jeje.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Řekla sis o to, řekl sis o to, řekli jste si o to, takže vám řeknu pravdu, mně se to nelíbilo a byli jste děsní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé! No, tak někdo si to zaslouží zase. Víte, že málo scházelo k tomu, no, tak málo, to jsem to trochu přehnal a můj dnešní host Vlastimil Harapes byl českým králem?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, opravdu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se teď tak vyděsil, Vlastíku.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, to teda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale už určitě víte, kam mířím, protože se to úzce vztahuje k vašemu dnešnímu výběru z Archivu legace Českého rozhlasu a hlavně k té osobě té skvělé dámy. My už to prozradíme.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, samozřejmě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to Stellinka Zázvorková.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ona vás chtěla pasovat na českého krále?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jí k tomu vedlo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Po jednom, po jednom představení jsme seděli, taky vy, co nevíte, nepovíte, no, tak jako mlčeti zlato ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak tohle je hezký, tohle je hezký!

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ale jo, to je milý od ní a ona jaksi vždycky byla velmi milá, tak jsem říkal po tom představení, protože jsme zkoušeli jednu věc, bohužel už ji potom nehrála, protože měla zdravotní potíže, to už bylo ke konci, jaksi v Divadle Metro v Praze a já jsem jí říkal: "Ale, Stello, zase se tak dlouho neznáme, to mne to překvapuje, že jste taková na mne hodná, aniž se teda tak dlouho známe." A ona říkala: "Vlastíku, my se známe, víte, od Nataši Golové," protože jsme tam, opravdu jsme se poprvně setkali, když měla paní Nataša Golová sedmdesát, tak jsme byli prostě mezi těmi gratulanty a ona taky přišla s divadlem, teda od divadla s těmi kolegyněmi a tam jaksi k ní a ...: "Víte prostě, koho měla ráda Nataša Golová, toho já mám ráda." A bylo to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bylo to.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ona to měla jaksi bez toho výběru, takže mně to vysvětlila a s tím králem jako říkala: "Vlastíku, vy byste měl bejt českým králem." A já jsem říkal: "Stello, proč zrovna já?" "No, protože jste nejkrásnější a vám by to slušelo." "No, dobře, no, tak, Stello, no, proč ne, tak když jsme tady u toho vína, tak tady je možný všechno, ale já bych měl jednu podmínku." A ona říká: "A jakou? Co jako?" Já říkám: "Jedině, kdyby vy jste byla Královna matka." Se zamyslela jenom a říkala: "Ale to by šlo, to by šlo."

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne každý tanečník by si mohl dovolit po skončení své aktivní taneční kariéry pustit se do jiné umělecké branže, jiné umělecké disciplíny na opravdu profesionální úrovni, nicméně můj dnešní host Vlastimil Harapes, ten si to klidně dovolit může, on už to v podstatě takové ty exkurze a odskoky od tancování dělal vždycky. Hrál jste, hrál jste jako činoherec ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jednak ve filmech, jednak v divadle, zpíváte. V podstatě teď ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Teď už mi nic jiného nezbejvá!

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si ale někde přečetl, že se intenzivně věnujete baletní choreografii a když jsem se o tom zmínil, tak jste radikálně jaksi toto odsunul a negoval, že ne.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, ne, ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že teď spíš se věnujete těm dalším jiným disciplínám, například ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... vydáváte nebo vydal jste nové cédéčko písniček, který vám udělal Dalibor Zurinek a jmenuje se Scházíš mi. Já jsem měl pocit, že se Scházíš mi jmenuje proto, že vám schází to tancování. Ale ono to tak nebude asi, co?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, ta písnička je o něčem jiném samozřejmě, ale může si to každej vyložit jak chce, takže to mne nenapadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vám tak schází nejvíc?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tento výklad mne, no, tak to nemůžu prozrazovat, to jako každej má mít své tajemství, a pak je to teprve zajímavý, že jo, takže to ne. Ty šansony nebo ty písně jsou, jsou o něčem, samozřejmě, že to je věc toho autora, já jsem jenom chtěl jaksi co nejvíc vyhovět, divil jsem se, že si vybral právě mne Dalibor Zurinek, protože je takový výběr zpěváků, taková spousta, ale asi, asi nikdo tak nechraplá jako já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ne každej pak vypadá na obalu tak výborně jako vy, jak to říkala ta Stella Zázvorková.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, jo, tak to mne taky nenapadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pojďme si popovídat o tom, o tom cédéčku. Říkáte šansony, jakého charakteru tak asi? My si to za chviličku budeme dokumentovat jednou písničkou, ale ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak jsou to písně šansonového charakteru. Nevím, proč se, to je zvláštní, proč se říká šansony, že jo, když ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šanson je píseň.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To je píseň - šanson.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte nějaký vzor třeba nebo Brela nebo Aznavoura nebo ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ale určitě, mám, mám rád písně tohoto typu určitě, protože vždycky se jedná o takový minipříběh, že jo a to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V tom je asi ten šanson jaksi trošičku jiný než písnička, protože v písničce mnohdy ten text je opravdu jenom taková malá berlička, vata, ale v šansonu ne, tam je ten příběh důležitý.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak, tak, tak, tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O čem jsou ty vaše příběhy?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
O lásce!

