Železniční památka. Krušnohorský Semmering jezdí mezi Mostem a Moldavou

Různorodé železniční vybavení
Různorodé železniční vybavení

Horská železniční trať Semmering leží jižně od Vídně, pověst si vydobyla řadou vysokých přemostění, viaduktů a tunelů. Znalci jejím jménem označují i část krušnohorské železniční dráhy na trati Most-Dubí-Moldava, kde stavitelé museli překonat náročný horský terén, vybudovat propustky, mostky, čtyři velké mosty a dva tunely.

Proč tolik práce a jistě nemalých investic? Hnědouhelná pánev pod Krušnými horami chrlila tuny uhlí a hledala nová odbytiště. Nabízelo se sousední Sasko, které bylo ovšem oddělené horským masivem. Úvahy vyvrcholily konkrétním plánem a vytyčením trasy.

Společnost Pražsko-duchcovská dráha začala se stavbou v roce 1871, za šest let končila trať v Hrobu a pak se nějaký čas hledali další investoři. V zimě roku 1884 přijel první vlak na nejvýše položené české nádraží v Moldavě a hned příští rok mohly vlaky pokračovat až do Saska. V roce 2015, u příležitosti 130. výročí plného provozu vydala Česká pošta speciální příležitostnou známku Moldavské dráhy.

Podle dobových drážních zápisů to byla trať velmi frekventovaná, intervaly vlaků byly pouhých 10 minut. Ale po době rozkvětu přišla doba úpadku. Po válce došlo k přerušení provozu do Saska, posléze byly koleje dokonce demontovány a na základě válečných reparací odvezeny do Ruska.

Další oživení přineslo budování Flájské přehrady na přelomu 50. a 60. let minulého století. Potřebný materiál dopravovala železnice na Moldavu a odtud pak jezdila stavební lanovka až na místo určení. Dnes lanovku připomínají jen informační tabule a betonové podstavce.

Železnice jako kulturní památka

Díky členům Klubu přátel krušnohorské železnice Most-Dubí-Moldava se podařilo zpracovat projekt a ministerstvo kultury pak k 15. červenci 1998 vyhlásilo železnici za kulturní památku. Začalo se jednat i se saskou stranou o obnovení přerušeného spojení, zatím však bezvýsledně. Na české straně jezdí alespoň turistické vlaky – o víkendech, o svátcích a o prázdninách i ve všední dny. Občas vyjíždí i vlak zcela mimořádný, například při pololetních nebo jarních prázdninách. A počítá se i s přepravou lyží nebo kol.

Poštovní známka zvětšenina

Záleží jen na vás, jestli vystoupíte někde cestou, třeba v Oseku-městě, kde je čas od času otevřena i historická expozice věnovaná právě této trati. Zvolit můžete také Mikulov, v jehož blízkosti se nachází vrch Bouřňák, který svými 869 metry nadmořské výšky a upraveným terénem nabízí hned šest sjezdovek.

Moldava zase potěší srdce běžkařovo i turistovo, je tu na výběr z různých tras. Jmenujme alespoň Grünwaldské rašeliniště, Sklářskou stezku, která připomíná zašlou slávu středověkého skla, nebo vodní nádrž Fláje – jedinou pilířovou přehradu v Česku. A jste-li sportovně založení, pak by vaší pozornosti neměl ujít Jarní nebo Podzimní moldavský půlmaraton. Kdo si netroufne na 21 kilometrů, může si vybrat z kratších tras, organizátoři myslí dokonce i na rodiny s malými dětmi v kočárku nebo na majitele psů.