Železniční depozitář Národního technického muzea v Chomutově je královstvím parních lokomotiv

Motorová inspekční drezína
Motorová inspekční drezína

V železničním muzeu v Chomutově pookřeje srdce a zjihne duše každého milovníka železnice, zejména pak parních lokomotiv. Těch tam na návštěvníky čeká skoro sto a dobře mapují víc než stoletou historii železniční dopravy. Od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po ještě donedávna sloužící stroje. A navíc připomínají i poetické slangové názvy historických lokomotiv – Albatros, Papoušek, Šlechtična, Hurvínek, Štokr.

Děti dodnes kreslí mašinku jako parní lokomotivu s komínem. A že i těch typů komínů bylo. V Chomutově jsou k vidění nejen parní lokomotivy, ale i motorové nebo elektrické a také jiná kolejová vozidla. Například historická drezína s automobilovou kapotáží nebo inspekční drezína, kterou lokomotiva tlačila před sebou, aby měl pan inspektor dokonalý výhled na trať. Dále je zde salónní vagón se stolkem a křesílky a také naprostý unikát – poštovní vůz z roku 1873. Zachoval se v takřka neporušeném stavu, a to díky tomu, že byl léta kombinovaný s přístavbou, zakrytý omítkou a sloužil jako chatka.

V muzeu můžete obdivovat i železniční sněžnou frézu z dob druhé světové války nebo přes dva metry vysoké hnací dvojkolí historické rakouské rychlíkové lokomotivy. Impozantní je i pohled na slavnou rychlíkovou českou lokomotivu z 50. let z řady 498, zvanou Albatros. Jeden z Albatrosů dokonce vytvořil rychlostní rekord parních lokomotiv. Na zkušebním okruhu vyvinul v roce 1962 rychlost 162 kilometrů v hodině.

„Každý kus je tady unikátem, každý kus má svůj příběh,“ říká Michal Novotný, ředitel Železničního muzea, pod které chomutovský depozitář spadá. Jemu přirostla k srdci na první pohled velmi skromná a nenápadná mašinka, původně parní tramvaj z Rakouska, která po ukončení provozu na městských kolejích ještě dlouhé roky sloužila na vlečce jednoho moravského cukrovaru.

Historickou hodnotu má i vlastní objekt depozitáře. Dvě kruhové stavby s paprskovitě uspořádanými kolejemi. První z nich byla vybudovaná už v 19. století pro tak zvanou Buštěhradskou dráhu, druhá přibyla později, za první republiky.

Původně se železniční depozitář otevíral pro návštěvníky jen párkrát do roka, ale už třetí sezónu si můžete jeho návštěvu dopřát každý týden od dubna do října, vždy od čtvrtka do neděle. Není to klasická muzejní expozice, ale opravdový depozitář, kde vedle nablýskaných strojů uvidíte i to, jak taková lokomotiva nebo vagón vypadají před rekonstrukcí nebo během ní. A o to je vlastně zážitek zajímavější.

Návštěvníci se všechno důležité dozvědí ze stojanů s doprovodnými texty. A rozhodně neškodí podívat se i na webové stránky chomutovského železničního depozitáře, kde se dozvíte i o chystaných mimořádných akcích a výjezdech.

http://muzeum-chomutov.cz/