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všechny o lásce?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, ne, ne, to je zvláštní, že taky mají svůj název a myslím si, že není to úplně běžný. Jedna píseň se jmenuje Muzikál, další se jmenuje Opera, Divadlo, Divadlo, Písničky pod pasáží Zpívání, že jo, to je o vlastně o Semaforu taková vzpomínka, Televizní seriál se jmenuje jedna píseň, že jo, takže to je zvláštní ta inspirace, kterou měl teda autor hudby i textu, že ho inspirovaly tyhlety, ty žánry a na to udělal vlastně ty písně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak a já teď jednu vyberu. Je jedno, kterou?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, radši, to není ani Opera, ani Muzikál. Dáme si tu Skleněnou horu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vlastimil Harapes je v podstatě doma v mnoha uměleckých disciplínách, ale ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Já jsem si myslel teď, že jsem doma, jsem se divil, že jsem doma, přitom jsem tady.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jste tady u nás doma, jako doma už, ano, už jste u nás podruhé, ale chtěl jsem narazit na to, že samozřejmě člověk, když se do nějaké umělecké disciplíny pustí, tak je tam v podstatě, když tam vchází, tak je docela rád, když mu někdo jaksi pomůže na té umělecké cestě a tím se dostávám trošičku kostrbatou cestou nebo kostrbatým způsobem k tomu, kdo vám, Vlastimile, pomohl na vaší umělecké cestě, kdo byl tím důležitým, nebo které byly ty důležité momenty, ve kterých se to všechno lámalo a zlomilo tím správným způsobem a směrem?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak třeba k tomu zpívání mně jaksi pomohla určitě a tak hlavně mně radila, jak to mám dělat, Hana Zagorová, to byl takovej první impuls, no a pak už jsem si zpíval, zpíval, zpíval, ale já jsem vždycky zpíval, ale jaksi po této stránce určitě to byla velká pomoc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pardon, nechybělo vám při tom, když jste tančil na scéně třeba světových divadel, Národní divadlo a podobně, nechybělo vám to, že jste nemohl se projevovat hlasem?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To se budete divit, je taková příhoda, byla taková odbornice, přijela z Ruska, taková bývalá velká ballerina z velkého divadla, tak jako se podívat, jak my to tady jaksi děláme, dobře, špatně a při tom tréninku na konci, já jsem zpíval, protože ta klavíristka zahrála "chci znovu jít se svým strýčkem", tak jako, že jo a já jsem jako cvičil při tom a zpíval si "chci znovu jít se svým strýčkem". Ona se zhrozila tahleta osoba, Raisa Stručkova se jmenovala, že jak je možný, že někdo může ještě při tom zpívat, při tom pohybu a to bylo na začátku jaksi, když přišla na ten pobyt, ona tady byla asi týden v Praze s námi, jakože, že nám poradí a tak dále a nejdřív byla prostě zděšená, že, že se něco takovýho ... vůbec, že to nikdy nezažila, a pak, když odjížděla, tak říkala: "A zpívejte dál, zpívejte, je to bezvadný, zpívejte při tom, je to výborný, i když to byl pro mne šok zezačátku," ale mně to tak vůbec nepřišlo nepřirozený prostě, tak jak když je to písnička, kterou znám, takže si při tom i zazpívám, že jo, při tom pohybu, no a co?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle to obohatil umění pantomimy Bolek Polívka svého času, že promluvil, mim promluvil a bylo to jasný. No, ale vraťme se k začátkům tanečním.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
K moji profesi vlastní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo vás vlastně v podstatě, kdo byl tím důležitým, kdo vás nasměroval?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak samozřejmě, že jsem měl teda to štěstí, že jsem v Petrohradě se mohl učil u takového významného profesora Puškina, u kterého se učil Baryšnikov, v té době, když tam byl zrovna teda Miša Baryšnikov, Nureyev, předtím Rudolf Nureyev a tak dále, prostě má takové slavné žáky, měl, už ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I jméno má docela slavný, že jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
A slavné jméno, byl opravdu z té rodiny Puškinů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, to říkají všichni ti Puškinové, že jsou, že jsou tam odsad.