Začíná židovský rok 5772

25. září 2011

Tuto středu večer s počátkem prvního dne hebrejského měsíce tišri začíná letos židovský rok 5772, spjatý s dvoudenním svátkem Roš ha-šana. Věnujeme mu náš první příspěvek.

Hebrejské spojení „Roš ha-šana“ znamená doslova „hlava roku“, což samo o sobě navozuje výjimečnost tohoto svátku. Podle židovské tradice to není doba veselí, ale čas zpytování svědomí a přemítání o vlastních činech. V tomto smyslu má svátek tři hlavní významy. Je dnem vzpomínky na stvoření světa a jako takový vede člověka k uvědomění si Boží velikosti i svrchovanosti Stvořitele nad životem člověka. Dále je židovský Nový rok „dnem troubení“. Zvuk beraního rohu, šofaru, je podle židovské tradice výzvou k pokání, ale s odkazem na hebrejskou Bibli upomíná i na významné události židovských dějin i proroctví budoucnosti. Židovský Nový rok, svátek Roš ha-šana, je konečně považován i za „den soudu“. Člověk přichází v modlitbě před svého Stvořitele, naplněn pokorou i odhodláním vyvarovat se ve svém životě všeho zlého.

Tomuto kajícnému ladění zvlášť odpovídají modlitby zvané pijutim, které v různé podobě provázejí i některé další židovské svátky. Pijutim vznikaly po téměř 2000 let od počátku občanského letopočtu, známo je jich na 35 000, mnohdy anonymních autorů. Pijut, jehož text si nyní poslechneme, však svého předpokládaného autora má. Je jím Eleazar ha-Kalir, který žil pravděpodobně v 6. nebo 7. století ve Svaté zemi. Je mu připisováno přibližně 200 pijutim, přičemž modlitba nazvaná „Bohu, jenž svolává soud“, patří k nejznámějším. Překlad z hebrejštiny pořídil vrchní pražský a zemský rabín Efraim Karol Sidon.

Bohu, jenž svolává soud, zkoumajícímu srdce v soudný den!

Tomu, kdo hlubiny obnažuje při soudu, spravedlivý soud vynášejícímu v soudný den!

Tomu, kdo prověřuje myšlenky při soudu, dávajícímu milost v soudný den!

Tomu, kdo pamatuje smlouvy při soudu, slitovávajícímu se v soudný den!

Tomu, kdo očišťuje věřící při soudu, znajícímu myšlenky v soudný den!

Tomu, kdo potlačuje svůj hněv při soudu, jenž v právo se odívá v soudný den!

Tomu, kdo promíjí viny při soudu, strach budícímu v soudný den!

Tomu, kdo odpouští svým tvorům při soudu, odpovídajícímu volajícím v soudný den!

Tomu, kdo má soucit při soudu, skrytosti vidí v soudný den!

Tomu, kdo se ujímá svých otroků při soudu, soucit majícímu se svým lidem v soudný den!

Tomu, kdo chrání své milované při soudu, své věrné podporuje v soudný den!

Spustit audio