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ale potom to byl hlavně, si myslím, Petr Weigl, který vlastně se poprvé objevil, režisér jaksi u baletu, byl to on, který mně vlastně dal takový klíč k tomu, jak, jak pracovat na roli, jak přistupovat k těm dalším rolím, což je strašně důležité. Zažil jsem pana Františka Vláčila při natáčení Markéty Lazarové, nehledě k tomu, že teď někdy v nejbližší době by měla být výstava jeho na Pražském hradě o režiséru Františku Vláčilovi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem vás v Markétě viděl, vy jste tam byl za blonďáka, že jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ano, ano, rok a půl jsem nosil blonďatou paruku, ne svoje, svoje jsem měl, ze mně udělali Němce prostě tak, a to mně bylo osmnáct, Magdě Vašáryové bylo šestnáct let tehdá, takže to je, to je tak všechno dávno. Ale, ale bylo to, bylo to poučný, protože díky jemu, že to trvalo tak dlouho, to natáčení, možná jinak bych dávno zběhnul z toho tancování a tím, že mně to už tam tak nebavilo a otravovalo, tak jsem se vlastně vrátil, jaksi udělal jsem konkurz do Národního divadla a setrval jsem teda u tance, že jo, jinak bych třeba byl už jenom, jenom takovej jako herec, jeden z herců, tak jak to bejvá, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem se doslechl, že Magda Vašáryová se vrací k herectví, tak možná, že se zase někde potkáte. Před chviličkou jsme si povídali s Vlastimilem Harapesem o lidech, kteří mu na jeho cestě hodně pomohli a já myslím, že jsme je stihli všechny.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ovlivnili, ovlivnili, že jo, spíš teda jako, no, samozřejmě je to i pomoc, ale, ale ovlivnilo mne spousta choreografů, s kterými jsem pracoval v zahraničí, nejenom tady, ale třeba u nás jako samozřejmě, že to nebyl jen ten František Vláčil, byl to Juraj Herz, až po, já nevím, Marii Poledňákovou, že jo, se kterou jsme se setkali nedávno při natáčení Jak se krotí krokodýli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já právě na ni jsem teď myslel a chtěl jsem navázat v tom smyslu, jestli náhodou Marie Poledňáková nebo některý jiný režisér vás nechce zase využít jako činoherce, kinoherce přímo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, tak bylo by ... nebylo by to, není to špatnej nápad.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo? Tak, jasně, jasně. No, já ovšem bych chtěl tak trošičku odskočit teď od profese i k tomu, jak odpočíváte, protože vím, že vy jste vášnivý čtenář, že čtete pěkné knížky.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Tak jako každej asi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co vaše chalupa na Rakovnicku? Ještě pořád stojí?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ještě stojí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stojí.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Teď nedávno, bylo to vlastně už minulý rok, vykradli sedm těch chalup tam.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dejte pokoj! I vás?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ne, tu, tu, tuhle chalupu vykradli už sedmkrát, to je taky pravda, takže já už jsem to všude psal, ať už tam nechodějí, že už ta nic není, že už to všechno vykradli, a že je to zbytečný, takže vykradli jinejch sedm chalup teda, že jo, tam, což je teda tragédie pro ty lidi, hlavně ten pocit, že tam někdo byl a že to teda násilím se tam jaksi dostal do těch chalup, tak to myslím, že je velmi nepříjemný, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten pocit, že tam někdo jinej než vy ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, no, takový to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je nepříjemný, ale co, co ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
To je nepříjemný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Příjemnější? Odpočívání?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Odpočívání, já mám pocit, že nic jinýho v životě nedělám, jenom pořád odpočívám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je nádhernej život, to vám, Vlastíku, závidím.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Ale fakt, já jsem nikdy nechodil do práce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
No, teda promiňte, ano, protože to se neříká "no", to bych dostal za ucho od mámy, od táty, ale to už taky bohužel nejde, ale já si myslím, že když se člověku podaří dělat to, co ho baví a to, co má rád, takže se tomu potom už nemůže říkat moc "práce".

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, tam se nenadře, protože ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Vy taky nevypadáte udřenej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ne, ne, já to hodně dobře maskuju. Tak moc vám děkuju za další příjemnou návštěvu u nás na Tandemu. To byl Vlastimil Harapes opět v plné síle. Vždycky vás rád vidím.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
A veselej, veselej rok.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ať vám vyjde ten rok, který právě začal tímhletím měsícem, dobrou práci samozřejmě přeju, při které zase budete ...

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Dobrou zábavu myslíte?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, ano, při které budete zase tak dobře odpočívat. Tak se doufám zase sejdeme v plné síle zase při příští třeba návštěvě.

Vlastimil HARAPES, sólový tanečník, někdejší šéf baletu Národního divadla v Praze
--------------------
Určitě přijdu rád a přeju všem, aby se jim také ten rok vydařil tak jak si představují.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...